FransGlans
Aktiv medlem
Ursäkta om jag kommenterar här. Han i länken har ju alldeles rätt utifrån sin horisont, han vill ju göra en grej av sin tabell. Och visst funkar det. Och visst har tabellen fördelar. På handhållna ljusmätare finns det en tillsats såman kan mäta det infallande ljuset, det är ju detta denna tabell egentligen anger. Inte det reflekterade ljus kamerans mätare mäter. Däremot mäter kamerans ljusmätare exakt och mycket snabbt. Man behöver inte stå och filosofera om var i tabellen ljuset egentligen hamnar, man får direkt ett exakt värde. Sedan gäller det att omsätta detta kamerans ljusmätarvärde till sitt motiv och till hur man egentligen vill ha bilden exponerad. Denna översättning mellan ljusmätarvärldet och motivet slipper man med tabellen. Där har den sin poäng. Men man kan fortfarande vilja ha bilden annorlunda exponerad än vad tabellen/appen anger.
hmm, ja, jag vet inte , och det är väl lite därför jag skriver här. Jag tycker hans resonemang känns logiskt.
Men jag får väl ge kamerans mätare några chanser till och lära mig jag skall jobba MED den och inte MOT den