Annons

ljusmätning på samma brännvidd, olika objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Punkk

Avslutat medlemskap
Vad är orsaken till att en kamera mäter olika beroende på vilket objektiv man har?

Jag testade med k10d och FA35 med P-läge och fast iso. Sen upprepar jag med 18-55 inställt på 35 mm och histogrammet ligger märkbart till vänster ungefär ett steg.

Som referens var jag tvungen att kolla med M-läge och ta en exponering med båda objektiv, då ligger iaf histogrammet överlappande så det är inte nåt defekt så sett.

På ett zoomobjektiv kan nog den verkliga bländaröppningen variera kraftigt mot vad som rapporteras till kameran.

På ett zoomobjektiv kan nog den verkliga bländaröppningen variera kraftigt mot vad som rapporteras till kameran.

Det är tänkbart, nu har jag jämfört i manuellt läge bländare för bländare mellan de två objektiven och det ger liknanade exponeringar.

Det är när kamerans automatik är inblandad som det börjar skilja markant i exponeringarna, tycker jag. Felsökning fortsätter...

det finns nog flera variablar till olika tider som längd mm,man kan nog inte bygga en hel linje med objektiv som släpper in lika mycket ljus på alla bränvidder vs bländare.

det finns nog flera variablar till olika tider som längd mm,man kan nog inte bygga en hel linje med objektiv som släpper in lika mycket ljus på alla bränvidder vs bländare.

Fast iom att jag får liknande exponering i manuellt läge på samma brännvidd och bländare så tycker jag att det betyder att jag har samma ljusinsläpp på de båda objektiven, och det är kamerans programautomatik som är boven i dramat.

Grejen är att den gluggen har "flytande" bländare, max öppning på 18mm är f3,5 och på 55mm f5,6. Mellan dom brännvidderna "flyter" så att säga bländaren, ljusinsläppet ändras med brännvidden, men kameran visar antingen 3,5, 4, 4,5 eller 5,6.

Om du har ställt FA35 och DA18-55 på f4 med 35mm, så kan zoomens verkliga bländare kanske variera upp till ett 1/3 steg. Slutaren är steglös men inte bländaren.

Men du ska få lika exponerad bild på tidsautomatik och program.

Senast ändrad:
Grejen är att den gluggen har "flytande" bländare, max öppning på 18mm är f3,5 och på 55mm f5,6. Mellan dom brännvidderna "flyter" så att säga bländaren, ljusinsläppet ändras med brännvidden, men kameran visar antingen 3,5, 4, 4,5 eller 5,6.

Om du har ställt FA35 och DA18-55 på f4 med 35mm, så kan zoomens verkliga bländare kanske variera upp till ett 1/3 steg. Slutaren är steglös men inte bländaren.

Men du ska få lika exponerad bild på tidsautomatik och program.

Kitoptik är verkligen inte 3,5 så värst många mm innan maximala bländaren går över till 4. Sen övergår det till 4,5 vid ca 35 mm och sen blir den 5,6 vid ca 47 mm.

Men det är som du säger, även om jag skulle ha lägre ljusinsläpp än vad bländaren indikerar (vilket jag iofs inte märkt med mina tester) så skulle ändå kamerans ljusmätning och automatik kompensera för det.

Den mekaniska bländaren har bara halva steg men när brännvidden ändras så ändras ljusinsläppet. Den verkliga bländaren, alltså mängden ljus som släpps in minskar kontinuerligt från vidvinkel till tele fast bländarlamellerna inte ändras. Kameran visar bara bländarvärdet i halva steg så den väljer vilket värde som är närmast.

Kontrasten spelar också roll. DA-serien har högre kontrast än den äldre FA-serien, beroende på en nyare antireflexbehandling av objektiven. Sen så är bländarvärden och slutartider "flytande" i den elektriska kopplingen, men avrundas till närmast möjliga som går att ställa mekaniskt. Bländaren ställs ju mekaniskt på objektiven, från kameran. Kameran beräknar ljusvärden utifrån objektivet på största bländare, den "bländar ner" matematiskt helt enkelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar