Annons

Livslängd Tetenal C-41?

Produkter
(logga in för att koppla)

emjo

Avslutat medlemskap
Hur länge kan man spara blandad C-41-framkallare innan den slutar fungera? Har just kört någon rulle Portra och det kliar ju förstås i fingrarna. Eller ska man samla på sig ett antal rullar och köra dem i batch?

Det står väl 2 månader i specen har jag för mig, men om du ser till att inte ha massa luft i flaskorna och är noga med att inte kontaminera respektive vätska så tror jag att det funkar bra mycket längre än så. Jag har haft mitt kit i snart 4 månader och framkallat 12 rullar med lika bra resultat i slutet som i början. Enda skillnaden är att man måste förlänga framkallningstiden lite för varje rulle. Nu är jag uppe i 4:30 ungefär, mot inledande 3:20.

Ju högkänsligare film du framkallar, desto kortare kommer framkallaren att hålla. Eller den kommer i alla fall att klara färre rullar innan den är slut. Detsamma gäller om du pressar film, alltså underexponerar och överframkallar. Jag har kört ungefär 50/50 med ISO 100 och ISO 400.

Min plan är att köra till 15-20 rullar och sen skrota kemikalierna. Möjligen behåller jag stabiliseringsbadet som lär funka även för svartvit film och knappast slitas ut alls. Jag har vätskorna i bruna glasflaskor och fyller det lilla tomrummet med Tetenals egen antioxidationsspray efter varje framkallning. Det roliga är att det är helt vanlig gasol, så gå ner till macken och tjacka en sån där blå tub för blåslampan istället. Mycket billigare och dessutom säkrare att ha hemma. Men nån form av munstycke bör man förstås ha för att kunna sticka ner i flaskorna. Förslagsvis ett sånt brännarmunstycke man skruvar direkt på flaskan, som man sen tar bort själva brännaren från så att det bara är ett rör.

Tillägg: Jag kom just på att jag glömde att nämna att jag kör 120-film, men jag tror det är ganska precis samma yta på en 120-film som på en 135/36-film, så det bör gå jämnt upp även om man fotar småbildsformat.

Senast ändrad:
Perfekt! Tack! Det låter ju betryggande. Men nu hinner jag inte göra nåt innan semestern men när jag kommer tillbaka så har jag några rullar till att framkalla. Jag kör också 120-film (i 6x4.5 med en Mamiya 645 och en Fuji GA645zi - enkel och kul kamera!).

ett tips om du inte är någon storframkallare. Blanda hela satsen men frys in hälften.
funkar för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar