Annons

Livslängd på digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklasan

Aktiv medlem
Teknisk livslängd på digitalkamera.
Undrar om någon hört om eller sett någon test om digitalkamerors tekniska livslängd. Eller praktisk erfarenhet

Hur länge håller sensorna i kameran(D30,D60, D1 etc) och övrig teknik vid yrkesmässigt arbete. När uppträder försämringar?

Har någon erfarenhet av detta som fotat digitalt under några års tid.

Har haft min kamera (d30) i ett år och undrar när det dags att byta ut. (jag undrar allså INTE om megapixlar).

\\ Niklas
 
Egentligen har jag ingen aning, men eftersom Cmos/CCD-plattor är kiselkretsar skulle jag tro att de håller i all evighet, i princip dvs. samma livslängd som alla andra kretsar. Något slitage finns inte. Möjligen att en och annan pixel kan slockna, men jag tror knappt ens det.
Av andra skäl drabbas ofta slutaren i digitalkameror av väldigt många exponeringar och slits förstås ut med tiden.
 
Senast ändrad:
Hmm, den är nog slut nu. Men jag kan köpa den billigt...

Skämt åsido, jag tror inte att det är CCDn (eller CMOSen) som slits vid normal användning, utan snarare de mekaniska delarna i kameran. Extrema miljöer kan ju förstås påverka elektroniken, men det är ju en annan sak.

Men vad jag antar kan vara värt att tänka på, är att digitala kameror sannolikt tar betydligt fler exponeringar per år än filmkameror, vilket borde påverka slutare etc.
 
Har för mig att jag läst i forumen på www.dpreview.com att andelen "hotpixels" (inte döda pixlar) ökar med tiden. Vilken tidsskala detta sker på eller varför kan jag inte svara på. Jag föreslår att du gör en sökning på forumen på www.dpreview.com och om du hittar något så lägg gärna in en sammanfattnigng här. MVH Richard
 
Är det inte så att just D30 har haft problem med slutaren också? Att den lägger av efter 10.000 bilder eller så?

Detta har naturligtvis inget med själva digitaliteten att göra, utan bara att huset inte är i proffsklassen.
 
Hej Anders

Vad jag sett på andra newsgrupper verkar ca 30 000 vara nån magisk gräns. Samma osäkra källa anger att man gjort om den i D60 coh monterar D60 slutare i D30 som havererat.

Enligt nån på denna grupp kostar ett rep av den nån tusenlapp, dvs klart överkomligt.

Vet ej om detta stämmer.

Roine
 
Låter skumt om enstaka pixlar bara dör lite titt som tätt. Som om enstaka transistorer i kretsar bara skulle lägga av. Då dör ju ofta hela kretsen, och det är ju ganska ovanligt.
Nån tusing för ett slutarbyte lät billigt. Jag hade gissat på två-tre tusingar.
 
Re: Om slutaren
Var har ni läste detta? Det låter ju inte bra. Det borde ju vara en garantigrej från Canon i så fall. Uppskatatr om någon kan hitta länken till detta.
 
Re: Om slutaren

Var tvungen att ringa till Canon för att fråga om detta problem. Problemet finns på D30 som är ett år gammal.De nya D30 som kom ut just innan D60 har en modifierade slutare av samma typ som sitter på dagens D60.

Problemet uppstår dock inte på alla kameror enligt Canon, men hur många tar över 20 000 bilder på ett år?

1000 kr för att reparera var en fantasisumma. Räckna med 2500 kr +moms och frakt enligt Canon.

Nu är det bara att hoppas att jag inte finns i den kategorin där slutaren sltar att fungera.

Niklas
 
Antagligen är det ett större problem att kameran blir omodern än att det skulle bli sämre. Vår digitalkamera från 1996 på jobet fungerar utmärkt, men ingen använder den - undrar varför...?
 
Den Olympus (1,2Mpix) från 1998 som vi har på jobbet (Universitet) har fungerat klanderfritt trots betydande användning. Skulle gissa att mer än 50 personer använt den. Den har brukats mest utomhus, t ex i naturen, på sjön och på resor utomlands. De flesta användare är noviser som bara lånar den för en dag, t ex studenter. I funktion är den som ny, fast modern är den knappast längre.

Ulf
 
CMOS slitage

På vårt företag arbetar vi med bildanalysutrustningar där vi integrerar enkla (billiga) CMOS kretsar. Så som dom är integrerade idag så körs 1000 bilder /analys vilket tar drygt 1 minut. Under tester upp till 7000 analyser så har vi inte sett någon degradering av bildkvaliten (vilket inte är mycket att hurra med från början). Bruset och antal döda (eller heta) pixlar är ungefär konstant.

Jag har svårt att tänka mig att CCD av bättre kvalitet skulle ha en sämre prestanda. Det är snarare kringelektronik och slutare som tar stryk.
 
Köpte Olympus Camedia C900 när den kom hösten 1998. Den levereerades i början av december och ca 10-15.000 bilder senare blev den avpolleterad i juli 2002. Under ca 1 års tid med början 1999 användes kameran dagligen och hängde med i fickan. Kameran lider av tydliga ålderskrämpor, Avtryckaren kämns sladdrig och vill inte riktigt ibland. Bilderna blir desutom inte lika bra som i början. Kameran har dessutom varit på lagning en gång. Jag har haft mycket glädje av kameran men den borde ha klarat fler bilder utan problem.
Hur många bilder min nuvarande kamera, Coolpix 4500, kommer att klara utan problem återstår att se.
 
kisel innehåller cesium(90 harjag för mig) om det inte är helt ren när detta sönderfaller så skadas kislet
för rymdbruk finns det strålningssäkra 486'or

en sak i sammanhanget är att desto tunnare ledare i kislet ,desto känsligare blir det för strålning

Mvh
hannu
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.