Annons

Ljusmätning utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Det vore intressant att höra hur ni andra mäter ljuset utomhus. Jag har själv mätt med kameran men vill nu förbättra ljusmätningen. Det gäller i första hand svartvitt och jag vill ha en gråskala som liknar Ansel Adams.
Vilka punkter mäter ni på? Vilken avvägning gör ni mellan ljusa och mörka partier?
Mäter man reflekterande eller infallande ljus?
Berätta!

Jag spotmäter i regel med kamerans mätare. Försöker hitta grejer jag vill lägga i zon v och jämför det med hur hög- och lågdagrar faller. Offrar hellre lågdagrar än högdagrar, men då kör jag dia också. Ofta talar mätningen om för mig att det helt enkelt inte är värt att ta en bild, eller i alla fall att jag måste utesluta vissa delar ur motivet.

Men vill du ha svartvitt resultat som Ansel Adams finns det inga genvägar, du måste plöja The Negative.

Om du vill exponera som Ansel ska du lära dig Zonsystemet vilket var den teknik som Ansel plus någon annan konstruerade. Principen är ganska enkel, sedan krävs det mycket praktik för att det ska sitta i ryggmärgen. Är själv inne på praktikdelen...

Grundtesen är "exponera efter lågdagrarna (skuggorna) framkalla efter högdagrarna (de ljusa partierna). Varför det?

Jo, för att detaljerna i lågdagrarna styr man med exponeringen och detaljerna (teckningen) i högdagrarna styr man med framkallningen. Det går inte att få fram bättre teckning i lågdagrarna med framkallningen om bilden är underexponerad, därför ska man se till att redan vid exponering exponera så att tillräckligt mycket ljus träffar filmen för att god teckning ska erhållas i lågdagrarna. Högdagarna styrs i filmframkallningen enligt grundregeln: längre framkallningstid = ljusare högdagrar, kortare tid = mörkare högdagrar. Det här ska man ha koll på redan vid exponeringen, dvs vilken framkallning man senare ska ge filmen.

I korthet mäts scenen upp. Kontrollera med ljusmätaren (bäst med en spotmätare som alltid mäter reflekterat ljus) vilka lågdagrar som finns. Sedan bestäms var man vill placera dem, dvs hur mycket de ska exponeras, dvs hur mörke/ljusa man vill att de ska bli i slutändan. Kameran ställs således in efter lågdagrarna och exponeringen därefter. Därefter checkas högdagrarna. I och med att filmen, och i slutändan pappret inte på långa vägar har samma omfång som "verkligheten" kan inte alla toner fås fram. Är scenen för ljus (typiskt vid soligt väder) kan det hända att högdagrarna kommer att bli överexponerade och utan teckning vid en normal framkallningstid. Därför noteras det och senare ges filmen en kortare framkallningstid. Är scenen för mörk, dvs högdagrarna kommer att bli underexponerade (typiskt vid mulet väder) noteras det och filmen ges senare en längre framkallningstid för att "skjuta upp" gråskalan mot ljusare höjder.

Allt det är naturligtvis enklare om man fotar med bladfilm och kan ge varje bild sin unika framkallningstid. Men det funkar även på småbild. Tex kan man ladda film själv och enbart ladda upp 10 bilder per rulle och skjuta av varje rulle med ungefär samma ljusförhållanden.

Jag insåg medan jag skrev det här att jag tagit mig lite vatten över huvudet. Svårt att göra något så praktiskt omfattande litet och enkelt. Men principen är mycket enkel. För mer info rekommenderar jag dig Ansels bok "The Negative". Den är mega-bra!! och dessutom ganska billig, runt 220 kr på www.adlibris.se. Som start tycker jag att du ska läsa Kjellbergs sammanfattning Zonsystemet på svenska som finns att hitta under ARtiklar på www.photodo.se.

Slutligen, om du vill köra Ansel-racet är en spotmätare en bra investering. Det kanske finns på din kamera?

Tille skrev:
Det vore intressant att höra hur ni andra mäter ljuset utomhus.

Klassikern, med negativ film, är att mäta på handflatan i motivets skugga (se t.ex. ''Avancerad svartvitteknik 1'' av Lars Kjellberg. Det är för övrigt en bra bok som dessutom tar upp zonsystemet).

Jörgen

Vilket omfång kan man räkna med på diafilm. Jag har precis börjat fota med dia för att få lite mer kontrast och stuns, med vet inte riktigt omfånget. 5 steg + helt vitt och svart?

pl2se skrev:
Jag har precis börjat fota med dia för att få lite mer kontrast och stuns, med vet inte riktigt omfånget. 5 steg + helt vitt och svart?

Det låter rimligt. Ta den klassiska gråskivan, en vit skiva och en svart skiva och börja testa. Det är kanske värt en rulle?

Man vill ofta undvika helt vita ytor på dia. Det vill säga att man mäter de ljusa partierna precis så som jimh skrev i ett tidigare inlägg. Jag hörde ett tips nyligen om att man ska överexponera den ljusaste punkten två steg på dia för att den ska bli vit. Tyvärr så blir det mest svartvitt för min del nu på vintern så jag har inte provat det än.

Jörgen

Blir det bra att mäta i handflatan?
Är "The Negative" en lättläst bok eller är det en sådan som gärna blir liggande?
Jag har en 801:a men jag har inte tänkt på om det är spotmätning. Ska kolla det och ut och pröva lite för att skapa bättre bilder.
Arbetar även med en Pentax MZ-m men den är inte så rolig mätning, 2-segmentsmätning. Är inte riktigt nöjd med den.
Finns Kjellbergs bok att köpa fortfarande?

Jörgen skrev:
Det låter rimligt. Ta den klassiska gråskivan, en vit skiva och en svart skiva och börja testa. Det är kanske värt en rulle?
Det behövs bara en skiva. Skjut mot vad som helst mellan svart och vitt, kanske en innerdörr och variera exponeringen +3/-3 steg från det av kameran föreslagna värdet. En svart och en vit yta blir precis lika mellangrå om man exponerar efter mätaren.

Jag vet inget om Kjellbergs bok.

The Negative är en bibel om man tycker och s/v film och den är inte särskilt svår. För mig fungerar den som en referens- och inspirationsbok.

En annan bok som är det bästa jag har läst i svensk väg och tar upp samma saker men något enklare är "Mörkrumsteknik för fotografer" skriven av Björn Andersson och Erik Osvalds. ISBN 91-9711-817-6. Enkel och samtidigt avancerad. Är dock slut på förlaget så det blir
till att söka på antikvariat eller kopiera bibliotekets version vilket jag har gjort.

/Erik

Tille skrev:
Blir det bra att mäta i handflatan?
[snip]
Finns Kjellbergs bok att köpa fortfarande?

Jag har inte gjort några omfattande tester där jag provat olika mätmetoder men det är sällan som jag misslyckats med handflatan. Dessutom bör man testa sin film och sin ljusmätning i förhållande till framkallningen så att resultatet blir som det är tänkt.

Mig veterligen så trycks inte Kjellbergs bok längre. Jag vet flera stycken som är på jakt efter den så om någon hittar ett gammalt lager så får ni gärna höra av er. Jag tror att de flesta bibliotek värda namnet har en kopia av den, annars blir det till att springa i antikvariat (vilket är väl så trevligt).

Jörgen

handflatan?

När ni mäter mot handflatan öppnar ni då ett halvt steg ( +0,5 ) eller går ni exakt på det resultatet?

Sen undrar jag, törs man lita på den evaluerande 6 zonsmätningen ( eller vad det nu är ) på en eos 5 när man kör med dia?

Vet någon om det är någon skillnad på eos 1 och eos 5:s exponeringskontroll? Funderar på en 1:a som x-trahus.

mvh
PL

Det är mycket att ta till sig när det gäller zonsystemet. Skrev ut Kjellbergs lektioner om zonsystemet men jag kom aldrig igenom dem. Måste ta mig i kragen.
Osvalds bok har jag i bokhyllan. Ska börja titta i den också. Måste ut och pröva någon dag. Jag vet ju att dia är den filmtyp som är mest exakt. Min fundering är hur man ska ta testbilderna med svartvitt. Hur ska jag veta vilken av bilderna som är bäst. Självklart vet jag vad som är över och underexponerat men det är svårare när man ligger nära det som är rätt. Ska det vara en kontaktkarta eller ska bilderna kopieras för att man ska få ett riktigt resultat.
Mitt problem är att jag plåtat i över tio år seriöst men allt har suttit i ryggraden och jag har litat på kameran. Därför känns det som att lära sig ett nytt språk när jag nu ska ta igen det jag vet men inte riktigt kan formulera. Jag har kommit till en gräns där jag måste ta över kontrollen för att få ett ännu bättre resultat.
Då är det härligt att ni på fotosidan finns.

Boken "Mörkrumsteknik för fotografer" av Andersson och Osvalds kan verkligen rekommenderas. Den beskriver på ett lättfattligt och intressant sätt hur filmen är uppbyggd. Har inte kommit längre än så men den tar ju upp hela vägen fram till färdig bild så detta är en bok jag ska ta mig igenom.

Re: handflatan?

pl2se skrev:
När ni mäter mot handflatan öppnar ni då ett halvt steg ( +0,5 ) eller går ni exakt på det resultatet?

Sen undrar jag, törs man lita på den evaluerande 6 zonsmätningen ( eller vad det nu är ) på en eos 5 när man kör med dia?

Jag går exakt på handflatan när det gäller negativ film. Tyvärr så har jag inte något motsvarande husmorsknep för positiv film och kostnaden avskräcker experimenterande :)

Hur ljusmätningen fungerar är på sätt och viss inte relevant, bara du gör på samma sätt hela tiden. Om du sedan känner att en viss film brukar bli för ljus eller för mörk så kompenserar du det med till exempel ISO-talet.

Jörgen

Tille skrev:
Min fundering är hur man ska ta testbilderna med svartvitt. Hur ska jag veta vilken av bilderna som är bäst.
[snip]
Mitt problem är att jag plåtat i över tio år seriöst men allt har suttit i ryggraden och jag har litat på kameran.

Vi är nästan i samma sits. Jag har nyligen återkommit till mörkrummet efter tio års uppehåll. Det innebär att jag måste lära mig sådant jag en gång kunde och ersätta många av mina nuvarande vanor, högst frustrerande :)

När det gäller att hitta vad som blir svart så finns följande metod beskriven i Kjellbergs bok. Mät och fotografera en svart yta i skugga men underexponera bilden 3.5 steg. Gör även några över- och underexponeringar relativt den första exponeringen. Ta därefter en bild med monterat objektivlock.

Gör sedan en hård kontaktkarta av negativen men lägg ett ND-filter med 0.10 svärtning på bilden av objektivlocket och belys pappret så att locket blir medelgrått. Den bild som närmast liknar locket kommer att bli svart vid en normal exponering. Då vet du också hur mycket du ska justera dina exponeringar så att svart blir svart.

Jörgen,
som för tillfället leker med att använda en filmskanner som densitometer...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar