Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten systemkamera eller kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thaicopy

Aktiv medlem
Nu skulle jag verkligen behöva lite goda råd...
Såhär ligger det till,jag har aldrig redigerat bilder tidigare (rätt så kass på datorer...)
Men har förstått att jag skulle klara mig bra med Lightroom och Elements? Och jag tänker betala för produkterna :eek:)
Mina alternativ på kameror är just nu...
Alt 1:panasonic GF3 som jag kan köpa med en fast 14mm och får då Lightroom 3 på köpet.Ca 3500kr
Alt 2:panasonic GX1 + ett bra objektiv...typ Leica Summilux 25 1,4 eller panasonic 20 1,7.Ca 5000kr+6000kr alt 4000kr
Alt 3:Eller så handlar jag en Fujifilm x10 och slipper fundera mer på objektiv...Ca 6000kr

Har inga betänkligheter att köpa begagnat...

Alternativen är inte i nån slags ordning...Alt 1 känns väldigt prisvärt med tanke på objektivet som har fått bra kritik samt att jag får LR 3 på köpet just nu
Alt 2 känns som om jag får rätt så bra prylar...måste iofs köpa en konverter till Leican också Ca1000kr
och alt 3 så slipper jag fundera på vilken glugg jag ska välja

Nån större systemkamera är INTE aktuell ,då vet jag att den blir kvar hemma. Been there done that...jag vill ha en kamera som kan vara med jämt för att fota vardagshändelser...
 
Senast ändrad:
Skilj på FourThirds & MicroFourThirds

Alt 2:panasonic GX1 + ett bra objektiv...typ Leica Summilux 25 1,4 eller panasonic 20 1,7.Ca 5000kr+6000kr alt 4000kr
...
Alt 2 känns som om jag får rätt så bra prylar...måste iofs köpa en konverter till Leican också Ca1000kr

FT: LEICA D SUMMILUX 25mm F1.4 ASPH.
MFT: LEICA DG SUMMILUX 25mm F1.4 ASPH.

Summiluxen finns i två varianter, till vardera systemen. Köper du DG modellen, behöver du ingen adapter.

P.S: GF3 är en äldre modell. GX1 är nyare, den kommande GF5 likaså. Funderar du på så bra objektiv som ett Summilux, välj då någon av de nyare modellerna med en bättre kamerasensor.

P.P.S. Fujifilm X10 är ju minst av alternativen, men vill du någongång kontrollera skärpedjupet bättre i dina bilder, så har du bättre möjligheter med den större sensorn i någon av Panasonic-modellerna.
 
Om jag ska vara ärlig så är det GX1:an som känns mest lockande...att GF3:an är med är för att jag får LR3 på köpet och att objektivet fått bra kritik och bara 3500kr...dock ganska mkt vidvinkel 28 väl?
X10:an ja då slipper jag fundera på objektiv och att den är så SNYGG och har sökare...
Tack för tipsen Knight Palm!
 
Visst är X10 en trevlig kamera, men i din jämförelse är det väl egentligen X100 som ligger närmast de andra alternativen? Lite dyrare förvisso, men...
Ja men den är även större...men jag har funderat på den också,men så är det ju en fast 23:a på den också...
 
...jag vill ha en kamera som kan vara med jämt för att fota vardagshändelser...

Ja, då är det väl bara en smartphone som gäller?

Men om du inte redan har en sådan, med en bra kameradel dessutom (eg. iPhone 4S) , isåfall för att maximera kamera-med-tagandet, så är tipset att satsa på X10'an. Visserligen större än en smartphone, men en väsentligt bättre stillbildskamera. För de som absolut måste ha en sökare bland P&S-kameror, är detta det givna valet.

Själv har jag en XZ-1 som en dagbokskamera. Ibland undrar jag vart jag lagt den, men hittar den allt som oftast kvarglömd i någon byx-eller jackficka, så den får både plats och är med ofta.

Varje systemkamera blir en större pryl, fast de minsta med en passande 'pancake', är just inte större än en X10.

Nu skriver du också att du även överväger en spegellös systemkamera, en CSC. Bägge dina uppräknade objektiv 20mm/F1.7 & 25mm/F1.4 funkar oftast som enda objektiv, det förstnämnda dessutom riktigt smidigt, ety en 'pancake'. Är det några andra fotosituationer, som gör att du föredrar en CSC över en P&S? T.ex. kraftigare vidvinkel än vad X10 klarar av?

Svårt att ge annat råd än att gå till butiken och känna på dom.
 
Jodå jag har känt på dom jag räknat upp + säkert 15 till....
Det jag vill ha är ju en liten kamera,som kan vara med oftare än en "vanlig" systemkamera
Fördelen med en kompakt är ju att man slipper fundera på vilket objektiv man ska ha...
Nackdelen är ju att man är fast...oavsett om det är en zoom (X10) eller fast X100...
Som jag ser fördelen med en liten systemkamera är ju att man kan byta ibland...och kan köpa nått bra glas...samtidigt kan ju det bli väldigt dyrt också hehe
Nää jag tror jag blir knäpp...tanken är ju att jag ska handla innan maj är slut...budgeten ligger på ungefär 16´inkl fotoprogram...LR 4? Och Element?
 
