ANNONS
Annons

Ljudinspelning

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars S

Aktiv medlem
Jag sysslar med dokumentärfotografi och skulle vilja spela in bakgrundsljud att senare amvämda i bildspel etc. Har letat efter en liten mediaspelare e.d. som kan spela in med en extern mikrofon, men det visar sig vara svårt att hitta något lämpligt. Har hittat några som verkar väl professionella för min del (Edirol, Zoom H4, Microtrack), tror inte jag behöver den kvaliten.

Har något ett tips om någon annan, gärna billigare apparat?

En begagnad MD-spelare brukar duga rätt långt. Det borde inte vara något problem att hitta en nästan oanvänd för några hundra. En hyfsad mikrofon kan väl kosta ett par tusen. Sony har en del riktigt små stereomikar för runt en tusenlapp som låter förvånansvärt bra..

Jag använder min mp3-spelare, en relativt gammal Iriver IFP-790 med möjlighet till extern mikrofon (3,4 mm kontakt) och en billig mygga från Clas Ohlsson.

Saker och ting behöver inte vara svindyra för att generera bra kvalitet i motsats till vad många brukar vilja påstå. ;) Problemet med den billiga mikrofonen i mitt fal är dock att den distar på för höga ingångsnivåer.

Ganska onödigt att satsa på en svindyr apparat för att spela in bakgrundsljud.

Försök få tag på en begagnad Net-Md med mikingång, då blir det smidigt att föra över till datorn och inspelningskvaliteten blir bra. Ingen komprimering, utan ett riktigt original i stereo/44.1 khz.

Sen ser du till att satsa på en bra mick till den istället, det är den som avgör hur bra kvalitet du kan få på inspelningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar