Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Bondbruden

Medlem
Sitter i ett ganska litet rum 3,5x3,5 m. kan detta gå att fota poträtt i ?
Jag har tänkt köpa Elinchrom Studioblixtpaket D-Lite 2 it -To Go Set. 2st blixtar + tillbehör? Är rummet för litet för denna utrustning?
Kanske inte använder båda blixtarna samtidigt , ska nog ta fram min guldiga reflex skärm....som upplättning....
För visst är det ett ganska bra set för en som vill börja med detta.

Hej och välkommen till forumet. Det är så frestande att säga och jag gör det, sök lite i trådarna. Just nu är just detta ämne väldokumenterat.

Ditt rum räcker till porträtt och halvkropp på vuxen modell, sedan blir det jobbigt. De små blixtarna kommer att lösa uppgiften elegant men var beredd på att du måste kanske sätta upp lite svart tyg på väggarna för att undvika att ljuset studsar hej vilt. Man kan tänka sig lite olika lösningar med svart tyg. En variant som kanske kan passa är större ramar där du spänner fast en vit reflekterande yta (masonit) och på andra sidan svart sammet från Jysk. Då har du lite frihet att placera dessa "flaggor" lite fritt i ditt rum och styra spillljuset.

Du skall absolut använda båda blixtarna samtidigt. Blixt 1 som huvudljus. Reflexskärmen på skuggsidan och blixt 2 som effektljus till exempelvis håret, bakgrunden, motljus osv osv.

P.S
Det finns de som backar ut i ett angränsade rum och skjuter genom dörröppningen och på så sätt löser helkropp. Kanske fungerar för dig?

Så gör jag =) Står i köket med min 50mm 1.8 , fotar genom hallen och in i mitt enda rum som fungerar som studio med pappersbakgrund upphängd på en gardinstång ovanför mitt balkongfönster. Alltså för helkropp.

Jag började med de billigaste blixtarna från kaffebrus för 5 år sedan och de hänger fortfarande med i vareviga session jag gör.

tack för snabbt svar, då känner jag mig mer säker på att det är ett bra köp.
För visst är det ett ställbart insättningsljus som visar mig hur min bild kommer att se ut när jag tagit bilden?
Jag har ju bara fotat i en riktig studio med väldigt bra utrustning..
Så där för många frågor

Hej och välkommen till forumet. Det är så frestande att säga och jag gör det, sök lite i trådarna. Just nu är just detta ämne väldokumenterat.

Ditt rum räcker till porträtt och halvkropp på vuxen modell, sedan blir det jobbigt. De små blixtarna kommer att lösa uppgiften elegant men var beredd på att du måste kanske sätta upp lite svart tyg på väggarna för att undvika att ljuset studsar hej vilt. Man kan tänka sig lite olika lösningar med svart tyg. En variant som kanske kan passa är större ramar där du spänner fast en vit reflekterande yta (masonit) och på andra sidan svart sammet från Jysk. Då har du lite frihet att placera dessa "flaggor" lite fritt i ditt rum och styra spillljuset.

Du skall absolut använda båda blixtarna samtidigt. Blixt 1 som huvudljus. Reflexskärmen på skuggsidan och blixt 2 som effektljus till exempelvis håret, bakgrunden, motljus osv osv.

P.S
Det finns de som backar ut i ett angränsade rum och skjuter genom dörröppningen och på så sätt löser helkropp. Kanske fungerar för dig?

Kan bara hålla med, "leker" i ett av de gamla barnrummen.
3,7 x 3 m, men har möjlighet att backa ur rummet och fotografera från tv-rummet. Tyvärr är det snedtak som ställer till det lite. Men det fungerar upp till halvporträtt. Eller med helporträtt med en bra vidvinkelzoom.
Oftast en blixt och med reflexskärm på skuggsidan, och ytterligare en till bakgrund. Finns ytterligare två mindre blixtar till hårljus mm.
Här är en bild hur det ser ut hos mig.
P.S Verkar inte gå att bifoga en fil ikväll hos fotosidan...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar