ANNONS
Annons

Ljusa upp ögon?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Satt bara och funderade på en sak, ögonen på personer som man fotar blir ofta ganska mörka tycker jag.

Brukar ni ljusa upp dem i efterhand i typ photoshop eller brukar ögonen vara lite mörka?

Om ni ljusar upp dem i photoshop, hur gör ni då? Tycker det är lätt att bilderna ser onaturliga ut när jag försöker ljusa upp ögonen på mina bilder.

Mvh Christian

Kan du lägga upp ett öga, före efterbehandling - och ett efter - som du tycker ser onaturligt ut? man kan lägga in 400x400pixel jpg <100kb direkt i foruminläggen via "hantera bifogade filer".

Det är nästan omöjligt att hjälpa utan bildexemempel - hur ska någon annan veta vad du TYCKER ser mörkt/onaturligt ut?

Ja, jag brukar ljusa upp ögon och ev. ta bort rödsprängning osv... Enbart ögonvitor talar jag då om. Ögon och läppar är nog de två viktigaste bitarna om man ska göra "mindre" förändringar i ett porträttfoto.

Här är en original bild och den rediskerade hittar ni på mina album och 5D Mark II TESTBILDER finns en bild som heter Noha där.

Mvh Christian

Bilagor

• bild-5.jpg
    bild-5.jpg
    74.1 KB · Visningar: 663
Spontant tycker jag att den oredigerade ser bättre ut - de redigerade ögonen ser lite smått "galna" ut. De sticker ut för mycket.

Släpp blixten - www.strobist.com

Jo jag håller med om att de sticker ut lite för mycket... Brukar inte ljusa upp ögonen alls egentligen. Men ni som gör det hur går ni till väga?

Jag markerar ögonen sedan höjer jag ljuset med hjälp av kurvorna. Finns säkert smartare och bättre sätt.

Vad menade du med släpp blixten?

mvh Christian

Ha den inte på kameran - det går aldrig att få till vettiga skuggor då. Här är ett exempel - blixt från höger.

Det är ju inte själva ögonen du ska ljusa upp utan skuggan ovenför ögat - ögonvitan ska vara orörd. Allt detta kommer du undan med en blixt som inte sitter på kameran.

okay... Får experimentera lite med det, tycker det svåraste är att ställa in blixten manuellt utan TTL.

mvh Christian

Jo jag håller med om att de sticker ut lite för mycket... Brukar inte ljusa upp ögonen alls egentligen. Men ni som gör det hur går ni till väga?

mvh Christian

Måla med vitt i ett tomt lager ovanför, satt till blandläge Overlay tex.

Du har fotat rakt framifrån med blixt på kameran. Det blir väldigt uniformt, och det är inte så kul med den signifikativa lilla punkten till reflex i ögonen som skvallrar just om detta.

En blixt kan man använda lös också, med radiosändare, eller med den inbyggda blixten som trigger ( om den externa har inbyggd slavsesnsor ( som annars kan köpas för en hundring eller så )).

Har man sen ett vitt paraply också kan man få finfina skuggor och ljussätta så man får tjusiga porträtt.

Väl talat - precis vad jag ville ha sagt :)

Måla med vitt i ett tomt lager ovanför, satt till blandläge Overlay tex.

Du har fotat rakt framifrån med blixt på kameran. Det blir väldigt uniformt, och det är inte så kul med den signifikativa lilla punkten till reflex i ögonen som skvallrar just om detta.

En blixt kan man använda lös också, med radiosändare, eller med den inbyggda blixten som trigger ( om den externa har inbyggd slavsesnsor ( som annars kan köpas för en hundring eller så )).

Har man sen ett vitt paraply också kan man få finfina skuggor och ljussätta så man får tjusiga porträtt.

Men det är ju faktiskt inte alltid man kan plocka fram stativen och sändarna...

Ha då som regel att alltid studsa ljuset i närmsta vägg eller tak för en bättre effekt. Avståndet till väggen bör väl kanske inte vara mer än några meter för att blixten ska ge en bra effekt.

Här är i alla fall ett exepmel på hur du kunde gjort med lite dodge på skuggorna.

bild-5b.jpg

okay... Får experimentera lite med det, tycker det svåraste är att ställa in blixten manuellt utan TTL.

mvh Christian

Numera finns det radiosändare som funkar med TTL (radiopoppers) eller så kan du köra med en TTL-kabel. Det är dock inte speciellt svårt att ställa in blixten rätt när man tränat lite. Kameran måste du ju i princip köra i manuellt läge dock för att det ska gå smidigt.

just angående detta exemplet...:

Att BARA ljusa upp kanske inte ser så naturligt ut, prova att kör det i ett separat lager. Ljusa upp LITE, kör en unsharp mask med en radie på typ halva irisdiametern och styrka 20, och en omgång "smart-sharpen" more accurate radie 0.8, styrka 40. lägg på en mask på lagret, och måla i där du vill ha effekt...

Detta gäller även vid en helt perfekt ljussättning.

Inte det enda "rätta" svaret, men ett förslag iaf... :)

Ett annat trick kan ju vara att helt enkelt ge bilden kontrast och låta modellen se mänsklig ut. Mörka ögon är inte den bildens problem. Bristen på kontrast är det.

just angående detta exemplet...:

Att BARA ljusa upp kanske inte ser så naturligt ut, prova att kör det i ett separat lager. Ljusa upp LITE, kör en unsharp mask med en radie på typ halva irisdiametern och styrka 20, och en omgång "smart-sharpen" more accurate radie 0.8, styrka 40. lägg på en mask på lagret, och måla i där du vill ha effekt...

Detta gäller även vid en helt perfekt ljussättning.

Inte det enda "rätta" svaret, men ett förslag iaf... :)

Tack för alla smarta förslag, ska testa mig fram ang ljussättningen. Har ju en billig radiosändare och mottagare från kaffebrus: Radiosändare för hot shoe blixtar (v4). Sedan har jag en hot shoe softbox som ska ge fint ljus ihop med min blixt =)...

PS: Blir inte lätt att hålla ording på det du skrev där uppe ang skärpningen, men får väl memorera det... hehe

Mvh Christian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar