Annons

Ljuddämpa/ljudisolera kamerahuset

Produkter
(logga in för att koppla)

Drazil

Aktiv medlem
Hej,

Jag undrar om det är någon som kommit på en bra lösning för att ljuddämpa/ljudisolera kamerahus?

Normalt är inte ljuden som uppstår i kameran som autofokus, spegeluppfällning och filmframmatning några problem. Men om bilderna man är ute efter bygger på att fotografens närvaro inte avslöjas för motivet, t.ex. vid fotojakt på fyrfotadjur från gömsle, blir effekterna av oönskade ljud helt plötsligt påtagliga. Man vill gärna få mer än en bild innan det motiv som dykt upp blir skrämt av det herrans oväsendet från kameran. :)

Vilket material t.ex. skall man börja med? Hur kan man ljudisolera kameran så att man ändå kommer åt de viktigaste funktionsrattarna?

Hälsningar,
Daniel Aurell

En bra start borde vara att välja ett relativt tyst hus redan från början.

Jotack, Björn. :) Men om man nu sitter med skägget i brevlådan med ett relativt högljutt hus och inte har råd att byta så har man inte så mycket val annat än att ljuddämpa. Frågan kvarstår dock - hur kan man genomföra det?

Jag läste för ett tag sedan om någon som byggt ett gömsle som var mer eller mindre som en liten timmerkoja vilken var isolerad, men det är ingen smidig lösning eftersom man låser sig till den specifika platsen där kojan står...

Hälsningar, Daniel

Borde man inte kunna klä kameran med skumgummi, liknade de "figursydda" kameraväskorna som hänger runt halsen?

... exakt. På med P läget, skruva dit trådutlösaren, stoppa in kameran i kameraväskan med ett hål för linsen och ett för trådutlösaren och smyg sedan omkring i buskarna och ta tysta bilder.

Med lite trixande borde det gå att fixa en smygarkåpa av styv skumplast (eller kanske det svarta, täta materialet som dyra liggunderlag är tillverkade i?) som man klipper till i lagom bitar och limmar ihop. De viktigaste reglagen kan man ju lämna öppna, eller göra som Mats föreslår, bara ha en liten öppning för trådutlösare. Det idealiska vore ca 2cm tjockt material och noga anpassad passform så att huset sitter som gjutet i kåpan. Jag har samma problem som du (Nikon 801s och EL2, båda väcker halva skogen!), så jag kanske gör ett försök om jag har tid i sommar!

/Pontus

Tack för alla svar!

Jag skall pröva idén med tjock skumplast inom de närmaste veckorna när sommarlovet har börjat. Skall bli intressant och se om det gör någon nämnvärd skillnad.

Hälsningar, Daniel Aurell

Jag har en särskild "blimp" till Eos 1 (egentligen till F-1new). Den är gjord i nån skinnimmitation med hål för objektivet och plexiglas på toppen. För filmbyte öppnar man en flik med kardborrfäste.

Tyvärr tror jag inte att detta udda tillbehör finns att köpa nytt. Men jag tror det finns fristående tillverkare som göra sådana. Det finns i alla fall för filmkameror.

tjock kartong och skumgummi

Har själv gjort en liknande konstruktion för länge sedan. Jag använde tjock kartong som jag tejpade ihop. Du kan skära ut hål för okularet och tex några knappar och avtryckare om du vill. Fyll mellanrummet mellan kamera och kartong med någon skumplast eller liknande. Lägg gärna till några centimetrar extra framtill på kameran då ljudet åt det hållet är det du vill undvika. Jag fick en Nikon FE + motor md-12 att låta nästan lika tyst som en EOS 100. (Kan väl jämföras med att få ett jetplan att låta som en volvo)

Skulle tro att ljudisoleringsmaterial som används mellan motor och kupé i bilar är rätt lämpligt till ändamålet i denna tråd. Tyngre än skumgummi och dämpar bättre. Kolla hos biltillbehörsbutiken.

Mvh Richard

Återigen tack för bra förslag! Skall undersöka ljudisoleringsmaterialet du nämnde Richard innan jag slutligt väljer material.

Cheers,
Daniel Aurell

Har för mig att SAAB höll på med ljudexperiment till 340 planet där man försökte eliminera ljudet med högtalare. Det gick ut på att fasvända bullret 180 grader och skicka ut i högtalare. Kanske något att exprimentera med =) Ett antiklickljud.

Glöm inte att skriva och berätta hur det gick!
/Pontus

Ingen fara, det skall jag.

Har för mig att SAAB höll på med ljudexperiment till 340 planet där man försökte eliminera ljudet med högtalare. Det gick ut på att fasvända bullret 180 grader och skicka ut i högtalare. Kanske något att exprimentera med =) Ett antiklickljud.

hehe Jo, metoden är bekant men jag tror inte jag har de rusurserna som krävs för att genomföra idén. Någon som vill sponsra? :)

Mvh, Daniel Aurell

Kanadabalsam skrev:

Off Topic!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vi inte bara experimenterade utan utvecklade och installerade ett fungerande system.
funkar väldans bra.
Det finns faktiskt liknande system att köpa i fickformat att koppla till hörlurar.
Köp ett sådant o sätt på djuret du ska fota så hör det inte kameran :)

noicekiller!!!

noicekiller tror jag det heter
ett medel man dämpar bilar med för att få de tysta vid billjudstävlingar
mycket effektivt
www.mds.se säljer sånt
kanske kan vara ngt
på spraytub har jag för mig dock
men kanske ändå

Måste tyvärr meddela att jag inte kommer bygga något ljuddämpningssystem till mitt kamerahus då jag lite oväntat gått över till ett digitalt mindre ljudligt system. Hoppas någon annan kan fylla luckan angående detta.

Jag har en teori om att iaf canon har försökt få kameran att låta så MYCKET som möjligt..

Min EOS 1:a låter som när man hugger ved.. EOS 1D Låter ju ännu värre, även om den inte har nån spegel som väsnas...

Bara en tanke...

Forslund skrev:
Jag har en teori om att iaf canon har försökt få kameran att låta så MYCKET som möjligt..

Min EOS 1:a låter som när man hugger ved.. EOS 1D Låter ju ännu värre, även om den inte har nån spegel som väsnas...

Bara en tanke...

Va? skramlar de digitala värstingarna? varför det? Hur mycket låter en 10D? och är Nikons tystare? *nyfiken*

en av fördelarna med digitala kameror är att de är relativt tysta tycker jag...

Manuell fokusering med en elektronisk kamera borde kunna vara en lösning som ger låga ljudnivåer. Sen gäller det förstås att inte prassla för mycket bland löven...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar