Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Livslängd kalibrator?

Produkter
(logga in för att koppla)

davidsteen

Aktiv medlem
Hej på er!
Jag har precis köpt en ny skärm från Eizo. Har inte installerat den ännu och heller inte kört ColorNavigator med min gamla kalibrator (ColorMunki Display, cirka 5 år gammal).

Så innan jag kör igång så funderar jag på om det finns någon sorts livslängd på en kalibrator av modernare snitt, alltså de som använder sig av glasfilter istället för gelatin? Även om de med glasfilter är pålitligare bör väl även de ha något sorts bäst-före-datum? Har man nu köpt en ny, pålitlig skärm vill man ju inte klanta till det med en kalibrator som borde pensionerats :)

Någon som vet eller tror sig veta?

David

Så länge man förvarar dem svalt o mörkt så påverkas inte filterna.
Förhoppningsvis så blir nya modeller bättre i sin precision med åren.
Idag är spridningen drygt 20% om jag kommer ihåg rätt.
Så jag kan nog använda min i 10 år till eller tills det kommer en ny bättre teknik och att jag helt enkelt vill åt den tekniken.

Tack för svaret, Erik!
Det verkar dessvärre som om jag får köpa en ny kalibrator ändå, då ColorMunki Display inte fungerar ihop med ColorNavigator.

David

Tack för svaret, Erik!
Det verkar dessvärre som om jag får köpa en ny kalibrator ändå, då ColorMunki Display inte fungerar ihop med ColorNavigator.

David

Color Munki Display är samma kalibrator som i1Display Pro med det »lilla« undantaget att XRite har sett till att den bara kan användas tillsammans med deras egen programvara. De har dessutom sett till att den är betydligt långsammare vid mätningen jämfört med sin storebror.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Väcker en gammal tråd till liv. Har en Xrite i1pro sedan ett tiotal år tillbaka, så även en Nec Spectraview. Til saken hör att skärmen är näst intill omöjligt att kalibrera och jag går i tankarna att den har gjort sitt, (trots att den stått oanvänd långa perioder), och det börjar väl luta åt att köpa en ny.

Men en ny kvalitetsskärm (Nec, Eizo) kostar som bekant en del och för att utesluta att det är kalibratorn det är fel på, så tänkte jag höra mig för om någon vet hur man skall gå tillväga, för att kontrollera att den fortfarande är i funktionsdugligt skick !?

Jag menar, det är ju onödigt att köpa en ny skärm, om kalibratorn inte är o k 😁.

Jag för mig att jag läste någonstans att plasten över sensorn kunde gulna med tiden och då blir förstås mätningarna och kalibreringarna inte korrekta. Minns inte vart jag fått det ifrån. Vissa har glas istället vilket kanske inte påverkas lika mycket. Det kan ju vara ett säljargument ockå, som colorcheckern som man ska skriva datum på när man börjar använda den och kassera efter x år...

Vissa har glas istället vilket kanske inte påverkas lika mycket.
Så är det, min har glasfilter. Men jag tänker att man kanske skulle kontrollera den ändå, för att utesluta en möjlig felkälla innan man köper en ny skärm (om kalibratorn är den felande länken), s a s.

Senast ändrad:
Color munki och xrite 1pro användarinstruktioner filter för att läsa av färgerna. De är spektrofotometrar, de använder ett glas prisma och läser av spektrat med en sensor ”regnbågsskådning”. På det sättet åldras dom inte på samma sätt somt en colorimeter.
Å andra sidan är de känsliga för stötar, om prismat ruckats en aning hamnar regnbågen fel på sensorn och mätningen blir kass.
Ett sätt att kontrollera är att kalibrera med sin egen och kontrollmäta med en annan man vet är riktig. Då får du en mätning som visar hur fel din kalbrator mäter.

För att det ska vara ett alternativ att byta bara kalibratorn måste du väl hitta en som stöds av programmet som används till NEC. Jag antar att du kör med SpectraViewProfiler. Jag har en NEC SpectraView som jag har en i1Display till. Jag råkar också ha en modern i1DisplayPro (till min Benq) och den får jag inte att fungera för att kalibrera NEC skärmen. Jag skulle ju gärna göra mig av med den gamla kalibratorn men det verkar inte gå.

För att det ska vara ett alternativ att byta bara kalibratorn måste du väl hitta en som stöds av programmet som används till NEC. Jag antar att du kör med SpectraViewProfiler. Jag har en NEC SpectraView som jag har en i1Display till. Jag råkar också ha en modern i1DisplayPro (till min Benq) och den får jag inte att fungera för att kalibrera NEC skärmen. Jag skulle ju gärna göra mig av med den gamla kalibratorn men det verkar inte gå.

Att "NEC's" program SpectraView inte fungerar är för att företaget som gjorde SpectraView åt NEC hamnade på obestånd, och programmet inte utvecklades något mer, Om jag inte kommer ihåg fel så var detta ca 2019/2020.
Byter du program till exempelvis LightIllusion eller CalMan så bör det fungera.

Jag råkar också ha en modern i1DisplayPro (till min Benq) och den får jag inte att fungera för att kalibrera NEC skärmen.
Har en likadan kalibrator och den har fungerat utmärkt genom åren till min NEC Spectraview. Lutar nog till att det är skärmen som har gjort sitt (skulle jag tro), den är ju ändå ~ 10 år gammal.

Mitt problem är inte att programvara och kalibrator inte kommunicerar med varandra (för de gör dom), utan snarare att jag får inte den "gröna bocken" efter kalibrering och profilering, trots upprepade försök.

Men det vore tacksamt att veta och inte tro.

Apropå ColorMunki Display så verkar inte programvaran fungera med Apple Silicon. Stämmer det?
Om den funkar skulle jag vara tacksam för en länk till den fungerande versionen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar