Annons

Ljuslåda

Produkter
(logga in för att koppla)
Boris Tomic:

Växelströmmen som vi har i vägg-uttaget är på 50hz, så alla reaktorer för lysrör är byggda för 50 hz.

För kylning rekomenderar jag en 80*80 mm fläkt från Clas Ohlson. De finns både i 12V- och 230V~ utförande.

Eftersom du har 230V till lysrören så rekommenderar jag att använda 230V fläkt. Men vad du än gör, pula inte mé't ifall du inte vet vad du sysslar med.

Jag skulle vilja bygga ett litet och tunt ljusbord. Det kanske skulle gå att löda ihop ett gäng lysdioder. Det kanske går att blanda vita och röda dioder som man skulle kunna växla mellan. Du kan man ju även använda det i mörkrummet. Är det någon som har några erfarenheter, idéer eller förslag på ett sådant bygge? Jag vet att det går att köpa ett litet och tunt, men det är ju kul om man kunde bygga det själv. Sen tror jag att jag har sett en ritning på en mörkrumslampa gjord av dioder i någon tidning för länge sedan.Så det borde kanske gå att bygga något liknande.

Jag tror att du måste ha väldigt många lysdioder för att få rätt ljusstyrka. Ett ljusbord har större intensitet och över större yta än en mörkrumslampa, som ju i princip skall vara så dämpad som möjligt.

Är vita lysdioder vita för övrigt? Det kanske inte spelar så stor roll om du är elektronikkunnig, då kan du ju ha en oscillator som du kalibrerar färgtempen med genom att sprida ut brinntiden över lysdioder med olika färg.

Jag skulle utan tvekan hellre köpa ett :)

För att testa om ljusbordet har rätt styrka kan man mäta med kameran mot skivan och skall då få 1/60 sek bl. 11 vid 100 ISO.

Om man gillar ISO-standarder.

Gepe har en liten med en ljusyta på 125x100 mm för ungefär 400:-. Men jag vet ingen som har rött eller gult ljus. Hur många lysdioder kan det gå åt till en sådan? Finns det några andra små alternativ som ljuskälla? Den skall gärna gå att driva med batteri.

Boris skrev:
1.
"Glasskiva" kostar ca: 300kr för ca: 90x30cm och den heter akrillglas skiva (vet ej om det stavas så).

Akryl är en plast. Jag har för mig att det helt enkelt är den som kallas för plexiglas.

3. Hur många Hz har "aggregat" för lysrörs belysning. Vanlig belysning har 50Hz tror jag.
Och de som är ett steg över ligger på tror jag runt 3000-4000Hz (Tycker också att det låter väldigt mycket, men det finns nog inget där i mellan.) Och de är dyra kanske runt 1000kr.

Vanliga lysrör har 50 Hz. De med högre frekvens kallas HF-aggregat, och är mindre vanliga. Kan vara bra ifall man tycker att 50Hz-rören är "flimriga".

divander skrev:
Gepe har en liten med en ljusyta på 125x100 mm för ungefär 400:-. Men jag vet ingen som har rött eller gult ljus. Hur många lysdioder kan det gå åt till en sådan? Finns det några andra små alternativ som ljuskälla? Den skall gärna gå att driva med batteri.
Varför vill du ha rött eller gult ljus till att börja med?

Bygger eget.

Bygger eget ljusbord eftersom det för min del blir billigare så. "trälappar" har man ju hemma att ta av så..

Jag hade även tur att för ingen peng all komma över en armatur på 35x125 cm med tre rör i och gissningsvis skulle ett sånt stort bord ruinera mig om jag köpte det.

Fläktarna från Clas i Insjön

Glas och opalplexi från glasmästaren 300 kr

Lysrör behövde jag inte byta eftersom armaturen kom från ett kontor där man redan av arbetsmiljöskäl körde med dagljusrör alltså 5000K Ra värde på cirka 96.

Summa summarum, STOR ljusbord som jag kan bygga in och annpassa till mitt skrivbord för under 1000 spänn. Billigt är bra!!!!

Att jag dessutom kom över ett brandklassat arkivskåp för hängmappar för 350kr är en parantes, men ack så trevligt lika fullt.... :)

God fortsättning

/Martin

Jag använder i och för sig mitt ljusbord mest när jag tecknar och målar men jag skaffade en sidoruta från en VW Transporter dubbelhytt (en bil alltså) och fällde in i skrivbordet. Glaset är ju härdat så det tål rätt hårda tag. Opalplexi under och två lysrör. Nu har jag dessutom fått tag i ett 6-rörs bordssolarium för en hundralapp på en loppis. Rören kostar i och för sig en del men det funkar helt perfekt.

Var lite otydlig. Det som kostade var att byta ut dom. Fast en klädsam solbränna samtidigt som man jobbar kanske inte vore så dumt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar