Annons

Ljusläckage

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej...
Det är så att jag kom över en gammal nikon fg20, och ville prova så den var okej. Efter framkallning (neg. färg på en timmeslabb) var tre av bilderna belagda med färgstick eller nåt. Högdagrarna var ok, men svarta toner hade fått en rödaktig ton. De skadade bilderna var varken i början eller slutet av filmen.
De övriga bilderna var helt perfekta.
Kan det vara nån ljusläcka i kameran?
Nån som vet...?
/ Micke
 
svårt att säga

Det är svårt att säga på rak arm. Kan du inte ladda upp någon av bilderna. Viktigt att vet för bedömning är ju också om nämnda bildrutor exponerats lång tid efter föregående bildruta. Hade du tagit alla bilder med samma tidsintervall i likadant ljus borde alla bilder ha varit skadade.
 
Jag har själv råkat ut för detta, kolla de små skummgummilister eller packningarna på luckan bak ,dom brukar torka och ge sig efter en längre tid.
 
En bild

Jag lägger in en bild till er bedömning. Negativen ser lite "tunna" ut. Alla bilderna är tagna samma dag, och halva rullen är tagen på stranden,,,full sol och vit sand - inget fel på dom.
 

Bilagor

  • bild1.jpg
    bild1.jpg
    40.4 KB · Visningar: 324
gummilister

vid en närmare titt på tätningslisterna ser de skadade ut och smulas sönder när man petar lite hårt på dem.
Kan man köpa sådana tätningslister nånstans tro? Det borde gå att använda vad som helst, bara det är svart och lika tjockt som ursprungsmaterialet.
Tack för era svar / Micke
 
Hej igen! Jag tog en häftkarta som man har till stol och bordsben, sedan tog jag en tuschpenna och målade svart. Det sista jag gjorde var att klippa små smala remsor, sen satte jag dit dessa och vips , funkade det perfekt.
 
grattis.. =)
du har en fg20 som fungerar som en holga eller lomo.. =)

Skämt åtsido. Antingen reparerar du väl själv enligt tidigare kommentare. Hör annars om Nikon inte har någon originaldel du kan klistra i..
 
Ljusläckage är nog inte orsaken till hur bilderna ser ut.

De verkar vara vanlig underexponering med cirka två steg och labbet har inte gjort det allra bästa jobbet med att rätta till felet. Underexponerade bilder drabbas ofta av gulbrunt färgstick.

Är det ljusläckage borde det också finnas ljusskador mellan negativen, det vill säga att den orange plastremsan har mörka fält mellan negativen.
Finns det?


Skönt sjuttiotalsretrostuk på bilderna. Många familjebilder från -73 har sådana färger.
 
Mikael

Hej Mikael.
Nej, negativen ser ok ut, dock tunna. Det kan nog stämma det du säger att de är U-exp. , jag menar om huset hade läckt ljus så borde också alla tagna bilder varit slöjade, då tagna bilder ligger "öppet" i huset runt veven.
 
Om det är en underexponering med två steg, så kan man misstänka ljusmätaren om den nu har en sådan. Är ljumätaren batteridriven så är spänningen mycket viktig. Kvicksilverbaterier var vanliga förr och de höll spänning av 1,35V.
 
Roland

Det är ju säkert så som du säger med spänningen till ljusmätaren, men då hade bilderna tagna efter de skadade också blivit U-exp.
Kan det vara så att jag har tryckt av innan ljusmätaren gjorde sitt...om det nu är möjligt?
 
Re: Roland

Micke Svensson skrev:
Det är ju säkert så som du säger med spänningen till ljusmätaren, men då hade bilderna tagna efter de skadade också blivit U-exp.
Kan det vara så att jag har tryckt av innan ljusmätaren gjorde sitt...om det nu är möjligt?

I vilket läge har du plåtat? Manuellt ställda tider eller läge A?
 
Johan

I vilket läge har du plåtat? Manuellt ställda tider eller läge A?


Några öl på kvällen efter en dag på stranden körde jag med tidsautomatik. Så också på bilderna efter de U-exp, som blev bra...
 
Du kan inte haft feta fyllefingrar och lyckats peta på knappen för motljuskompensation? För en sådan finns det på Fg20. Men det låter orimligt att effekten skulle bli sådan..
 
JOHAN

Johan...Du har kanske löst ett mysterium...som jag har försökt få svar på i en månad...Den här jävla knappen på framsidan under iso/asa hjulet och återveven har jag försökt att hitta funktionen på.
Är det så att denna knapp just fyller denna funktion?

ROLAND: Jag sköt med velvia och hade aset inställt på 50...MÅSTE bara stämma
 
Jag har inte min Fg20 tillgänglig just nu för 100% bekräftelse, men placeringen känns bekant i minnet. Finns ju inte så många knappar att trycka på på den kameran liksom.. =)

OM jag kommer ihåg rätt finns det avtryckare, spärr för bländarstyrd automatik, returspolningsspärr, bajonettfattningsspärr samt den där motljuskompensationsknappen..

Testa för skojs skull om funktionen lever..
Rikta mot en lagom ljus bakgrund, tryck in knappen (den angivna slutartiden i sökaren bör sjunka med om det är ett eller något sådant antal steg)..

Någon nämnde batterier.
Eftersom kameran är min första systemare som jag fick en gång i tiden bytte jag av nostalgiskäl batteri i min för ett halvår sedan och den verkar exponera väldigt bra även på dia trots att batteriet är "modernt".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.