ANNONS
Annons

Ljussätta Rörliga Barn i Studion...!

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Att fotografera i studio bygger ju, som bekant, mycket på rätt ljussättning. När barnet står still är det en sak, men om man vill låta barnet röra sig fritt och samtidigt fotografera med en bra ljussättning. Då är det en annan sak.

Jag behöver lite tips angående hur jag ska bära mig åt för att få en så jämn och bra ljussättning som möjligt på ett barn som fritt får röra sig på en 3 meter bred fond. Barnet rör sig både i sidled och djupled.

Ljuset kommer givetvis minska något i styrka när barnet rör sig i djupled om ljuset kommer från fotografen. Likadant om det rör sig i sidled, eller överhuvudtaget ifrån en ljuskälla.

Softboxar är väl inte att tänka på? Eftersom man får olika karaktärer på ljuset beroende på barnets placering i förhållande till boxen känns det inte lägligt. (iallafall om man brukar jobba med kantljuset)

Så, har ni några vassa tips på ljussättning för just den här situationen? Hur ska jag tänka?

Tack för hjälp!
Mvh /Peter

Jag brukar priotera barnet och dess uttryck framför ljuskvaliteten (kanske inte svaret du vill ha). Så istället för att försöka få barnet stilla på den perfekt belysta platsen så sätter jag en ljussättning som kanske inte är superavancerad, men som tål lite rörelser.

Jag har testat en metod som låter bra i teroin, men som jag inte har trimmat in till fullo ännu:

En studioblixt med fast styrka i paraply på 2-3 meters avstånd som allmän- och upplättningsljus) på min högra sida (då kan barnet röra sig en del utan att ljuset förändras jättemycket. Sedan har jag en trådlös 550EX med paraply på kort avstånd (0,5-1m) som mjukt karaktärsljus på vänstersidan. Min tanke är att ETTL skall kompensera för barnets rörelser, vilket annars kan bli ett problem när blixten är så här nära.Sedan styr jag förhållandet mellan allmänjuset och karaktärsljuset mha bländaren (den påverkar ju bara studioblixten,550:n styrs av automatiken).

De bilderna jag tagit med det här har blivit rätt OK, men ibland för mörka (antar att 550 inte har orkat med) och ibland med lite för hård kosntrast, framför allt har jag haft problem med hårda blänk och högdagrar, vilket jag antar beror på att allmänljuset stått för långt bak i förhållande till paraplyets storlek. jag tror fortfarande på idén, men har lite mer intrimmning att göra. Mina studioblixtar är gamla och har bara två effektlägen och studion trång, så det lite meckigt att få ihop det.

Ibland har jag även försökt sätta en gloria på ungen med motljus på skallen och då har jag haft en medhjälpare som kontinueraligt riktat en blixt med raster mot bakhuvudet. Det här kan dock vara lite klurigt så det gäller att smattra av ganska många bilder med det här.

tobias.e skrev:
Jag brukar priotera barnet och dess uttryck framför ljuskvaliteten (kanske inte svaret du vill ha). Så istället för att försöka få barnet stilla på den perfekt belysta platsen så sätter jag en ljussättning som kanske inte är superavancerad, men som tål lite rörelser.

Jag är precis på samma linje. När det handlar om att låta barnet röra sig så är det viktiga att fånga barnets uttryck och få en jämn fin belysning.

Jag förstår ditt tillvägagångssätt, men jag kör ju bara med studioblixtar, varför det kan bli svårt att testa samma sak.

Min tanke är annars att pröva med två ljuskällor som allmänljus (reflektion i paraply). På varsin sida om platsen där jag fotograferar ifrån. Om barnet inte står exakt i mitten mellan ljuskällorna (som är inställda på samma effekt) så blir ju den ena eller andra lite av ett sorts karaktärsljus eftersom den blixten som står närmast kommer lysa upp lite starkare. Vet inte om det är en bra idé, men det är nog vad jag kommer att testa om det inte kommer andra förslag här...

mvh /Peter

Erik Schalin skrev:
Slå blixten upp i hörnet av studion, det blir en jättebouncer. Förutsätter nog färgneutrala väggar & tak.

Det kan vara en idé, men det beror ju som du säger på hur det ser ut runt omkring. Då kanske det kan vara ett alternativ att köra blixten genom ett transparent paraflax. Mycket av ljuset studsar och lättar upp utöver det ljuset som går genom paraplyet.

//P

Jag brukar vara med lite och snurra bländare fram och tillbaka när barnet rör sig fram och tilbaka ;)

En meter ger ju ungefär 1 steg :)

Erik Schalin skrev:
Slå blixten upp i hörnet av studion, det blir en jättebouncer. Förutsätter nog färgneutrala väggar & tak.

Jag har testat liknande idéer, men om avståndet mellan bakgrund och modell är litet i förhållande modell-ljus blir det svårt att sätta bakrundsbelysningen separat, så i min trånga studio med relativt smal baktrund försöker jag få ljuset så nära modellen som möjligt.

Jag har använt en stor softbox ganska långt från motivet som huvudsaklig ljuskälla. Då varierar inte ljuset så mycket över det område motivet rör sig över.
Sedan ta många bilder och hoppas att den lille har ögonen öppna och tungan inne på någon av dom.
Sätter man ljuskällan närmare blir det känsligare för rörelser.

madsen1 skrev:
Jag brukar vara med lite och snurra bländare fram och tillbaka när barnet rör sig fram och tilbaka ;)

En meter ger ju ungefär 1 steg :)

Den metoden har jag faktiskt kört några gånger, men om man använder softbox så ändras karaktären på ljuset ganska mycket på en halvmeter om barnet rör sig i fel riktning.

Annars är det ett bra sätt för att kontrollera ljusstyrkan.

//Peter

Jag har byggt en jättestor vit fondvägg som täcker 3m åt vardera hållet över ett hörn, där kan barnet kan röra sig fritt. Sedan överexponerar man bara bakgrunden med en blixt snett uppifrån utmed ena sidan och så kör jag med en stor octabox på rätt lagomt avstånd. Justerar bländaren bara då det verkligen behövs och skjuter allt i RAW för att ställa in efteråt. Slutresultatet blir bra och bilderna väldigt livfulla då barnet har några kvadrat att röra sig på.

Bara kunden, dvs föräldrarna oftast mamman är nöjd behöver man ju inte ljussätta allt för exakt och avancerat, det är viktigare att fånga barnets personlighet om de inte vill sitta stilla :)

kan ni inte lägga in lite exempelbilder tagna med lite olika tekniker?

Det hade varit roligt

Även om någon kan ge bra tips på hur man kan göra som amatör som inte har tillgång till en studio. Dvs bra tips för levande barnbilder...

Tack annars för en lärorik tråd!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar