Annons

ljus och kontrast problem i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Datura

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag har lite problem med att redigera bilderna i photoshop. Bilderna ser helt annorlunda ut i PS mot vad de gör när jag tittar på dem i tex. acdsee eller explorer.

Jag har nyligen köpt en ny skärm och har ställt in så att allt ser bra ut. när jag tex. är ute och surfar här på fotosidan så ser allt ut som det gjorde förut.
Men om jag öppnar en bild i photoshop som ser bra ut i explorer så är den mycket mörkare och mycket mer kontrastrik. så om jag ljusar upp bilden så mycket jag vill i photoshop så ser den för jävlig ut i explorer. spelar ingen roll om jag kör den i vanlig RGB98 eller sRGB.

Vad beror detta på? Hoppas jag lyckas göra mig förstådd. :)

Din skärmprofil verkar inte vara helt korrekt. Ett enkelt sätt att skapa en ny färgprofil för skärmen är med Adobe Gamma.

Jag har gjort det. Det ser ändå för jävligt ut...

Adobe Gamma verkar inte vilja fungera hos mig. Eller så är det mina ögon det är fel på.

Adobe Gamma vill att man ska ha kontrastinställningen på max på skärmen men det funkar fan inte hos mig. det ser skitdåligt ut. kontrasterna är helt f***ed up.

Senast ändrad:
Jag har noll koll på hur det kan se ut om det inte ser bra ut med kontrast inställd på max. Om det ser bättre ut med en lägre inställning spelar inte det någon roll för hur Adobe Gamma fungerar.

Om bilder i webbläsaren ser ut som förut (och det var bra) har du väl fått kontrast och ljushet att fungera korrekt.

Vilket gammavärde har du angett i Adobe Gamma? Är Photoshop inställt för att påverkas av Adobe Gamma eller ej?

Problemet är inte Adobe Gamma eller skärmens profil....

Det är helt enkelt så att de bilder som du tittar på på webben oftast är sparade för sRGB. Din skärm följer troligtvis inte sRGB och därför kommer färgerna att se fel ut i alla program som inte stödjer ICC-profiler och färgmatching. Photoshop gör det och kan någulunda korrekt emulera sRGB i din skärms profil.

Förresten. Adobe Gamma är inte anpassat för TFT. Om du har en TFT-skärm bör du använda andra verktyg för kalibrering.

Senast ändrad:
andewid skrev:
Problemet är inte Adobe Gamma eller skärmens profil...
Men nu svarar du på något som inte frågan gällde. Problemet är att en bild inte visas lika ljust i Photoshop som i webbläsaren.

Jag har en TFT!!!!
Och här har man suttit som en idiot med Adobe Gamma.
Vad ska jag använda då?

kaw skrev:
Men nu svarar du på något som inte frågan gällde. Problemet är att en bild inte visas lika ljust i Photoshop som i webbläsaren.
En ICC-profil innehåller även gammainställningar. Så om gammat för bilden och gammat för skärmen är olika kommer Photoshop och webläsaren att visa olika "ljushet" på bilderna.

Jag har gjort ett exempel. Öppna gamma1.0.jpg i Photoshop och i webläsaren så ser du skillnaden.

gamma1.0.jpg

Senast ändrad:
Datura skrev:
Jag har en TFT!!!!
Och här har man suttit som en idiot med Adobe Gamma.
Vad ska jag använda då?
Hm. Om jag inte minns fel så kom Samsung TFT-skärmar med ett program som hetter ColourSync. Är inte säker på om det fortfarnade finns eller inte. Det var ett par år sen jag såg det.

ANNONS