Annons

Ljusmätning med Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoe33

Aktiv medlem
Jag ska få låna en Hasselblad 500 c/m i helgen. Jag har ingen ljusmätare, men jag har en DSLR, så den får agera ljusmätare. Jag har använt Hasselblad tidigare, men då i en studio och med handhållen ljusmätare.

Men i studion är det ju ett kontrollerat ljus från blixtar och lampor, hur gör man är man är utomhus, och vill ta kort på en solnedgång, tex? Eller nånting annat långt bort. Ställer man sig vid godtycklig buske eller träd som ser ut att få ungefär samma ljus på sig?

/Andreas
 
Jag har ju spotmätning i min DSLR. Den kan jag peka på nånting långt borta. Ska jag springa dit med min handhållna ljusmätare och mäta där, och sen springa tillbaka?

Jag förstår inte vad du menar, kan du utveckla?
 
Om du ställer in samma ISO i din DSLR som det är på filmen i bladaren, så gäller samma exponeringsvärden på båda kamerorna. Hur du än mäter med din DSLR, för det var den du skulle ha som ljusmätare?

Jag använde själv min gamla 300D som mätare innan jag köpte en Sekonic. Funkar utmärkt.
 
Ja - jag ska ha min DSLR som ljusmätare i helgen.

MEN OM jag inhandlar en handhållen ljusmätare, hur mäter jag ljuset långt borta då?

Kan du ge ett exempel på hur du gör när du mäter ljuset vid en solnedgång, med din handhållna ljusmätare?
 
Om du är utomhus, mäter infallande ljus och har solen som ljuskälla så har du samma ljus på andra sidan sjön som där du står, under förutsättning att du står i samma belysning, sol/skugga.
 
Zoe33 skrev:
Kan du ge ett exempel på hur du gör när du mäter ljuset vid en solnedgång, med din handhållna ljusmätare?
Det gör man inte... Eller rättare sagt, med en handhållen mätare för infallande ljus mäter du ljuset som faller PÅ motivet, så om du plåtar en person vid en solnedgång och motivet är personen gör du precis som vanligt. Men...

Om ljuset ÄR motivet är det mer problematiskt (var placerar du mätaren?) Exempel på detta kan vara solnedgång, blixtnedslag, norrsken, neonskyltar etc. Jag brukar föredra en reflekterad ljusmätare då, dvs den typen som sitter i de flesta kameror. Som tur är har de flesta handhållna ljusmätare för infallande ljus möjligheten att mäta reflekterat ljus också, även om ofta mäter i en ganska vid vinkel. Man kan då skjuta undan den vita hemisfären man normalt mäter genom.

En handhållen ljusmätare är ett bra verktyg, men de olika mätmetoderna kompletterar varandra och båda har sina styrkor.
 
maxzomborszki skrev:

Som tur är har de flesta handhållna ljusmätare för infallande ljus möjligheten att mäta reflekterat ljus också, även om ofta mäter i en ganska vid vinkel.
Man kan då skjuta undan den vita hemisfären man normalt mäter genom.

En handhållen ljusmätare är ett bra verktyg, men de olika mätmetoderna kompletterar varandra och båda har sina styrkor.

Aha!
Jag visste inte att handhållna ljusmätare kunde mäta reflekterat ljus. Nu är allt solklart och jag ser ljuset. (No pun intended ;)

Tack tack.
 
hej

har du en hbl o accumateskiva (den ljusar) kan du faktiskt lägga den på sökarglaset o mäta. Prova mellan din kamera o hbl och se vad du får i offset om du får nån.

P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.