Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljudtriggning av Canon 430EX II

Produkter
(logga in för att koppla)

HenricF

Ny medlem
Hej!

Jag är sugen på att testa höghastighetsfotografering och tänkte då använda en mik för att trigga min blixt med ljus (exempelvis när en vattenfylld ballong sprängs). Jag har hittat instruktioner för det på http://www.diyphotography.net/diy_sound_trigger_for_sigma_ef_500_flash, men det jag undrar är om det går att trigga en Speedlite 430EX II på detta sätt? Eller är det så att det bara går att trigga en sådan blixt med, säg, en Speedlite 580EX?

Hotshoe triggkabel och M läge på blixten så struntar blixten glatt i vad som triggar den. Men persoligen brukar jag ändå köra med helt manuella "200 pixr blocket blixta" då de är så dumma att de inte stänger av sig efter en viss tid och man behöver ju ändå inget av det fancy som finns i fina orginal hot-shoe blixtar. Undvik dock studioblixtar då de ofta har för lång brinntid. Det är bra att mäta ut brinntiden på sina olika blixtar och vid olika effekt då den kan variera rätt mycket på olika effekt beroende på konstruktionen.

En Sunpac 333 vid 1/3 effekt är min snabbaste blixt lite oväntat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar