Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljus för studiofoto; Inställningslampor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Diver69

Aktiv medlem
Hej,
Jag sökte lite men hittade inget direkt. (Konstigt nog, då det finns många strängar om studioljus. Men jag kanske inte sökte på rätt ord)

Jag har köpt ett litet studiopaket. Med två blixtar, softbox, paraply..... Blixtarna har inställningslampor!
(Detta blir mitt testkit. Tills jag förstår mig på hur allt fungerar ;-)

Men min fråga är; Vad behöver jag för "inställningsljus" för att kunna ta bra bilder nu?. Man ser ju bra skisser på uppsättningar, men inte så mycket om det ljus som är "på" hela tiden. Jag är ju tveksam till att dom inställningsljusen som sitter i blixtarna kommer att kunna ge det ljus kameran behöver för att kunna fokusera mm.
Hur gör ni?
Vad och hur mycket ljus använder ni för inställning?

Skulle vara tacksam för lite kommentarer + länk till ett porträtt ni tagit och vad ni använt. (Alltså inte hur många blixtar/paraplyer/softboxar mm)

Skall tilläggas att vi pratar om "hemmastudio" och inte en riktig!

MVH

Om inställningsljuset i blixtarna inte fungerar tillfredsställande kan du ju ha lampan i rummet/studion på, alt sätta ljuset med inställningsljus och sen tända upp när du ska fotografera så att du har bra ljus att fokusera i.

fernvik skrev:
Om inställningsljuset i blixtarna inte fungerar tillfredsställande kan du ju ha lampan i rummet/studion på, alt sätta ljuset med inställningsljus och sen tända upp när du ska fotografera så att du har bra ljus att fokusera i.

Jo, men det var just det!
Jag antar att vissa ljus inte ger så fint ljus på modellen, där blixterna inte kommer åt?!
Spontant så skulle jag vilja gå på lysrör, men det ger väl ett väldigt vitt ljus. Har ingen lust med bygglampor. (Det är ju ingen byggplats jag skall fota i). Dom fasta ljus jag ser på kaffebrus ser ju ut att ha lågenergi lampor i sig. (Det är val en typ av lysrör!?)

I de allra flesta fallen är blixtarna så mycket starkare än vanliga lampor att du inte ser i bilden att det finns andra lampor än blixt där.

Jag har 12 lysrör i taket på min studio som inte ger nån inverkan alls på slutresultatet de står alltid på under fotografering.

fernvik skrev:
I de allra flesta fallen är blixtarna så mycket starkare än vanliga lampor att du inte ser i bilden att det finns andra lampor än blixt där.

Jag har 12 lysrör i taket på min studio som inte ger nån inverkan alls på slutresultatet de står alltid på under fotografering.

OK!,Perfekt! Det var det jag ville höra!
Tackar så mycket!

martin du har nog missuppfattat inställningsljuset en del.
Det är ett verktyg, inget annat.

Mest användbart blir det om du använder fler än 1 blixt.
Och riktigt användbart blir det om inställningsljuset är proportionellt mot blixtljuset.

Du kan alltså se direkt vilka skuggor du kommer att få i motivet genom att reglera effekten mellan blixtarna. Det klassiska att hålla reda på är nässkuggan och glasögonreflexer.

Visst kan du fotografera med bara inställningsljuset. Tiderna blir givetvis längre men det gör inget när motivet sitter stilla.

Erik Schalin skrev:
martin du har nog missuppfattat inställningsljuset en del.
Det är ett verktyg, inget annat.

Mest användbart blir det om du använder fler än 1 blixt.
Och riktigt användbart blir det om inställningsljuset är proportionellt mot blixtljuset.

Du kan alltså se direkt vilka skuggor du kommer att få i motivet genom att reglera effekten mellan blixtarna. Det klassiska att hålla reda på är nässkuggan och glasögonreflexer.

Visst kan du fotografera med bara inställningsljuset. Tiderna blir givetvis längre men det gör inget när motivet sitter stilla.

Hej och Tack!
Ja, jag var osäker på vad inställningsljus var/är! Jag trodde nog att det även var för att få ljus på modellen för kamera fokus. Men jag förstår nu att så inte är fallet. Det får bli lysrör nu då. Jag fotade lite igår, med bara en extern blixt med omnibouncer och ganska dåligt ljus. Det var ändå vissa partier på modellen som var upplysta men ändå så fick jag mycket oskärpa på bilderna. Men jag hade inte mycket tid igår och ikväll skall jag börja bygga upp en liten studio!

MVH

Diver69 skrev:
Hej och Tack!
Ja, jag var osäker på vad inställningsljus var/är! Jag trodde nog att det även var för att få ljus på modellen för kamera fokus. Men jag förstår nu att så inte är fallet. Det får bli lysrör nu då. Jag fotade lite igår, med bara en extern blixt med omnibouncer och ganska dåligt ljus. Det var ändå vissa partier på modellen som var upplysta men ändå så fick jag mycket oskärpa på bilderna. Men jag hade inte mycket tid igår och ikväll skall jag börja bygga upp en liten studio!

MVH

Jag använder Elinchrome D-Lite paketet med 100w inställningsljus, har det påslaget på max effekt under fotografering just för att underlätta/möjliggöra för AF. Har ingen annan ljuskälla i studion än just inställningsljuset och det funkar finfint som hjälp för kameran att fokusera :)

/Johan

Gött!
Kommer nog att testa den varianten till att börja med.
Skall bli skoj att leka lite och se hur det fungerar!

Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar