Annons

Litteratur för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

kanser

Medlem
Hej,

Jag har precis börjat utveckla ett enormt intresse för fotografi och nyligen fick jag en digital systemkamera. Jag vill så gärna lära mig mer om detta.

Jag letar efter en bra bok för nybörjare inom digital fotografi som omfattar allt det grundläggande om hur kameran fungerar och dess egenskaper, men också förklaringar till alla begrepp som finns inom fotografi. Som komplett nybörjare kan jag känna att det är väldigt svårt att få ihop allt då och då.

Jag hittade en rätt bra hemsida för just begrepp (www.fotoord.se).

Undrar helt enkelt om någon kan rekommendera en bra bok som innehåller det mesta man kan tänkas vilja ha!

Tack på förhand,
mvh

Hej!
Jag tänker inte rekommendera dig någon speciell bok, men råder dig å det varmaste att besöka ett bibliotek. Ser att du bor i Stockholm, så de större biblioteken har med all säkerheet en hel del godbitar till utlåning.
Börja där, så kan du ju se vad du vill ha! :)

/Jenny

Hej,

Jag har precis börjat utveckla ett enormt intresse för fotografi och nyligen fick jag en digital systemkamera. Jag vill så gärna lära mig mer om detta.

Jag letar efter en bra bok för nybörjare inom digital fotografi som omfattar allt det grundläggande om hur kameran fungerar och dess egenskaper, men också förklaringar till alla begrepp som finns inom fotografi. Som komplett nybörjare kan jag känna att det är väldigt svårt att få ihop allt då och då.

Jag hittade en rätt bra hemsida för just begrepp (www.fotoord.se).

Undrar helt enkelt om någon kan rekommendera en bra bok som innehåller det mesta man kan tänkas vilja ha!

Tack på förhand,
mvh

Har lite samma problem och hittade en tråd här som heter "bra bok" leta fram den där fanns flera bra förslag, har läst Scott Kelby.s del 2 men borde ha läst 1.an först men upplägget var bra, men den andra från ICA förlag av Thomas Nykrog som jag hämtade på bibblan idag känns mera komplett och tar upp fler aspekter inom digitalfotografering som en nybörjare har nytta av så jag skulle råda Dig att börja med den ISBN 9153427106.

Har bara skummat igenom rubrikerna ännu men den känns komplett!

Tidningen Fotos "Digitala systemkameraskolan" tyckte jag var den bästa. Kan beställas därifrån och kostar under hundralappen tror jag. Den är i tidningsformat och tar upp de olika områdena kappitelvis.

Jag har köpt och lånat på bibblan en massa böcker men denna har gett mig mest.

Ingen kommer på idén att ta körlektioner i en F1-racer, utan gör det i en betydligt enklare bil, för att sedan successict utvecklas som bilförare. Med kameror är det precis tvärtom - behärska finesserna direkt och bortse från grunderna, ju fler finesser man kan hantera, desto "bättre fotograf" är man.

Lär Dig hantverket och skapa en förståelse för de fotografiska grunderna; EV, ISO, bländare och tid och hur de samverkar. Ett sätt är att leta fram en äldre fotobok, skriven innan autofokus fanns, men så pass modern att strålgångsmätning avhandlas. Alla finesser efter detta, är bonus och har inte med hantverket att göra.

När Du sedan kan hantverket är det dags att leta fram böcker, eller kurser som tar upp det speciella i den digitala tekniken - inte förr.

Ingen kommer på idén att ta körlektioner i en F1-racer, utan gör det i en betydligt enklare bil, för att sedan successict utvecklas som bilförare. Med kameror är det precis tvärtom - behärska finesserna direkt och bortse från grunderna, ju fler finesser man kan hantera, desto "bättre fotograf" är man.

Lär Dig hantverket och skapa en förståelse för de fotografiska grunderna; EV, ISO, bländare och tid och hur de samverkar. Ett sätt är att leta fram en äldre fotobok, skriven innan autofokus fanns, men så pass modern att strålgångsmätning avhandlas. Alla finesser efter detta, är bonus och har inte med hantverket att göra.

När Du sedan kan hantverket är det dags att leta fram böcker, eller kurser som tar upp det speciella i den digitala tekniken - inte förr.

För att kunna förstå hantverket som enligt min mening är mycket logiskt tänkande blandat med kreativitet är det enligt mig kritiskt att förstå hur olika saker samspelar och dess betydelse. Med hjälp av att få begrepp förklarat och bas kunskaper i teorin bör det enligt min mening öka mitt förstående och självtänkande för fotografi.

Utan att veta något är det svårt att förstå, men om man förstår en liten del kan man koppla det med andra delar.

jag har försökt hitta tidningen FOTOs digitala systemkameraskolan men lyckas inte hitta den på deras hemsida. Ingen som vet om man kan köpa den i butik någonstans?
Tack igen.

Jag tror inte att den finns i butik. Sätt in 95 kr (75 om du är prenumerant) på postgiro 380525-6 FOTO/Digital eller beställ via e-post: [email protected]. Tel dit är 042-173776.

Det finns även Analoga Systemkameraskolan, Mörkrumsskolan, Motivskolan och Bildskolan. De används i en del studieförbunds kurser som läromedel.

Annons finns tex i Foto nr 1 2009 på sid 87.

Jag har införskaffat alla och lärt mig massor. Digitala Systemkameraskolan är på 68 sidor och tar upp Kameran, slutartid, bländaröppning, perspektiv, brännvidd, ISO, vitbalans, exponering, macro, blixt, efterbehandling i datorn, skärpedjup och en del annat kul. Det är kurser som gått som följetong i tidningen tidigare.

Jag har även tex Thomas Nykroghs bok. Lite liknande upplägg men Digitala Systemkameraskolan var flera resor mer givande för mig.

Scott Kelbys böcker är också givande men på ett helt annat sätt och absolut inga pedagogiska instegsböcker enligt min uppfattning.

Stora Fotoboken av John Hedgecoe är också inspirerande och lärorik. Finns på bibblan!

Annars tycker jag att fotoböcker med digital i namnet generellt är överreklamerade

Anders

Jag antar att du redan har upptäck informationsbanken på fotosidan.se (?). Om inte: se exemplet

http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

här finns ju massor att inhämta

Bildskolan och motivskolan som jag skrev om tidigare är väl kanske inte riktigt nybörjarnivå. Jag tror att det finns bättre (nybörjar-) förklarat på andra ställen. Jag har i alla fall inte lyckats tillgodogöra mig allt ännu,

Min första bok som jag läste om foto kom från före autofokusens tid. Kommer inte ihåg vad den heter men jag har sett den på stadsbiblioteket i Stockholm. Den är svensk och är svart-vit. Kanonbra bok i alla fall

Anders

Jag håller med Jenny & Lennart,
gå till biblioteket och låna äldre böcker.
Då lär du dig grunderna - när du kan grunderna så förstår du hur kameran fungerar...t.ex. varför autofokusen inte låser i vissa lägen.
När du kan grunderna så inser du också hur få utav alla finesser du egentligen behöver och kan uppskatta dem som den bonus de är.
En liten varning anbefalls också - tänk på att även låna något om bildkomposition...
John Hedgecoe har skrivit lite bra nybörjar orienterade böcker.
Mer djupgående är böckerna av Ulf Sjöstedt som har sitt ursprung i 70 talet från början...där får man verkligen grunderna...

Kelbys böcker tycker inte jag är bra nybörjarböcker...

Lycka till & välkommen i fotogemenskapen

/Magnus

För att kunna förstå hantverket som enligt min mening är mycket logiskt tänkande blandat med kreativitet är det enligt mig kritiskt att förstå hur olika saker samspelar och dess betydelse. Med hjälp av att få begrepp förklarat och bas kunskaper i teorin bör det enligt min mening öka mitt förstående och självtänkande för fotografi.

Utan att veta något är det svårt att förstå, men om man förstår en liten del kan man koppla det med andra delar.

jag har försökt hitta tidningen FOTOs digitala systemkameraskolan men lyckas inte hitta den på deras hemsida. Ingen som vet om man kan köpa den i butik någonstans?
Tack igen.

Nej, du måste beställa den hos tidningen Foto,jag vet personer som nyligen ringt dit och beställt,och det har funkat.

Foto min hobby, av Per Lundqvist. Skriven på tiden innan kameran blev elektrisk, men naturlagarna har inte förändrats, så den gäller alltjämt som kunskapsbank i fotografins ädla konst. Finns att låna på biblioteket i hylla Pba.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar