Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liwe wiev Sony 550 blir inte hela bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Ja som rubriken säger så när jag tar bilder i liwe wiev läget så försvinner en bit på vänster sida upptäkte detta nu i helgen då jag var på bilträff och använde liwe wiev rätt mycket . Fenomenet är att när man tittar på skärmen innan man tar bilden så är motivet mitt på skärmen men när bilden är tagen å man ser resultatet så fattas det en bit på vänster sida . Och jag inte märkt av detta förut då jag använt liwe wiev
Men kör jag genom sökaren så blir bilden rätt . Vad beror detta på ? Någon som haft detta fenomen förut ?

Jag antar att du använder det "vanliga" liveview läget och inte MF Check live view?

I det vanliga läget är det inte själva bildsensorn som genererar bilden du ser på skärmen, utan en liten extrasensor som sitter i spegelhuset. Denna sensor har inte exakt samma visning som den riktiga bildsensorn varför det kan uppstå skillnader mellan det du såg på skärmen och den färdiga bilden. Men det låter på dig som om skillnaden är ganska stor, i så fall kan det vara så att extrasensorn har hamnat snett. Ett besök på en kameraverkstad är förmodligen lösningen i så fall.

Du skriver att det fattas en bit på vänster sida. Men kommer det då med en extra bit av motivet på höger sida istället? Eller menar du att det finns en svart rand där bilden fattas?

Det sistnämnda blir resultatet vid blixtanvändning ifall man har ställt in för kort slutartid - den får inte vara kortare än 1/160 sekund, såvida man inte kör med HSS förstås. Då kan man ställa in vilken tid man vill (1/1000 sekund t.ex.)

Observera också att det enbart är i läge MF Check LiveView som du har samma bild på skärmen som sensorn sedan kommer att avbilda, som redan nämnts. Ifall du använder den optiska sökaren så visar denna 95 % av vad sensorn sedan kommer att avbilda, i likhet med alla andra APS-C-kameror på marknaden (med några få undantag, som sonys A33 och A55, vars EVF visar 100 % av den färdiga bilden). Vissa (men inte alla) fullformatskameror ger också 100% sökarbild.

I Quick LiveView-läget syns 90 % av den färdiga bilden i sökaren.

Nej det blir inte svart el nått liknande utan bilden blir som att du har beskärt den på vänster sida och det är just det som är så konstigt . För jag vet oxå att skärmen visar 100% men bilden blir bara 90 % av det man ser .Men borde det inte bli klippt lika mycket på både vänster och höger sida i så fall ?
Det syns tydligast på den här bilden där bilen var mitt i bilden och jag hade ungefär lika mycke luft på både höger och vänster sida .
DSC04051.jpg

Jag antar att du använder det "vanliga" liveview läget och inte MF Check live view?

I det vanliga läget är det inte själva bildsensorn som genererar bilden du ser på skärmen, utan en liten extrasensor som sitter i spegelhuset. Denna sensor har inte exakt samma visning som den riktiga bildsensorn varför det kan uppstå skillnader mellan det du såg på skärmen och den färdiga bilden. Men det låter på dig som om skillnaden är ganska stor, i så fall kan det vara så att extrasensorn har hamnat snett. Ett besök på en kameraverkstad är förmodligen lösningen i så fall.

Jag kör i det vanliga live wiev läget . Men det du beskriver är en tanke som jag har tänkt på men min tänke föll på att det var den stora bild censorn som hoppat i sidled men då borde det synas även på bilderna när man tittar genom sökaren . Och att det finns 2 censorer visste jag inte att det fanns och det kan ju vara förklaringen om den nu hoppat lite åt sidan för jag fick flytta motiver rätt åt högerför att få det i centrum

ANNONS