Annons

Ljus himmel, mörk förgrund... hur rädda?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Ja, läs rubriken...

Bilden är tagen på Barsebäcks golfbana, på ett hål där man står på en höjd och skår ut mot havet. Jag tog bilden som en snabb ögonblicksbild och hade inte mycket tid att kontrollera exponering och sådant. Resultatet blev som det blev... ljus himmel och mörkt gräs i förgrunden. Vad gör man åt detta?

Jag provade med Levels i PS men fick inte till det. Sedan testade jag att duplicera bilden till två nya lager och lägga lagermask på dem så att jag bara såg himlen på den ena och bara förgrunden på den andra. Sedan satte jag blandningslägena till multiply för himlen och screen för förgrunden. Det blev lite bättre iallafall. Någon som har nåt annat tips? Tyvärr har jag inte möjlighet att lägga upp någon större bild någonstans.

Originalbild:

Bilagor

• golf, original.jpg
    golf, original.jpg
    41 KB · Visningar: 578
nåt sånt här kanske?
lagt två justeringslager på med nivåer.
maskerat bort ena halvan på vardera justeringslager så nivåerna ljusar upp enkom på marken och det andra nivålagret mörkar ner bara himlen.
blev lite snyggt intensiva färger på köpet.. men det kan man ju tona ner om man vill med ett justeringslager ovanpå med nyans/mättnad.

Bilagor

• golf,-original[1].jpg
    golf,-original[1].jpg
    19.2 KB · Visningar: 562
Jo, det var ju i princip så jag tänkte från början... men fick som sagt inte till det med nivåer. Kan du beskriva hur du gjorde mer exakt?

Ah, fick till det med nivåer nu... vet inte vad jag gjorde för fel förut. Måste missat i lagermaskerna eller nåt. Tack Christel! Tur att det finns guldklimpar som du som hjälper oss vanliga dödliga.. :)

Lite enklare metod...

Image -> Adjustments -> Shadow/Highlight...

Så slipper man krångla med masker å annat.

Om man dessutom drar upp Color Correction blir det genast ännu bättre tycker jag.

Bilagor

• golfbana.jpg
    golfbana.jpg
    12.2 KB · Visningar: 449
får jag hänga med på denna tråd kanske..

har samma problem fast värre :)

går det få fram några teckningar i molnen på en så här ljus himmel tro?

Bilagor

• cross1.jpg
    cross1.jpg
    18.2 KB · Visningar: 397
Nej du.. utbränt är utbränt.. Inte ens med PS Highligt & Shadow recovery i 100%.. ;)

Bilagor

• utbränd.jpg
    utbränd.jpg
    34.3 KB · Visningar: 385
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar