Annons

Ljus dilemma.

Produkter
(logga in för att koppla)

dPettson

Medlem
Hej,

Efter att ha läst hela natten om studioljus var jag idag runt i stan för att leta efter någon lämplig belysning för att fota med. Läste om allt från bygglampor, hemmabyggda rundblixtar till dyra blixt aggregat. Kanske vore det att använda 2st 500w lampor och lite reflektor skärmar. Sen på
eftermiddagen åkte jag in till den lokala fotohandlarn och diskuterade massa. "-bygglampor lämnar ju kraftiga färgstick men väldigt billigt och bra att börja öva med, men skulle inte en slavblixt funka då?". Så visade han
mig en automatblixt med slavfunktion för ca 800kr, ingen värsting direkt, plastig utan vridfunktioner.

Ungefär en sån här fast annat märke något på olliman kanske.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58115

Vi pratade om att istället använda en sån aut.blixt med reflektor/paraply
och stativ. Sedan börja exprimentera. Den drivs med 4st AA batterier. Lätt
och smidig att ha med i väskan om tex. ska ut lite i naturen och fota
snyggt.
Ett andra altenativ jag kom på var att kanske köpa en förlängningssladd
och bara använda min externa soligor 420 blixt. Helt okej blixt för 1500kr.
Men två ljuskällor är bättre en än för att slippa skuggor osv.

Mitt dilemma är, en aut.blixt med slav funk. för 800kr eller bygglampor (2st á 500w) för 400 kr eller en förlängningssladd för 300 kr till min nuvarande soligor ( http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58437 ).

En liten fråga till, vad betyder ledtal och hur ljusmäter man manuellt mot
ett vitt papper då man riggar ljus ect.
 
Ledtal talar om hur kraftig blixten är, du kan räkna ut hur långt den lyser upp med olika bländare genom att dela ledtalet med ett bländartal. T.ex om blixten har ledtal 40 som max. och du använder bländare 4. Då delar du 40 med 4 som är lika med 10, alltså kan den lysa upp 10 meter. Om du vill ha en mindre bländare betyder det förstås att den lyser upp ett kortare avstånd.

Förstår inte riktigt vad du menar med att ljusmäta manuellt, kör du digitalt kan du ju bara använda histogrammet och kolla att exponeringen är korrekt. Annars är en separat ljusmätare en bra grej att ha, mäter både infallande och reflekterande ljus och både tillgängligt ljus/blixtljus förstås.

Som köpråd skulle jag rekommendera blixt, aldrig iofs använt bygglampor men dom ger antagligen ett kraftigt gulstick i jämförelse med dagsljus, så att kombinera dom två blir knappast kul i jämförelse med blixtljus/dagsljus kombination. Då har du mycket större frihet att experimentera.
 
Tack för tipset. Var först inne på att köpa en svindyr Pentax-blixt och spara ihop till en studioutrustning a lá Kaffebrus-prisklass.

Men så hittade jag Soligor 420 till en tredjedel av priset. Och tack vare denna tråd så hittade jag slavblixten! Funderar på att sätta slavblixten i en sån här: http://www.photax.se/kmrt/kblixtar/tristarsoftbox/tristarsoftbox.htm vad tror ni om det, klarar den av det eller är den för svag?
 
Senast ändrad:
För en blixt gäller att

Ledtal = Avstånd / Bländartal

så att t.ex. ledtal 56 ger bländare f/5.6 på 10 meters avstånd.

Detta gäller under vissa förutsättningar. Om man ändrar ISO-tal eller koncentrerar blixtens ljusstråle till en mindre vinkel (alltså motsvarande en längre brännvidd) så ändras ledtalet. Sök vidare i forum här.
 
..fortsättning manuell ljusmätning...

det jag tror david tänkte på, rätta mig om jag har fel david, var manuell inställning av vitbalans, det undrar jag också hur man gör, de olika förinställda eller auto balansen blir jag sällan 100%-igt nöjd med

Tacksam för svar
 
Problem Löst

Hejan vill börja med att tacka alla för era tips om hur jag skulle börja med studio fotograferingen.

Nu äntligen har jag löst mitt problem. Köpte en Cullman blixt med aut slav funktion för 800kr. En mutter med tum gänga och yttre gäng så den kunde borras ner i trä och fästas. Sedan köptes en kamera för 10kr med en blixtsko som jag sedan fäste med vå dykertspik på träbiten. Enkelt, ett parafalx klätt med alu folie som sedan fästes med kabel skor. total pris 870kr.

* Karin Larsson *
Jätte häftig grej du har hittat. Men jag tror den är för liten för helkropp, kanske porträt blir nog bra. Tore Nilsson här på fotosidan har hjälpt mig en del med det teoretiska hur allt funkar och han sa "Stort och Nära" ska ljuset vara. Den softboxen är itne så stor. 38*38cm.

Tack för mig//mvh david
 

Bilagor

  • studio 004.jpg
    studio 004.jpg
    44.9 KB · Visningar: 761
Problem Löst.

Resultatet, ett självporträtt. Inte det finaste men ville bara visa resultatet. nu står jag jätte nära väggen så det bli lite skugga.

mvh David
 

Bilagor

  • studio 007.jpg
    studio 007.jpg
    37.6 KB · Visningar: 755
hejsan,
Jag vet inte exakt vad den maxar men det är en Cullmann SL28 med aut.slav funk. Jag har lite bråttom, ska med buissen om 20min tillbaks till lumpen, nästa helg kommer lite bidler jag tog idag utomhus. Blev ett kanon resultat. hej med dig och lycka till med de du nu ska göra med studio/blixtar. Mvh david
 
BengtJohnsson skrev:
För en blixt gäller att

Ledtal = Avstånd / Bländartal

så att t.ex. ledtal 56 ger bländare f/5.6 på 10 meters avstånd.

Detta gäller under vissa förutsättningar. Om man ändrar ISO-tal eller koncentrerar blixtens ljusstråle till en mindre vinkel (alltså motsvarande en längre brännvidd) så ändras ledtalet. Sök vidare i forum här.
hmmm
56 = 10 / 5,6 ????

56 = 10 * 5,6 ... ja
 
dPettson skrev:
En liten fråga till, [...] hur ljusmäter man manuellt mot ett vitt papper då man riggar ljus ect.
Det gör du inte. Kamerans ljusmätare som du ser mätdata från kan inte mäta blixtljus utan visar det befintliga ljuset. Mäter du från någon yta och drar av en blixt kommer resultatet aldrig hinna mätas och visas på kameran.

Det behövs blixtljusmätare för detta ändamål. Blixtljusmätaren som finns i kameran kommunicerar direkt med blixten och ger dig som användare ingen återkoppling. Detta kräver dock att du har en blixt som passar din kameras TTL-mätning. Studioblixtar är "manuella" blixtar och har inget TTL-stöd.

Men precis som Thomas säger kan man med digitalkameran lätt ta testbilder och titta på histogrammet hur exponeringen blir.

En av fördelarna med blixtljusmätaren är att man kan mäta en ljuskälla åt gången och ställa in så att de får de värden man vill ha (om nu ifyllnadsljuset ska vara 1 och 2/3 steg svagare än huvudljuset tex). Vissa tycker det är helt onödigt eftersom de inte jobbar så, andra jobbar så och då är en sådan mätare i det närmaste nödvändig.
 
Man använder ett gråkort som "referens". Din kamera har någonstans en inställning för manuell vitbalans, allt man behöver göra är att ta ett kort på gråkortet där det utsätts för samma ljus som det riktigta motivet och sedan tala om för kameran att använda det som referens. Klart.
Alternativt kan man fotografera i RAW-format och då räcker det att ta en bild där gråkortet finns med i en av bilderna, i konverteraren kan man sedan ange att det är "neutralt" (via "pipetten") och att denna vitbalans ska användas för de följande korten.

Gråkort finns i närmnsta fotobutik,

Det går att mäta på andra saker också om man vet vad man gör men gråkort är enklast.
 
Tobiasl skrev:
...Alternativt kan man fotografera i RAW-format och då räcker det att ta en bild där gråkortet finns med i en av bilderna, i konverteraren kan man sedan ange att det är "neutralt" (via "pipetten") och att denna vitbalans ska användas för de följande korten....

För fullständighetens skull bör man nog nämna att man både kan och bör fixa till vitbalansen även om man fotograferar i jpg-format. Den här länken innehåller en hel del matnyttigt...
 
Thomas Ekström skrev:
Handflatan brukar funka bra som gråkort, fast det är väl inte riktigt lika 100% korrekt som ett gråkort, men nästan!

kanske för att mäta exponering funkar det nog som ett gråkort, men för att använda handflatan för vitbalansering måste man nog vara Snövit, Michael Jackson eller iallafall gnugga nävarna i aska innan man mäter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.