Annons

Ljuskänslighet.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografia

Aktiv medlem
Var ute i mitt garage idag där min boxningssäck hänger. Tänkte ta lite boxningsbilder. Började med en AGFA Portrait 160 och då ville kamerna ta med 1/60s på största bländare 5,6. Jag testade med den inbyggda blixten och fick samma, 1/60. Satte sedan i en Fujifilm NPH 400 och fick fortfarande samma slutartid. Satte sedan i en Fujifilm Press 1600 bara för att testa och då visade den 1/90 med blixt??? Detta låter riktigt lite tycker jag. Det är ganska mycket ljus ifrån lysrören i garaget men dessa slutartider tycker jag var riktigt konstiga?

Tack på förhand.

//Mattias
 
Oftast har en kamera inte speciellt många blixt-sync tider (2?), och de går sällan ner till riktigt låga tider.

Det har inte med mängden ljus att göra, utan synctiden på din kamera.

/Henri
 
eatfrog skrev:
Oftast har en kamera inte speciellt många blixt-sync tider (2?), och de går sällan ner till riktigt låga tider.

Det har inte med mängden ljus att göra, utan synctiden på din kamera.

/Henri

Ok. Men tycker du inte att kameran borde kunna ta snabbare med en 1600ISO film än 1/90 5.6?

Vad är synctiden? Är det hur snabba slutartider man kan ha?

Tog med en Minolta Dynax 4.

vh. Mattias
 
Du verkar inte förstå. Om kamerans synctid är 1/90 så spelar varken bländarstorleken, isotalet eller mängden befintligt ljus någon roll.

Det är hur snabbt kameran kan synca slutaren och blixttändningen.

Har du läst igenom manualen till din kamera? Det bör stå där under blixtkapitlet, hur det fungerar.

/Henri
 
eatfrog skrev:
Du verkar inte förstå. Om kamerans synctid är 1/90 så spelar varken bländarstorleken, isotalet eller mängden befintligt ljus någon roll.

Det är hur snabbt kameran kan synca slutaren och blixttändningen.

Har du läst igenom manualen till din kamera? Det bör stå där under blixtkapitlet, hur det fungerar.

/Henri

Jo det fattade jag. Men tar jag bort blixten och kör vanligt med en 1600ISO film så tycker jag av tidigare erfarenheter att jag borde kunna ta med snabbare slutartider än 1/90?

//Mattias
 
Tar du bort blixten så har inte synctiden något med det att göra.

Det kanske är mörkare där än ditt öga uppfattar. Ta några exponeringar och se efter ifall du eller kameran hade rätt.

/Henri
 
eatfrog skrev:
Tar du bort blixten så har inte synctiden något med det att göra.

Det kanske är mörkare där än ditt öga uppfattar. Ta några exponeringar och se efter ifall du eller kameran hade rätt.

/Henri

Ok. Tack så mycket. Får testa helt enkelt.

vh. Mattias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.