Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätare för nattfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwawa

Aktiv medlem
Vad finns det för pålitliga mätare för nattfoto, med tider uppemot en timme.

Jag har läst mig till att Qantum calcu-light-xp skall vara bra men verkar inte finnas att få tag på. Gärna en spotmätare.

"Räcker" EV -2,5 för att mäta det lilla ljus som finns utanför "stan"?

Senast ändrad:
Lunar

På -70 talet då jag ville ha det bästa så köpte jag en " Lunasix Lunar", den var lika stor som min Leica, med den kunde man mäta ljuset i en kolsäck i en nermörk källare.
Hittar du en sådan, så är din lycka gjord :)

På -70 talet då jag ville ha det bästa så köpte jag en " Lunasix Lunar", den var lika stor som min Leica, med den kunde man mäta ljuset i en kolsäck i en nermörk källare.
Hittar du en sådan, så är din lycka gjord :)
Jo du, inte ens google verkar hitta den. Hur är det med batterier till 60/70-talarna?

Batteri?

Ska jag vara ärlig kommer jag faktiskt inte ihåg.Många mätare på den tiden var av typ selenmätare, ex original Leica-meter. Dom var utan batteri.
Men jag tror att det var ett 9V typ brandvarnare. Det var två mätskalor med olika känslighet.

Har kollat på Gossen Ultra-pro hos Keh. Mäter EV -4 vid iso 100, o det verkar ju rätt bra. Någon med erfarenheter av denna? 9 volts batteri o spottillsats är inte heller några nackdelar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar