Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussätta en gruppfoto på 70 personer utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

masterpower

Aktiv medlem
Hej,
Jag ska ta en gruppfoto på jobbpersonalen om två veckor och jag vill använda blixtar som upplättning! Jag har aldrig ljussatt en så här stor grupp! Jag har två canon 580EX II och kommer antagligen att kunna låna en 580EX så det blir sammanlagt 3 st.

Idén var att jag ska ta bilden utomhus och använda blixtarna som upplättningsljus. Jag har erfarenheter av det tidgare dock med grupper på 10-12 personer. Då använde jag mig av en 580ex II på max styrka/full zoom cirka 3 meter ifrån gruppen.

Jag måste stå minst 8-9 meter ifrån de för att få med alla, med då kan jag inte ha blixten bakom mig för att belysa de i mitten, eftersom den tappar styrkan :(

Har ni några förslag?

Ett tips är att, om det är möjligt, välja en mörk skuggig bakgrund så att blixtarna inte behöver jobba så hårt. Bara att hoppas på en molnig dag mao.

Ett annat förslag är att zooma blixtarna så att varje blixt lyser upp sin egen del. Då borde det bli minst spill över och under.

Tack för dina tips Magnus :)

Kan man räkna spridningsvinkeln på ljuset? Matematiskt är det inga problem. Jag menar om det finns ett mer praktiskt sätt eller en tabell som man kan använda sig av!

Jag är som sagt mest orolig för mittendelen eftersom jag inte kan ha blixten varken framför eller bakom mig.

Been there, done that.. ;)

Plåta snett uppifrån i motljus och exponera efter skuggsidan. Se till att skugga objektivet ordentligt så att du slipper kontrastsänkande ströljus.

Låna en magafon för att kunna regissera.

Mellan 25º och 80º beroende på inzoomning. Sedan är det som vanligt med kvadratiskt förhållande, både mellan distans/effekt och vinkel/effekt. Största förlusten på blixteffekten är nog i höjdled, så kan du sätta en blank reflektor som "keps" på blixthuvudena så slipper du lägga 50% av blixtenergin på att försöka belysa himlen... Takstuds funkar kass utomhus (även om många vimmelfotografer verkar tro att det är en bra ide...) :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar