Annons

Ljussättning av en liten låda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Merlin

Aktiv medlem
Lurar på att fota en sak inuti en liten låda. Jag vill att det ska vara softat ljus ovanifrån. Kanske det också behövs nåt ljus snett uppifrån som ger lite skjuts åt kontrasten. Ljustält är inte aktuellt. Har ingen direkt erfarenhet av ljussättning. Har dock en enkel softbox. Jag tänker att det ska vara ett fast b-ljus istället för blixt. Det får heller inte bli för varmt.

Vad ska jag använda för lampor och hur ska jag göra? :)
 
Det går att använda i stort sett vilken lamptyp som helst som ger vitt ljus, om man inte har levande djur som rör sig inne i lådan, eftersom det kan bli svårt att få tillräckligt mycket ljus för sådant som rör sig om man ska ha fast ljus som inte ger mycket värme.

För att få ljuset mjukt kan man diffusera det. Ritfilm är ett sätt, eller vad som helst som kan diffusera ljuset, tyll, silkespapper eller annat. Färgen på diffusionsmaterialet ska vara neutral. För att få softat ljus kan man också reflektera det, och det går att klara sig med bara en ljuskälla om man exempelvis har det snett riktade ljuset från en diffuserad lampa och en reflektor ovanifrån. Vit papp fungerar som reflektor.

Så det är inte något problem att improvisera. Det enklaste kanske är att göra det dagtid och använda fönsterljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.