Med tanke på vilken budget du har, tycker jag du ska satsa på:

Kamerahus: GX1 - mycket mer kamera än vad GF3 är, på alla sätt.
Objektiv till det: 20mm-pannkakan.
Programvara: Lightroom 4 (1.225:).
Det blir väl runt 10.000:- allt som allt.

Jag har själv en GF1 (den andliga (och aningen större) föregångaren till GX1) och 20mm, och den går jag inte utanför huset utan. Den kombinationen går ner i en munkjackeficka, jackficka och rockficka.
25mm-objektivet är bättre, men dyrare och - ännu viktigare - ganska mycket större.
 
Med tanke på vilken budget du har, tycker jag du ska satsa på:

Kamerahus: GX1 - mycket mer kamera än vad GF3 är, på alla sätt.
Objektiv till det: 20mm-pannkakan.
Programvara: Lightroom 4 (1.225:).
Det blir väl runt 10.000:- allt som allt.

Jag har själv en GF1 (den andliga (och aningen större) föregångaren till GX1) och 20mm, och den går jag inte utanför huset utan. Den kombinationen går ner i en munkjackeficka, jackficka och rockficka.
25mm-objektivet är bättre, men dyrare och - ännu viktigare - ganska mycket större.
Ja en budget är väl egentligen till för att spräckas...Nää jag skrev 16´så ingen kommer med Leicaförslag eller X-pro-1...kommer jag undan och blir nöjd med 3500 är ingen gladare än jag!
Ingen som tycker nått om Element?Eller är det nån som har andra förslag?
 
Jag har inte så mycket att säga om Lightroom vs Elements (har inget av dom själv), men i vilket fall tycker jag att du ska börja med att bara köpa ett av dom, och lära dig det ordentligt först, innan du skaffar ett program till.
 
Jag har inte så mycket att säga om Lightroom vs Elements (har inget av dom själv), men i vilket fall tycker jag att du ska börja med att bara köpa ett av dom, och lära dig det ordentligt först, innan du skaffar ett program till.
Det låter ju förståndigt! Vilken ska man börja med då...
 
Nån större systemkamera är INTE aktuell ,då vet jag att den blir kvar hemma. Been there done that...jag vill ha en kamera som kan vara med jämt för att fota vardagshändelser...
Jag tycker att det låter som att du skulle ha mest glädje av en bra kompaktkamera, som kanske inte behöver vara extremt kompakt.

En systemkamera, hur liten den än är, kommer mest till sin rätt om man har flera objektiv att byta mellan för olika ändamål. Men om du ska ha med dig flera objektiv till kameran så blir hela paketet inte så litet längre.

En bra kompaktkamera är flexiblare än en liten systemkamera med ett "kitobjektiv".
 
Jag tycker att det låter som att du skulle ha mest glädje av en bra kompaktkamera, som kanske inte behöver vara extremt kompakt.

En systemkamera, hur liten den än är, kommer mest till sin rätt om man har flera objektiv att byta mellan för olika ändamål. Men om du ska ha med dig flera objektiv till kameran så blir hela paketet inte så litet längre.

En bra kompaktkamera är flexiblare än en liten systemkamera med ett "kitobjektiv".
Men bara för att man har en systemkamera behöver man ju liksom inte ha mer än ett objektiv...om man inte vill så att säga.
 
Men bara för att man har en systemkamera behöver man ju liksom inte ha mer än ett objektiv...om man inte vill så att säga.

Givetvis, men du kan knappast hitta ett objektiv till en systemkamera som är lika flexibelt som objektivet på en kapabel kompaktkamera. Du kommer alltså att bli mer begränsad av systemkameran, jämfört med en kompaktkamera, om du bara har ett enda objektiv till systemkameran.
 
Givetvis, men du kan knappast hitta ett objektiv till en systemkamera som är lika flexibelt som objektivet på en kapabel kompaktkamera. Du kommer alltså att bli mer begränsad av systemkameran, jämfört med en kompaktkamera, om du bara har ett enda objektiv till systemkameran.
Även med en kvalitetszoom?
 
Brännviddsspannet på ett kvalitetszoomobjektiv till en systemkamera är mindre (ofta betydligt mindre) än på en kompaktkamera. Ljusstyrkan kan nog ofta vara bättre på en systemkamerazoom, men inte alltid.

Visst har en (liten) systemkamera en fördel av sin större sensor, men om du ska ha en kamera som alltid ska vara med så är det nog en bättre kompromiss med en kompaktkamera som har ett zoomobjektiv med hyfsat brännviddsspann.

"Kompakt"-kameran Canon G1X har f.ö. en lika stor sensor som en Micro Four Thirds-kamera. (T.o.m. marginellt större.)
 
För att göra dig ännu mer rådvill så ska jag ge ett råd som motsäger mina tidigare. :)

En (liten) systemkamera är mer framtidssäker. Även om du från början bara kommer att ha ett enda objektiv så har du i framtiden möjligheten att komplettera med flera om andan skulle falla på. Med en kompaktkamera är du låst vid det objektiv som sitter på kameran.
 
För att göra dig ännu mer rådvill så ska jag ge ett råd som motsäger mina tidigare. :)

En (liten) systemkamera är mer framtidssäker. Även om du från början bara kommer att ha ett enda objektiv så har du i framtiden möjligheten att komplettera med flera om andan skulle falla på. Med en kompaktkamera är du låst vid det objektiv som sitter på kameran.

Jag tar åt mig vad du sagt....men har snöat in på GX1:an nu :eek:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.