ANNONS
Annons

Livet i holken live

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Detta kanske kan vara något att spendera en stund med?

Ett talgoxepar har flyttat in och honan har börjat lägga ägg. Hon är inte så ofta inne dagtid än då ruvningen inte har börjat. Runt 19.30 brukar hon komma in för kvällen. Håll tummarna äggen kläcks! Sofie heter hon föresten.

Livet i holken

Kul att du uppskattade det.

Nu har hon nog lagt klart för äggen är uppplockade till "ytan". Åttlinger blir det. Känns lite som man ska bli morförälder. ha-ha

Åhh vad spännande! Det ska jag följa. Hade funderingar på att göra liknande i "våra" holkar men det stannade vid tanken.

Sivert!?

Låt gå för det.

Sofia och Sivert då....... Döpta nu båda två. Och Sofia ska det vara, inte Sofie.

Det blev Egon för hanen då min "dam" ville ha det. Men Sivert i andranamn. Hoppas det är till belåtenhet.

Nu går det att rösta på hur ni tror det går med äggen. Inte självklart att dom kommer att kläckas tyvärr. Läste också någonstans att det föds 20 miljoner talgoxekids varje år. 1 miljon överlever tydligen bara till nästa år. Naturen är grym men rättvis kanske.....

Livet i holken

Ja se ett fruntimmer säger man inte gärna emot och Egon, tja varför inte (c;

Jag är optimist och tror på Sofia och Egon klarar detta galant. Om inte annat så i alla fall för att de känner nog pressen nu när de är mer eller mindre rikskända, en ny typ av såpakändisar (elakt sagt).

Idag har jag bl.a fotat fyra små forsärlor med mor och far farande som attan för att mätta deras oerhörda hunger. Små fjuniga krabater med tofsar på huvudena. Deras odds är garanterat betydligt mindre än oxens med tanke på den långa flytt som de redan inom några månader skall påbörja. Är tveksam om någon av de fyra kommer till att nå målet men hoppas givetvis. Men de tillhör kanske några av den fåtaliga skara som bestämmer sig för att chansa och stanna kvar över vintern?

//R

Forsärlor....

Var tvungen att slå upp vad det är. Inte så bevandrad egentligen med fåglar men försöker lära mig mer. Har du något ställe du lägger upp bilderna?

Dockhussåpa.... ha-ha Ja, man känner sig lite som "Big Brother". Hoppas hon inte blir en sån där divig kändis bara.

Som Micke Persbrandt sa: "Det finns inget yrke som heter kändis". Men vete tusan om det inte finns idag ändå.

Nu har damen börjat ruva. Äntligen!

Funderat på någon kul tävling kanske namnge kidsen när dom föds?

Har någon av er någon annan idé?

Ååh vad häftigt!! Grattis får man väl säga :) Här tjattrar det för fullt i "vår" talgoxeholk så det ser väl ut likadant inne i den kan jag tro. Blir såå sugen på liknande kamera där nästa år. Är det svårt att ordna?
Sofia och Egon har fullt upp nu då. Har han kommit tillbaka än?

Var i Sverige bor ni?

Tackar!

Vi bor i Järfälla en bit utanför Stockholm.

Herr Egon verkar inte dra sitt strå till stacken tyvärr.

På hemsidan finns ett "recept" hur du kan göra en egen webcamholk. Enkelt som tusan bygga.

Men vad kul, då bor vi nära varann. Jag bor också i Järfälla, i Skälby. "Vår" talgoxekull föddes nog lite tidigare än er då för här har det tjattrat ett tag redan. Får hålla mig beredd med kameran sen när ungarna ska ut och pröva vingarna.

Jag har fortsatt att lägga ut fågelmat också för de verkar såå hungriga men det är svårt att få tag i fågelmat i affärerna. Var köper ni frön och jordnötter till fåglarna nu?

Ska kolla in hur ni gjort med webkameran.

Hälsningar,
Alexandra

Grattis till tillökningen. Just nu är det 4 småoxar så visst har föräldrarna fullt upp.

Jag har de sista dagarna suttit och kollat 8 små rävvalpar och det är underhållande. Så lättsamt liv de har för tillfället, mor och far kommer någon gång om dygnet och lämnar ett byte vilket sist var en fasanhöna och den delades med syskonkärlek. Efter det så fullt bus igen (c:

En bild på valparna och en lite äldre på forsärlorna som numera har lämnat sitt bo.

//R

Bilagor

• Rävvalpar.jpg
    Rävvalpar.jpg
    98 KB · Visningar: 143
  • Forsärlor.jpg
    Forsärlor.jpg
    96.9 KB · Visningar: 146
Hej igen

Vi köper fågelkäk på ICA Viksjö där vi bor. Djuraffären köper vi mjölmasken men det är bara lite stöd just nu då hon verkar vara ensamstående förälder stackaren.

Men som ArneB skriver finns det ju storpack vilket drar ner kostanaden väsentligt. Granngården och Ö&B har jag köpt tidigare i vinter på också.

Rolz... Bugar och tackar. Hoppas hon klarar ungarna nu när vädret tyvärr blivit lite kylslaget. På hemsidan finns också Viksjövädret live där man kan se tempen i närheten av holken. Vilka härliga bilder du har tagit! Ser underbart ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar