Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätning på soligt snölandskap

Produkter
(logga in för att koppla)

markusg

Medlem
Om man kollar på insidan av en dia ask (iso 100) står det:

Seashore and snow sceces under bright sun
f/16 1/250, vilket motsvarar EV16?

Men när jag var och fotade ishotellet i jukkasjärvi under klarblå himmel och strålande sol fick jag EV15 med både gråkort och min ljusmätare för infallande ljus... borde jag inte fått EV16 när jag mätte ljuset? Borde det inte räknas som "snow scene under bright sun"?

Bilderna blev bra exponerade med EV15 men jag försöker lära mig mer om ljuset och är lite konfunderad:)

/Markus
 
Jag skulle kunna tänka mig att betoningen ligger på "seashore" och att det snarast avser rivieran klockan tolv på dagen... ;-)
 
I solljus med solen i ryggen är EV15 normalt.
Att de vill du skall exponera snålare beror på att motivet innehåller så pass med vita ytor att du kan vinna på en något snålare exponering för att bevara toner i det vita.



Solen i ryggen blir aldrig starkare än EV15.
 
Okej! Tack för era snabba svar! Men min infallande ljusmätare kommer alltså att visa EV16 om jag skulle befinna mig vid en kritvit strand med solen i tak?

Vilket jag planerar att göra till sommaren:)

Tack!
Markus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.