ANNONS
Annons

Ljusbrist...

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Jag har ett frustrerande problem.
Kanske kan de svar/råd jag får hjälpa även andra i samma läge.

Jag har tagit en massa kort på sistone, dop-bilder inräknat, i mycket svagt höst/vinterljus inomhus med vad jag tycker borde vara tillräckligt känslig film, Superia Press SG800 (vid ett tillfälle pressad till 1600) och ändå upplevt att mitt EOS-50E inte vill gå på kortare tider än 1/15-1/20 i tider med mitt Tamron-optik 3,5-5,6.
Följden har ju blivit på tok för många misslyckade bilder med skakningsoskärpa då kameran ibland åkt ner på 1/8.

Är det en bättre/snabbare optik som gäller för mig, eller...?
Det känns inte som någon mening att gå ännu längre i känslighet på filmen, vare sig pressat eller i filmtyp. Blixt har alltid använts, ett Soligor 4000AF, kanske för billigt/dåligt? Ett Canon 420 kanske krävs?

Senast ändrad:
mangea skrev:
Är det en bättre/snabbare optik som gäller för mig, eller...?

Det eller mer blixt. 3,5-5,6 är inte mycket att komma med inomhus vid den här årstiden.

Personligen skulle jag börja med att försöka hitta en billig 50/1,8. Det är två nya, friska bländarsteg jämfört med 3,5. Dessutom blir den optiska kvaliteten bättre.

Tack för ditt svar.

Skulle en annan/bättre blixt som Canons egna göra någon skillnad?
Ett 50mm/1.8 har jag också tänkt på men är rädd att det skulle vara för kort brännvidd för mitt behov, att kanske Tamron 90mm eller något av Canons/Tamrons 100/135mm? Just 135mm har jag märkt att jag till 80% drar upp mitt 28-200 till väldigt ofta.

Rent ljusmässigt är det mörkt just nu.

Jag var på ingarö och vandrade i helgen.
med en 70-200/2.8 på 2.8 fick jag tider på 1/60.
Iso 100. Och betänk då att det var mitt på ljusan dag utomhus i medljus. Dock var det lite molnigt, men inte helgrått på något sätt. Så inomhus är det becksvart i jämförelse. Tror att blixt är det enda som räcker om du inte har ett väl upplyst ställe.

Låter konstigt med så långa slutartider om blixt används! Även en billig blixt skall väl kunna ge tillräckligt med ljus om du är på rimligt avstånd. Men du kanske menar att använda så lite blixtstyrka som möjligt för ett naturligt utseende? Hur är kameran inställd? Är den på manuellt läge eller med bländarautomatik t. ex.?

Jag tycker att det låter som att din kamera inte känner av blixten.
Om det är automatiken som färeslår dessa tider...

För själva blixtljuset har slutartiden ingen betydelse, det är endast bländaren och blixtens styrka som påverkar.
Slutartiden blir intressant först när du vill blanda med befintligt ljus (och då får man långa tider såhär års, speciellt på dop i kyrka).

danneman skrev:
Låter konstigt med så långa slutartider om blixt används! Även en billig blixt skall väl kunna ge tillräckligt med ljus om du är på rimligt avstånd. Men du kanske menar att använda så lite blixtstyrka som möjligt för ett naturligt utseende? Hur är kameran inställd? Är den på manuellt läge eller med bländarautomatik t. ex.?

Det har oftast rörts sig om mellan <1m till nästan 2m avstånd till motivet med blixten slagen utan omnibounce i taket. Med TV-automatik.

wikman skrev:
Jag tycker att det låter som att din kamera inte känner av blixten.
Om det är automatiken som färeslår dessa tider...

För själva blixtljuset har slutartiden ingen betydelse, det är endast bländaren och blixtens styrka som påverkar.
Slutartiden blir intressant först när du vill blanda med befintligt ljus (och då får man långa tider såhär års, speciellt på dop i kyrka).

Det borde den väl göra, ett EOS-50E till en Sunpak 4000AF? Den ska klara TTL, A-TTL & E-TTL.
Vid dopet körde jag på 1/180. Minns inte om EOS-50E:n har X-synk 125 eller 250.
Kan dock säga att jag ännu inte riktigt behärskar blixt-fotografering till 100%, känner mig fram litet. Det är väl om man vill blanda in så mycket av det befintliga ljuset som man ska ner i slutartiden samt även andra ridån?

Överexponerad framkallning...

Skall väl poängteras att framkallningen av dop-bilderna framkallades i överkant då jag trodde jag exponerade bilderna 1½ steg över fast inte gjorde det ändå (fel hantering av kamerans insällningar) och sedan bad labbet pressa filmen (iso-800) till iso-2000.

mangea skrev:
Det har oftast rörts sig om mellan <1m till nästan 2m avstånd till motivet med blixten slagen utan omnibounce i taket. Med TV-automatik.

Med TV-automatik är det du som bestämmer slutartiden, inte blixten.

När kameran varnar för underexponering vid TV (om du väljer kortare slutartid) så ignorera den bara och låt blixten fylla i vad som behövs.

Canonkameror signalerar väl i efterhand om blixtljuset inte räckte till?

gors skrev:
Med TV-automatik är det du som bestämmer slutartiden, inte blixten.

Det vet jag.

När kameran varnar för underexponering vid TV (om du väljer kortare slutartid) så ignorera den bara och låt blixten fylla i vad som behövs.

Det går väl inte att gå hur långt som helst där heller?

Canonkameror signalerar väl i efterhand om blixtljuset inte räckte till?

Det känner jag inte till något om, på vilket sätt då, genom något i displayen?

Du kan liksom inte bounca en extern blixt i taket på en kyrka.. Det är i så fall bättre att kompensera blixten med -1 och köra rakt på.

Huvudmotivet i bilden kommer att bli "korrket exponerat", bländaren kommer att blinka för att varna dig om att bakgrunden kommer att bli underexponerad.

Det är bara vissa av Canons blixtar som har blixtkonfirmering, dvs att blixten räckte till exponeringen.. EX 500 och EZ 540 t.ex.

Jeppe skrev:
Du kan liksom inte bounca en extern blixt i taket på en kyrka.. Det är i så fall bättre att kompensera blixten med -1 och köra rakt på.

"-1" motsvarar då vad, min blixt går bara att köra "TTL", "Full" och "1/16". Eller syftar du på bländarvärdet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar