Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten test av Nikon 70-300 vr och Sigma macro 70/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Är på jakt efter lite nya obketiv till en Nikon FX och upptäckte att det fanns en del på Expert i Gallerian, Testaade som hastigast Sigma 70/2.8 macro och ett Nikon 70-300 4,5-5.6 VR

Hela bilden med markerad crop:
 

Bilagor

  • hela.jpg
    hela.jpg
    53.1 KB · Visningar: 552
sigma 70/2.8 har väl rykte om sig att vara extremt skarpt, enligt tester man läst i tidningar och på internet
 
Nikons 70-300mm VR anses ju vara bra för pengarna MEN nu har jag läst flera som rapporterar att den presterar mycket bättre på D700, i synnerhet på "full glugg". KUL!
 
Nikons 70-300mm VR anses ju vara bra för pengarna MEN nu har jag läst flera som rapporterar att den presterar mycket bättre på D700, i synnerhet på "full glugg". KUL!

Verkligt kul så fall. Närde en svag förhoppning att de kunde vara fallet efter testen av Nikon 50/1.4 på DPR. I min "slarvtest" ser i´vilket fall kanten helt OK ut vid 135mm och f,4.8. I mitten tycks den vara enastående till bra rakt igenom.
 
Svårt att tro att zoomen på full glugg skulle vara skarpare än ett makroobjektiv nedbändat ett steg.
Fokusfel kan vara en anledning till ditt resultat och så bör man ha i åtanke att det är bildstabilisering på zoomen.

Att göra jämförande tester lite snabbt i butik med dålig belysning ger inte säkra resultat anser jag.

Edit
Nu har jag kollat på photozones test av 70-300 VR och det ser ju faktiskt ut som om den är löjligt skarp ( = riktigt bra) vid 70 mm och bl. 4,5

Men nåt "lurt" är det med dina makrobilder tror jag
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.