Annons

Ljusmäta separat från fokusering!

Produkter
(logga in för att koppla)

madfoto

Aktiv medlem
Hej!

Ofta när jag fotar vill jag exponera efter en del av bilden samt lägga fokusen på en annan. Detta går smidigt om man kör manuell fokus men hur gör jag vid autofukus?
Låt säga att jag har ett motiv i förgrunden som jag vill ha skärpan på men en himmel i bakgrunden som jag vill ljusmäta efter...

Här är ett scenario: Jag tittar i sökaren, väljer fokuspunkt efter vad jag vill ha skarpt samt placering i sökaren, trycker in halva avtryckaren, komponerar om bilden om det behövs, i o m att autofokusen då startar görs även en ljusmätning utifrån den valda fokuspunkten...

Det jag nu vill göra är att efter jag startat autofokusen kunna bestämma vart ljusmätningen ska ske. t ex lägga fokus på en sten samt ljusmäta med prio på en himmel....

Är det ngn själ som kan hjälpa mig för ajg tror det går att ordna med ngn inställning av en knapp samt avtryckarens funktion...

Jag har 50d/7d

/ Mikael
 
Senast ändrad:
Det är exponeringslåset du måste använda.

Nu kan jag inte Canon, men på Nikon är det en knapp på baksidan det står AE-L på som låser exponeringsvärdena.

Då ljusmäter du på himmeln och trycker på AE-L, sedan fokuserar du på det du vill ha fokus på. Det är bara ett tips att fokusera sist och sen inte röra för mycket på kameran, med korta skärpedjup kan man komma ur fokus då. På landskapsfoto spelar det kanske inte så stor roll dock :)

Sedan får du läsa in dig på hur AE-L funkar på din kamera, det finns lite olika varianter.
 
Tror att det bara är om man använder multisegmentsmätning som kamerorna brukar låsa exponeringen när AF låser, om man använder centrumvägd eller spot mätning så bör det inte ske. På min kamera (Pentax K7) kan jag dock välja om exponeringen ska låsas med AF eller inte, och kan också välja om multisegmentsmätningen ska utgå frrån vald fokuspunkt eller inte.

Förstår inte riktigt vad som skulle bli enklare med manuell exponering, för då kommer det troligtvis krävas en helt del rattande av slutartiden för att få till rätt eponering istället för att trycka på knappen för exponeringslås.
 
Det låter som ett självklart fall för manuell exponering. Men olika personer olika arbetssätt och det beror på om man tar flera bilder i samma ljus eller enstaka.
 
ahaa...så den knappen har alltså ett syfte :)

Tack så mycket, ska testa om det fungerar!!

Den är dessutom programmerbar så du kan välja om du vill låsa autofokus (AF) eller autoexponering (AE) med den.

Jag har den för att låsa exponeringen eftersom jag gör så när jag vill ha olika områden för exponeringsmätning och fokus att jag först riktar kameran mot det jag vill ha korrekt exponerat, låser exponeringen när jag är nöjd och sedan komponerar jag om och fokuserar.
 
Den är dessutom programmerbar så du kan välja om du vill låsa autofokus (AF) eller autoexponering (AE) med den.

Jag har den för att låsa exponeringen eftersom jag gör så när jag vill ha olika områden för exponeringsmätning och fokus att jag först riktar kameran mot det jag vill ha korrekt exponerat, låser exponeringen när jag är nöjd och sedan komponerar jag om och fokuserar.

Trick för bilder med två väldigt olika ljus:

"plocka" det avvikande ljuset och komponera om. Ta bilden, släpp AE-knappen, ta en till bild direkt efter, inom en sekund eller så. Då får man två varianter som man sen lägger ihop i PS.
 
Trick för bilder med två väldigt olika ljus:

"plocka" det avvikande ljuset och komponera om. Ta bilden, släpp AE-knappen, ta en till bild direkt efter, inom en sekund eller så. Då får man två varianter som man sen lägger ihop i PS.

Bra tips! Med Canon så trycker du bara ned AE knappen en gång så låses exponeringen men sedan nollställs den efter exponeringen och så görs en ny mätning automatiskt nästa gång du tar en bild så det blir ju ännu lite enklare.
 
Ja, om man vill att AE lock ska överleva mer än en exponering måste man hålla knappen (*) intryckt mellan exponeringarna.
 
Ja, om man vill att AE lock ska överleva mer än en exponering måste man hålla knappen (*) intryckt mellan exponeringarna.

Aha det visste jag int. Tyvärr så går det då inte att se histogrammet eller något annat på displayen, i alla fall inte på min gammla kamera, så länge knappen är nedtryck så det blir inte så mycket poäng med det tycker jag.
 
Tror att det bara är om man använder multisegmentsmätning som kamerorna brukar låsa exponeringen när AF låser, om man använder centrumvägd eller spot mätning så bör det inte ske. På min kamera (Pentax K7) kan jag dock välja om exponeringen ska låsas med AF eller inte, och kan också välja om multisegmentsmätningen ska utgå frrån vald fokuspunkt eller inte.

Förstår inte riktigt vad som skulle bli enklare med manuell exponering, för då kommer det troligtvis krävas en helt del rattande av slutartiden för att få till rätt eponering istället för att trycka på knappen för exponeringslås.

Manuell exponering är enklare av en väldigt enkel anledning: Du vet vad du gör och får full kontroll.

Att mäta ljuset i olika delar av kompositionen och sedan själv bestämma hur man vill ställa in kameran är för mig den totala friheten.

Automatik är jättebra i vissa fall, men det är väldigt sällan jag litar till automatik i mer eller mindre komplicerade ljusförhållanden.
 
Ja, om man vill att AE lock ska överleva mer än en exponering måste man hålla knappen (*) intryckt mellan exponeringarna.
Det tycks sklja mellan olika tillverkare för på min kamera än AEL på så länge ljusmätningen är aktiv, dvs upp till 30 sek efter att man släppt avtryckaren. Så det är sällan den slås av om man behöver ta fler bilder av samma motiv.
 
Jag har också haft nån sån kamera. Rena skiten är det, för man blir inte av med exponeringslåset när man vill. Bättre att ha koll på om det ska ligga kvar.
Men det finns kanske någon suddknapp på en Nikon (antar jag du menar)?
 
Jag har också haft nån sån kamera. Rena skiten är det, för man blir inte av med exponeringslåset när man vill. Bättre att ha koll på om det ska ligga kvar.
Men det finns kanske någon suddknapp på en Nikon (antar jag du menar)?

Ingen suddknapp på Nikon, AE är bara aktivt så länge knappen hålls inne, dvs ingen risk att glömma den på.
 
Manuell exponering är enklare av en väldigt enkel anledning: Du vet vad du gör och får full kontroll.

Att mäta ljuset i olika delar av kompositionen och sedan själv bestämma hur man vill ställa in kameran är för mig den totala friheten.

Automatik är jättebra i vissa fall, men det är väldigt sällan jag litar till automatik i mer eller mindre komplicerade ljusförhållanden.
Att manuell exponering medger bättre kontroll i vissa lägen kan jag hålla med om, och kan vara nödvändigt att använda i vissa extrema ljusförhållanden, men bara för att man slår över till manuellt läge behöver det inte betyda att man vet bättre vad man gör. Klarar man inte att behärska de automatiska lägena så blir det knappast bättre av att man går över till manuell exponering. Det gäller framför allt att förstå vad kameran gör och vad som man själv kan behöva göra oavsett om man använder automatik eller styr kameran manuellt.
För de flesta situation är dock automatiken till hjälp för att förenkla hanteringen av kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.