Annons

ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Det här låter kanske dumt men när man läser giuder om hur man får rätt exponering och hur man mäter ljus så står det alltid nästan "mät ljuset mot blomman istället för bakgrunden" och jag blir inte klok på detta. Mäts inte ljuset i allt som syns i sökaren? Det trodde jag i alla fall...och hur mäter man då i såna fall på nån liten detalj? Det finns ju tre olika mätningsalternativ, spot, centrum och så nån annan. Jag har alltid använt spotmätning när jag macrofotat....det kanske är fel det med?

nån som vet bättre? :)

Jag antar du har en Nikon kamera av någon typ.

jag rekomenderar starkt att du tar o läser din bruksanvisning där just detta står förklarat.

Ja, instruktionsbokens sidor är inte dumt för att förstå. Men sen att förstå instruktionsboken har ju sina sidor

Ett bra sätt är att pröva själv. Kör på spot du. Bara du vet att det är en liten yta det mäts på då. Välj ett motiv som har stora skillnader och en massa ljus bakgrund, nu med mycket sol mitt på dagen är det lätt att hitta och i lite motljus.
Prova att mäta på någon liten yta och kolla vad det blir. Ställ sen om till den där "någon annan" och analysera resultatet. Att testa ger ofta aha

Bilagor

• 16juli-046.jpg
    16juli-046.jpg
    26 KB · Visningar: 187
Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto