Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljud i Adobe Premiere Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Jag har skaffat en zoom till DLSR men kom på att jag måste lära mig lite mera om ljud allmänt. Sitter och funderar på vad man kan hitta enkel och bra info om de olika DE Effekterna och hur man använder Dynamics etc i Adobe Premiere, Finns det någon bra bok eller tutorial. Har letar på youtube, lynda.com, com etc. Men de är alltid basic går inte in så djupt. Bara massa om paneler, hur programmet fungera etc. Jag är mera intresserad av att lära mig lite mera om hur man fixar till ljud.

Ni kanske förstår vad jag är ute efter.
 
Om du vill jobba mer med ljud får du nog göra det i ett seperat ljudprogram och sen importera in i Premiere. Premiere ljudmöjligheter är högst begränsade, troligen därför du inte hittar så mycket info. Kolla upp Adobe Audition exvis om du vill hålla dig till liknande gränssnitt etc.
 
Det vad bättre med Adobe Audition, nu har jag fått lite koll på hur man hanterar ljud i datorn. Passar bra för mina vardagsändamål.
 
Jag har pluggat radio och jobbat med ett par olika SR-produktioner, ska rota igenom och kolla om jag har någon bra basic-litteratur att tipsa om...

Kan också rekommendera Adobe Audition, funkar smidigt och speciellt då i linje med Premiere.

//Hampus
 
Jag hoppas att ni fortfarande lyssnar på tråden.,
Jag har ett klipp med problem.
Barnen spelar o plötsligt börjar publiken klappa händerna.
Hur kan jag med Adobe Auditions hjälp trycka ner klappningarnas ampitud.
Finns det ngt smart sätt?
Jag är tacksam för ALL hjälp, jag är mycket nybörjare.
Jag har använt spot healing funktionen för att plocka bort störande ljud förr.
Kanske är detta den väg man skall gå men jag verkar påverka mycket mer av allmänljudet än jag vill.
 
I PP är det bästa att göra en volymåkning, dvs du automatiserar en volymsänkning vid applåderna.
I Audition är det väl bara att sänka "gain" vid applåderna.
 
Publiken klappar takten mitt i låten.
Så en generell volymsänkning funkar inte.
Eller rättare sagt det är mitt sista val för jag vill ändå hålla uppe volymen i låten
Jag skulle iofs kunna smyga ner volymen fram till klappningen.
Helst ville jag hitta en funktion som klipper av volymtoppar. Man sätter ett dB-värde o sedan klipps volymen ovanför det värdet.
 
Kommer inte ihåg exakt vad det heter (det var länge sen sist).
Men markera det du vill sänka och dra ner gain eller volym (eller vad som verkar rimligt).
Kanske att du behöver spara.

I PP är det enklast att göra automatiserade volymsänkningar direkt på klippet.
Ljudhanteringen är rätt yxig i PP, men det går (och är relativt enkelt).
 
I PP är det enklast att göra automatiserade volymsänkningar direkt på klippet.
Ljudhanteringen är rätt yxig i PP, men det går (och är relativt enkelt).
O hur gör man det???
Jag har ingen aning.
Jag justerar normalt ljudet för varje låt, ibland suddar jag ut bakgrundsljud, barn som nynnar eller springer. Justerar låtarnas applåder o presentationer för sig.
 
Har inte programmet framför mig, men jag ska göra ett försök.

1. Ställ dig på klippet du vill ändra volymen på.
2. Ställ markören (playhead) strax innan ljudet/ljuden du vill höja/sänka.
3. I "effektrutan" finns det en rubrik som heter "volym" (tror jag). Vid undermenyn "Level" dem det en "punkt".
Ser ut ungefär så här: <0>. Tryck på punkten en gång. Då har du gjort en ankarpunkt.
4. Ställ dig precis bakom eller framför punkten som du ser i ditt videoklipp (på ljudspåret) och gör en till.
5. Nu gör du likadant efter ljudet du vill sänka (alltså två punkter bredvid varandra).
6. sen kan du dra ner volymlinjen på direkt på klippet, på stället som ska sänkas i volym.

Det låter krångligare än vad det är.
Men när du väl förstår principen kan du justera ljudet rätt bra i dina filmer (höja/sänka dialog, ta bort jobbiga ljud, tona in och ut etc).

På YouTube finns det garanterat nån guide som visar hur det går till.

Här är ett exempel: http://www.youtube.com/watch?v=Lsb6KB_j-gc
 
Senast ändrad:
Då vet jag precis vad du menar.
Det använder jag redan för annat (tex applåder).
För handklappningarna blir det för trubbigt.

Just nu verkar ett notchfilter(i Audition) vid 1650+-10 Hz till -96dB trycka ner klappningarna ca 3dB.
Det får nog bli good enough
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.