Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ljussättning av 12 pers i grupp

Produkter
(logga in för att koppla)

Miso

Aktiv medlem
Ska göra detta imorgon, någon som har några snabba tips??
Jag har två gamla "Multiblitz" blixtar som jag tänkt använda. Vi ska fota i en kontorslokal (innergård) med hyfsat mycket befintligt ljus, men jag tror jag behöver lägga till lite ljus.

En blixt från höger, en från vänster tänker jag...

Miso

vad du ska ha för bakgrund? två paraplyer och "lagom" avstånd funkar alltid och ger ett bra ljus med relativt hanterbara skuggor. Men om du bara ska fylla i så kanske det blir onödigt krångligt. Glatt humör och allt förberett och uppsatt är en bra start! Två blixtar räcker till för att belysa gruppen på så pass få personer med bara blixtljus också. beror ju på vad du vill ha för resultat.

Jag har en speedlite 580 EXII också. Tror du den räcker för att blanda med befintligt ljus?
Jag har ingen bakgrund med mig utan det blir i miljö. Jag ska ta porträtt också och då ska jag använda speedliten för att blanda med befintligt ljus...

Alltså det beror helt på hur mycket ljus som kommer in, men som regel så kanske det räcker om det finns mycket ljus eller utomhus.
jag tänkte mer en studioblixt. Men då ska det vara stora fönster och bra väder.. så att det inte blir mycket glödlampsljus. Ska du ta traditionellt grupp och porträtt så tror jag det ger ett lite proffsigare intryck och bättre resultat med studioblixtarna. Både porträtt och grupp. Se bara upp med bakgrunden så att du inte slår, vilken blixt du än använder så att det inte blir en reflex i glas eller blank vägg.

Jag skulle inte rekommendera speedliten till gruppbilden om man inte är utomhus.

Tack snälla snälla du för att du tog dig tid att svara så utförligt!! Ok, då blir det studioblixtarna också. Wish me luck!

Varning för blandljus.

Lite lurigt det här med att blanda befintligt ljus och blixtar.
Risken är stor att du får s.k. "blandljus" där de olika ljuskällorna har olika färgtemperatur.

Inte enkelt att få till vitbalansen med blandljus.
Något jag lärt mig av egen erfarenhet.

Det där med "en blixt från höger och en från vänster" låter ju naturligt men risken är stor att du får konstiga skuggor. Skuggan av näsan ligger på båda sidorna av näsan och det det ofta inte riktigt klokt ut. Bättre i så fall att du centrerar en blixt.

@ lynxx

Man sätter ju inte en blixt från höger och en från vänster om dom inte riktas rakt fram mot gruppen. Rakt framifrån och två paraplyer ger ett mycket jämt resultat. Förutsatt du har samma värde på blixtarna då..

En blixt och paraply ger ett bra ljus också men då har du oftast ett formande ljus med mycket mer skuggor. Kanske att den räcker till en så pass liten grupp.

tusen tack jag läser och lär!!!

Idag gick åt h-ete... Blixtarna ville inte synka (Multiblitzarna). Det fanns en liten fotocellknapp som råkat bli intryckt... (fick jag veta sen) så jag fick bara en blixt. Resultat, för lite ljus. För högt iso och för stor bländare... kvällen går åt till att försöka rädda bilden i PS.

Nu är det jag som ska ut och köpa rejäla studioblixtar (portabla, förmodligen kompaktaggregat) så jag vet att jag kan hantera grejerna nästa gång).

Porträtten tog jag med Speedliten. Jag använder den som komplement till befintligt ljus, har skaffat Mini TTL - + mottagare till den, så det funkar bra. Eller, rätt så bra i alla fall. Det är en sån utmaning det här med blixtljus!! Jag höll på att bli galen idag. Överväger seriöst om det inte är bättre att nöja sig med en karriär som brevbärare istället.

Lite standardvärden som fungerar är för 500/600 ws blixtar två stycken på stativ ca 2,30m upp med paraplyer och 2,5m isär och riktade rakt mot gruppen ca 3-4m ifrån, 3/4 eller full rulle på blixtarna ger tillräckligt med ljus för en grupp på 25pers. På iso 100 och bländare 8-11 för tillräckligt skärpedjup. 35-50mm brännvidd.

Utgå från det och testa i en större lokal för att se hur ljuset faller, det behöver inte vara folk på bilden bara nåt framför.

Och när du säger paraplyer, menar du vita transparenta framför blixten, eller de som man sätter motvänt, så blixten slår bakåt? Typ silver/svart?

jag menar paraplyer som sitter "bakvänt" som du säger, blixtarna bakåt och vita vanliga standardparaplyer ca 85 eller105 cm i diameter. Jag ber om ursäkt om jag var lite väl luddig i tidigare inlägg. Vad hade du på blixtarna?

Det kan gå med transparanta eller en softbox också men du får inte lika bra spridning på ljuset. Silver ger ett hårdare ljus. Men man ska ta vad man har också och inte köpa på sig dyrt bara för att. Fungerar grejjerna så är det bara att lära sig dom. Jag tänkte bara att det är en bra start med ett hanterbart jämnt ljus, och sen reglera det med det befintliga ljuset med slutartiden, och ev bländaren(justera blixtstyrkan också då).

Jag hade transparent paraply för att få så mycket effekt som möjligt eftersom jag hade problem med att jag inte hade tillräckligt starkt ljus.

Ett stort minus med de blixtarna jag har är att de bara har två lägen, halv eller hel effekt. Så för porträtt blir det alltid för hårt ljus.

Skulle vilja ha blixtar som man kan reglera effekten på mer.

Hur gör man om man vill fota porträtt med studioblixt men ändå ha kort skärpedjup?? Det går inte med mina blixtar, eftersom jag inte kan använda stor bländare - för ljust (när jag fotar porträtt, inte grupp, då var ju problemet det omvända...)

Jag använder mig av elinchrome RX300, då de går att ställa ned rejält och ger stor flexibilitet.
Samt skyport radiosändare. Helt ok att även ta med, men ibland saknar jag batteridrivna för utomhusbruk. Men tipset är att iallafall ha ett par huvuden som går att ställa ned rejält.

Yes, jag har kollat på de här kiten med bärbart batteri - typ ranger RX, quadra. Verkar ju väldigt flexibelt... enda nackdelen - att det är dyrare??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar