Annons

Ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

MazStudios

Medlem
Tjena

Fått lite blixtrar å tillbehö till min 10d och skall strax köra igång lite fotografering. MEN, jag saknar en ljusmätare. KAN man fota utan, dvs gå på känn lite, eller e det ett ofrånkomligt tillbehör?

Dessutom, aldrig använt en sådan, så hur funkar det. Du mäter ljuset, se står det vilka inställningar man ska ha på kameran eller?

Hur mycket skall jag lägga ut på en ljusmätare?

Kollade forumet, men httade ingen nybörjartråd för det.

tack på förhand
 
Det går naturligtvis utmärkt att exprementera med olika kombinationer av bländare/slutartid och blixtstyrka, men det blir smidigare med en blixtmätare som bl.a. kan bestämma vilken kombination av bländare och slutartid som ger en viss blandning av befintligt ljus och blixtljus.
 
MazStudios skrev:
Tjena

Fått lite blixtrar å tillbehö till min 10d och skall strax köra igång lite fotografering. MEN, jag saknar en ljusmätare. KAN man fota utan, dvs gå på känn lite, eller e det ett ofrånkomligt tillbehör?

Dessutom, aldrig använt en sådan, så hur funkar det. Du mäter ljuset, se står det vilka inställningar man ska ha på kameran eller?

Hur mycket skall jag lägga ut på en ljusmätare?

Kollade forumet, men httade ingen nybörjartråd för det.

tack på förhand

Hejsan!

Om du kikar på min bild här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=311910
..så ser du lite iaf av vad en ljusmätare visar. Syncsladden ansluter man i hålet längst ner på framsidan av ljusmätaren, stället in lämplig slutartid och trycker på knappen så mäter den. På min bild ser man iso200, 1/500s, f11 (nästan 12).

Mvh
/D
 
MazStudios skrev:
aah,, tack pojkar. Trevligt med svar.

Vilka rekomenderar ni. Några speciella märken och priser?

Jag e nöjd med min Autometer VF iallafall. Har inte så stor koll på de andra men föregångarna till den jag har kan ju vara intressant om du vill ha något begagnat.
 
Jag äger själv en Sekonic L-608 och den byter jag inte ut mot allt smör i Småland. Dock kostar den en smärre förmögenhet och verkar ha utgått ur deras sortiment. Den nya L-558R är lite billigare, har några fördelar och nackdelarna kan man gott leva utan, ska man köpa nytt är nog denna att föredra. Det är inte mycket dessa mätare inte klarar av och de erbjuder infallande/reflekterat samt blixtmätning på bägge metoderna, medelvärde, differens och sparade mätningar samt mixljusmätning som berättar hur stor del blixt respektive befintligt ljus bidrar med till exponeringen (mycket behändigt!). Alla användbara funktioner som jag fått nytta av flera gånger.

Den ännu lite äldre L-508 skulle jag avstå från då man inte ser mätvärdena i sökaren vid spotmätning vilket jag annars tycker är stora fördelen med denna typ av spotmätare.

Vill man bara ha en för infallande ljus skulle jag personligen satsat på en L-358 om man vill ha det tunga artilleriet. I princip är detta samma mätare som L-608/L-508/L-558 fast utan spotmätningen. Alternativet är L-308S om man vill ha en lite mindre och billigare men ändå mycket kompetent mätare. Den verkar ha ersatt L-308II som jag använt vid några tillfällen och tyckte bra om. L-308II kan man hitta begagnat för en rimlig penning. Om jag inte missminner mig hade L-308II en mätskala på bråkdelarna av bländarsteg som var någon form av halv urtavla. Den nya (L-308S) har liksom storebröderna gått över till att visa tiondels bländarsteg decimalt. Jag tycker det är bättre, men det är nog mycket en vanesak.

Visst klarar man sig utan en mätare, men när man har en som är så bra som någon av de jag använt vill man inte gå ifrån dem. Det är så mycket mer behändigt att arbeta med trevliga och funktionella verktyg. En av de fotoprylar som jag personligen aldrig ångrat att jag lade lite extra pengar på.

Har begränsad erfarenhet av andra märken men de har säkerligen liknande och motsvarande modeller.

Tex Scandinavian Photo har flera Sekonicmodeller i sitt sortiment så där kan man se ungefärliga priser.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.