Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusläckage

Produkter
(logga in för att koppla)
JOHAN

Visst fan är det som du säger att aset sjunker 2 hela steg när när jag trycker in aset...Jaha...fyllefingrar igen. Men varför denna funktion...vaddå motljuskomp. Är det bara för att kameran bara mäter utsnitt? Alltså en funktion för att klara "spotmätning" ungefärligt?
 
Grattis..
Du har nu hittat motljuskompensationsknappen.. =)
Mindes inte om det var ett eller två steg den sänkte..

Fg20 var väl en instegsmodell om jag inte är ute och cyklar. Vet ej om samma lilla funktion finns på storebror Fg.

Tanken är väl att du ska kunna plåta med kameran i läge "A". När du plötsligt står och ska fota någon eller något i motljus (och i regel kommer få en för kort slutartid iom att kameran möter centrumvägt) trycker du in den lilla knappen och automatiskt så sänker kameran exponeringen med två steg. Vad jag kommer ihåg så har jag medvetet bara testat knappen vid ett tillfälle och det var när kameran fortfarande var alldeles ny och jag lika grön men fascinerad av att ha en egen systemare.

Resultatet blev...inte tillfredställande.
 
Johan Okker

Ha,ha,ha...jag kan förstå detta...hur kan din kamera veta hur ditt objekt blev nångång -84...hur som helst ...Du,JOHAN, ska ha mången tack för denna hjälp...vilket underbart forum där alla kan få hjälp.../ Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.