Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ljusmätare
- Trådstartare felder
- Start datum
Joel.S
Aktiv medlem
Jovisst klarar man sig utan. Du får exponera efter histogrammet.
Men det är ju lite smidigare att ha en när man ställer in ljuset.
Köp någon billig version om du bara ska ha i studioljus. Tex Sekonic -308 för lite under 2000:- eller jaga begagnat.
Jag har beställt en Sekonic L-358 precis, av den anledningen att den är överlägsen lillebror på att mäta befintligt ljus med.
Men det är ju lite smidigare att ha en när man ställer in ljuset.
Köp någon billig version om du bara ska ha i studioljus. Tex Sekonic -308 för lite under 2000:- eller jaga begagnat.
Jag har beställt en Sekonic L-358 precis, av den anledningen att den är överlägsen lillebror på att mäta befintligt ljus med.
dude
Aktiv medlem
Jag håller med Joel, det är inte nödvändig men ett mycket bra hjälpmedel. Om du bara kör i studion och har photoshop på en dator i närheten så kan man använda pipetten som ljusmätare också, men det tar lite mer tid om du inte kör uppkopplat då du måste plocka ur minneskortet när du vill ändra ljuset..
Ljusmätare är mycket billigare i England.
http://www.speedgraphic.co.uk/
Ljusmätare är mycket billigare i England.
http://www.speedgraphic.co.uk/
Chrille63
Medlem
Hej tänker börja lite med studiofotografering hemma och undrar om man klarar sig utan ljusmätare eller inte ?
Undrar också om någon har tips på var man kan köpa billiga bagrunder ?
Skall fota med 2 st 300 ws med softboxar
Eos 350 d
Hej!
Största skillnaden är att kameran mäter reflekterande ljus och ljusmätaren mäter infallande ljus, det är möjligt att skillnaden är akademisk med med en ljusmätare blir det rätt på en gång. Dessutom om du vill fota highkey eller lowkey är det enkelt att mäta ljuset på modellen sedan på bakgrunden. Jag köpte min på E-bay men har sett åtskilliga på Tradera och Blocket.
Mvh
Christer