Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljus/exponeringsmätaren har flippat ur

Produkter
(logga in för att koppla)

LarsV

Aktiv medlem
Hej på er,

Nu för tiden lever exponeringsmätare sitt eget liv på min D70. Vid ett givet bländarvärde kan slutartiden variera mellan 1 sekund och 1/1000 sekund. Det blir lite jobbigt i längden.

Har fler råkat ut för samma sak? Hur löste ni i så fall det?

Det naturliga alternativet för mig är att lämna den till en serviceverkstad, men jag är nyfiken på att höra era kommentarer.
 
Hej igen,

Ja, jag ser att ingen svarat. Antingen är det ointressant, eller oxå är jag otydlig.

Ljusmätaren pendlar mellan ytterligheterna ett par gånger per sekund, dvs vid allt annat lika kan jag få en bild som är antingen kritvit eller kolsvart.

Har någon råkat ut för samma sak?

/Lars
 
Jag har inte haft riktigt samma problem som du men sett ett liknande fenomen med en glappande telekonverter.Har du testat med olika objektiv? Rengjort kontakterna på objektivet?
 
Jag har inte haft riktigt samma problem som du men sett ett liknande fenomen med en glappande telekonverter.Har du testat med olika objektiv? Rengjort kontakterna på objektivet?


Jag har testat med olika objektiv, men huset beter sig likadant. Jag har däremot inte rengjort kontakterna. Vad vågar man använda för preparat. Oljefri aceton? Något annat?
 
Johannes-S skrev:
Låter som BGLOD (blinking green light of death) som är ett känt fel som beror på ett defekt kretskort.

Johannes

Nja, är inte BGLOD när kameran helt slutat fungera och den gröna lampan som indikerar aktivitet på minneskort lyser. Jag kan åtminstone ta bilder med min kamera.
 
LarsV skrev:
Nja, är inte BGLOD när kameran helt slutat fungera och den gröna lampan som indikerar aktivitet på minneskort lyser. Jag kan åtminstone ta bilder med min kamera.

Korrekt, fast innan den dör helt kan den tydligen uppvisa strul med exponeringsmätaren. Själva felet ligger i kretskortet som styr mätningen.

Johannes
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.