Annons

Ljuset i gamla filmer

Produkter
(logga in för att koppla)

aleklint

Aktiv medlem
Hej! Är det nån som vet om några sidor på nätet där man kan läsa om hur dom ljussatte filmer på 40-50-60 talet. Är väldigt fascinerad av ljuset i tex Casablanca och Psycho. Nån som har några tips? Eller kanske finns det några bra böcker att läsa?

/Mats

I "The Oxford History of world cinema" finns en del av det du söker. Andra filmer jag kan rekommendera är Citizen Cane som var en av de första filmerna där man kan se taket i tagningarna (man grävde hål i golvet för att komma ännu längre ned med extrem vidvinkel på golvet) och detta gjorde att man inte kunde ha belysning ovanifrån. Detta i kombination med fullt skärpedjup borgar för intressant belysning! Även Stanley Kubricks film Barry Lyndon är intressant då man inte hade någon konstbelysning och har filmat med en specialtillverkad lins från Carl Zeiss med en ljusstyrka på 0.9 (inte säker på ljusstyrkan) Kolla på ditt bibliotek och på filmvetenskapen på universitetet där finns massa resurser!
MVH Erik Å

Man hade bågljuslampor, dvs det farliga UV-ljuset, så inspelningsgänget hade mörka glasögon och filmsekvenserna var korta, för att skådisarna inte skulle ta skada. Jag vet inte när man slutade med bågluset.

På biblioteket kan man hyra en video om ljusets mästare, dvs Sven Nykvist, som bl a var filmfotograf för Ingmar Bergman.

Ah! Grymma tips. Citizen Kane har jag sett och ska se om jag får tag på den där boken. grym film.... Ska kolla in videon om Sven nykvist också. Tack Wolfgang och Erik. Förresten finns det inget att läsa om sådant här på internet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar