Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lith-film?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattan

Ny medlem
hej hopp!

har förstått att man med fördel bör köra mellanformat om man tänker lith-kopiera, men måste man använda någon speciell film (märke osv.)??

Du kan göra lith-kopior från alla typer av s/v eller färgnegativ - även om negativ tagna med infraröd film lämpar sig speciellt bra för lith-kopiering.

Enkelt sagt så är lith-kopiering när man framkallar ett gravt överexponerat fotopapper (ca 2-3 ggr normal tid) i utspädd lithografisk framkallare.

Det hela hänger alltså inte på vilken film du kör, eller vilket negativformat du använder dig av - utan största faktorn är vilket fotopapper som du använder. Det går nämligen inte att göra lith-kopior med vilket fotopapper som helst. Oftast är de papper som lämpar sig bäst av fibertyp och rika på klor och brom. Själv använder jag Forte Polywarmtone.

Vill du veta mer om lith-kopiering kan jag rekommendera dr Tim Rudmans bok i ämnet, "The Master Photographers Lith Printing Course". Dr Rudman har också skrivit en kort artikel om "liht" som du finner
här...

mvh
// npet

hygglo!

nu ska jag samla ihop alla tidigare lith-inlägg som rör framkallare o papper, köpa det som behövs o rocka hårt ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar