Annons

Litet stativ till blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Walemark

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är på jakt efter ett litet stativ som passar till både min blixt och min plånbok. Viktigast är att det orkar bära upp vikten av blixten (ca 500g). Det behöver inte vara högre än några decimeter så att blixten och dess trådlösa mottagare kommer upp en bit från marken och snön.

Jag hittade det här:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=154427461

Det är ett otroligt bra pris och fiffigt att det går att montera i t.ex ett träd. Skulle dock vara av intresse ifall det är någon som har erfarenhet av det stativet eller något annat som passar in på det jag beskrivit.

Som sagt, behöver inte vara manfrotto, gitzo eller något annat lyxigt! :)
 
Har inte erfarenhet av just classes, men det är ju liknande "gorillapod" i funktionen, men funkar, tror jag, på ett annat sätt i "ledningen". Gorillapod finns det även billiga kopior av på ebay som säkert funkar helt okej till en blixt, vilket jag skulle tro att classes åxå gör.
Jag tror inte att de är stabila nog att stå för sig själva och att man vinklar hela blixten på dem, men man kan ju vinkla huvudet på blixten.
 
Jag brukar köra med mina Hama Star 61. Har två exemplar, köpte det senaste på Fotomässan i Stockholm för 159:- i Mediamarkts monter. Verkar dock ha utgått, men dustin har dem (länkat här ovan). Relativt litet, lätt och plastigt, men framförallt billigt. Ska du vara ute i blåst får du nog ha någon tyngd.
 
Jag har ett Gorillapod SLR Zoom som jag testat använda till blixtplacering. Jag tycker att det fungerar sådär. Ofta är det är det lite för pilligt att få fast stativet på en trädgren eller liknande, så jag tröttnade. Tanken att fästa blixten på saker är god, men för min del blev det oftast att blixten inte hamnade riktigt där jag ville. Och ska du ha det på marken kan du lika gärna köpa ett bordsstativ typ som denna:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380414

Jag gillar riktiga blixtstativ, men det kanske är det lilla formatet du är ute efter...?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.