Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätning i studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Hur går ni tillväga när ni mäter ljuset i studion med flera blixtar?

Hur börjar ni och är det något speciellt förhållande mellan blixtarnas uppmätta bländartal man skall förhålla sig till?

Om vi nu har bestämt att jag vill fota med bländare 8, hur går jag då tillväga för att mäta upp de olika blixtarna? Min synchastighet är 250,vilket min ljusmätare är inställd på. Bakgrunden är ljusgrå och vill ej ha denna överexponerad.

Hur skulle ni gå till väga när ni mäter upp blixtarna A,B,C,D. Börjarna ni med blixtarna inställnings ljus, mäter ni blixtarna en och en eller hur gör ni.

Jag kör med Elinchrome BX400 och ljusmätare Sekonic L-308S

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • lightingsetup.jpg
    lightingsetup.jpg
    87.3 KB · Visningar: 1,260
jag skulle börja med att mäta upp bakgrunden så att jag får den exponerad på det viset jag vill. Sen mäter jag huvudblixt, upplättningsblixt och hårblixt (i den ordningen) och ställer in deras styrka så att de är där jag vill ha dom =) Sist så mäter jag bakgrunden igen (med alla blixtarna på) bara så inte den påverkas för mycket av huvud + upplättningsblixt.

Jag mäter helre för många gånger än för lite ;) Fan nått skall man väl göra under de 2-3 timmarna som smink och styling tar :p
 
Så långt är jag med. Det jag dock inte är så haj på är just förhållande mellan blixtarna. När man mäter upp ljuset på var och en av blixtarna får man ju givetvis olika bländartal på samtliga blixtar. Jag skulle vilja ha några riktlinjer så jag vet på ett ungefär vad jag skall rätta mig efter. Om jag nu har mätt upp huvudljuset till bländare 8, vad skall jag då mäta upp bakgrundenljuset och upplättningsblixten till för att det skall bli någorlunda bra? Skall bakgrunden tex vara några bländarsteg under huvudljuset eller skall den vara samma?

Som det är i dag springer jag runt och ändrar inställningar och flyttar blixtar och vipps så har jag ett någorlunda bra resultat, men jag har ingen aning om hur jag gjorde och det är väldigt tidskrävande och ibland blir det inte alls bra.
Vad skulle ni tex använda för bländare på de olika blixtar på ritningen ovan?
 
bakgrund 8
modell 8
hår 11 kanske 13
fyll 5,6

--
Bakgrunden får inte vara så nära som på bilden.
Med så kraftigt hårljus måste du vara försiktig så det inte slår någon annanstans.
Är det inte helfigur kan du kanske klara dig utan
fyllnadsljuset och använda skärm i stället
omedelbart under ditt utsnitt och riktat för att fånga huvudljuset.
 
En vanligare uppsättning borde vara att softboxen dvs ljuskälla B är huvudljus och A är upplättning.

Börja med att mäta upp enbart ljuset från softboxen, ställ in ljuset så det ligger mellan 5,6 och 8. släck ner sedan huvudljuset (softboxen) och ställ in upplättningsljuset till ca 1 eller 2 steg mindre ljus dvs mellan bl 2.8 till 5.6 (du styr skuggan med upplättningsljuset). Mät sedan med båda ljusen på och man mäter alltid med mätaren mot kameran.

Skit i att mäta ljuset mot bakgrunden. Hur det blir i bild ser du ju på skärmen om du kör digitalt. Detta är ju även beroende på hur bakgrunden ser ut och vilken effekt du vill ha. en svart fond som du vill ha grå får du ju dra upp ljusstyrkan rejält på.

Se upp så att bakgrundsljuset inte fräter ut hår o hud.
 
Varför så många blixtar det räcker ju normalt sett med en och en reflexskärm. Det blir minst lika många fula skuggor och ljus i kors som du har blixtar. Jag har skippat reflektorn och använder två blixtar i min studio. en Octabox 170cm snettframmifrån och en 120x70 softbox från motstående sida. Sen sistnämda riktar jag så att skuggorna faller där jag vill i förekommande fall. Ibland stänger jag av den helt när jag vill ha Fine Art bilder med eller utan kläder på. Fler exempel hittar du på min sida på MB.
 
Självklart är det många bilder som funkar med bara två blixtar, men när man skall foto två eller fler personer blir det lite krångligare eller om man har en mer komplex bakgrund och ibland tycker jag inte jag får till önskad effekt med bara två blixtar.

Det finns många böcker om studiofotografering, kamera och ljusmätare, men inte så mycket litteratur om just hur du jobbar med ljusmätaren i olika miljöer & situationer.
 
Hur placerar jag ljusmätaren om jag nu har 3 blixtar och ljusmätaren skall riktas mot kameran. Om vi börjar med att huvudljuset kommer från vänster och lyser upp halva ansiktet. (Ansiktet är riktat mot kameran) Placerar jag då ljusmätaren vid modellens vänstra kind med ljusmätaren riktad mot kameran? Och hur gör jag med de andra blixtarna, skall mätaren alltid riktas mot kameran? Hur gör jag då när jag mäter upp ljuset på håret bakifrån?

Hoppas ni förstår min tankegång och vad det är jag är ute efter, ljusmätaren känns som ett bra komplement när jag fotar och skulle därför vilja kunna använda den på rätt sätt.
 
Hur ljuset faller på baksidan på modellen är ju helt ointressant OM det inte syns från kameran. Det ljus som faller på modellen sett från kamerans håll är ju då det viktigast. Sedan spelar det ingen roll om det är en ljuskälla eller tio.

I studion brukar man använda en ljusmätare som mäter infallande ljus dvs det ljus som träffar mätaren. (En kamera mäter ju annars tvärtom dvs reflekterande ljus alltså det ljus som reflekteras från motivet). Ljusmätaren placerar man några centimeter framför modellen när man mäter och om det skiljer några enstaka cm (mellan till vänster eller höger kind eller till ansiktet) så gör ju inte detta något.

Det luriga är ju i ditt fall att inte få bakljuset för kraftigt så det "bränner" bort hår eller sidan av ansiktet. Men det ser du på skärmen.

Om du kör digitalt och RAW-format så är ljusmätaren inget måste (som det annars är om man kör dia-film). Då försöker man lägga histogrammet så långt till höger. Själv kör jag inte RAW i studion just för jag tycker jag har bra koll på ljuset med mätaren som hjälp och det brukar ju bli ett hundratal bilder (modellbilder).
 
Tack för många bra svar. Jag kanske är trög, men det är fortfarande några saker jag undrar över.

Om vi nu säger att jag ska fota en interiör bild med två personer. I denna scen vill jag använda 5 blixtar:
2 på modellerna, En som lättar upp bakgrunden, En som lyser upp en kakelugn, En annan som lyser upp en staty i bakgrunden för att få en mer 3d effekt.

Mäter jag då inte först alla blixtar med mätaren riktat mot blixten för att avgöra hur många steg det ligger mellan blixtarna för att sedan mäta kamerans bländare genom att rikta mätaren mot kameran?
Här är mina påhittade värden: bakgrund F8, kakelugn 5.6, Staty F5.6, modell i bakgrund F8.9, Modell i förgrund F11 (F11 är mätt med mätaren riktad mot kameran) tycker att stegen mellan blixtarna ligger ganska bra så jag ställer in kameran på bländare 11.

Det jag vill veta är: Stämmer min teori eller har jag fattat det helt fel? Orkar ni inte skriva ett långt meddelande så räcker ja och nej. Detta är något jag har grubblat över länge hade varit skönt att slippa tänka på detta ;-)
 
Om du har de två modellerna på olika avstånd från kameran och blixtarna dvs du får olika ljusvärden tex modell ett bländare 5.6 och modell två bländare 11 så kommer modell ett att bli riktigt mörk om du har bländare 11 på kameran.

I det fall du tar upp så är det ju knapp någon skillnad mellan bl 8.9 och 11 (bländare 8.99 = 11) så båda personerna kommer få rätt ljus. Statyn och kakelugnen kommer bli mörka (vilket kanske inte är helt fel).

Ser ingen anledning till att mäta MOT de olika blixtarna. Hur mycket ljus som faller på motiven sett från kameran är ju det som är intressant. Vill man ha flera objekt lika exponerade så får man ställa in de olika blixtarna så att de alla får samma bländarvärde mätt mot kameran.
 
Tack för hjälpen! Jag har varit lite osäker med mitt användande av ljusmätaren, bra att få diskutera detta lite mer. Ni får gärna skriva lite mer tips.
 
tänkte "hijacka" din tråd lite och höra vad ni kunniga inom området rekommenderar för ljusmätare?

jag är på jakt efter en relativt billig och enkel med de grundläggande funktionerna

- något förslag?
 
Minolta Autometer VF bör Du kunna komma över för under 1.000:- Rekommenderas. Det finns nya mätare att köpa, men jag är förtjust i Minoltas lösning..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.