Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten skruv saknas på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Svarfvar

Aktiv medlem
En liten svart skruv har gängat ur och försvunnit på ett olympus 100-400 framme vi fronslinsen. Mailade till OM-system och fick svaret att skicka in objektivet till en kostnad av 3500 kr för att skruva i en ny skruv. Har någon koll på vilken typ av skruvar som används och var man kan skaffa ersättningsskruv?

Hej Magnus. Det låter väldigt dyrt för att ersätta den förlorade skruven. Mitt tips är, om du inte redan gjort det, kontakta Gunnar Olssons i Stockholm de servar Olympus. De kanske kan lösa problemet till en lägre kostnad.
/Tony

Usch då. Jag har samma objektiv.

Vilken nonchig service! Jag köpte ett begagnat Laowaobjektiv från MPB. Såg ut som nytt, så väntade mig inga problem. Men när jag satt vid skrivbordet och skulle testa nåt så låg plötsligt en pytteskruv på bordet. Hade ju växlat mellan två objektiv så synade båda. Fann ett tomt skruvhål på Laowan men skruven gick inte in helt. Kändes jättekrångligt att returnera till MPB, så jag mailade Laowa och frågade om råd, bifogade lite bilder. Fick svara inom någon timme och den trevliga killen snackade mig igenom processen och försäkrade mig att det var OK att skruven stack ut lite och avslutade med att gratulera mig för att jag fixat objektivet själv. DET kallar jag bra service! Hade absolut inte väntat mig sån hjälp, speciellt inte då det var ett begagnat objektiv.

Trist att höra att OM System har så motsatt inställning! Gunnar Olsson låter som ett lovande förslag, tycker jag.

Leta upp en urmakare som kan reparera klockor.
Typ gamla golv o väggur.
Troligtvis kommer de tycka att det är en jättestor skruv men de kan fixa det.
Finns (iallafall fanns) en i Sandhem utanför Mullsjö.
Han hjälpte mig tillverka en M1 av en gängstav för en femtilapp för några år sedan.
Men jag vet inte om verksamheten fortfarande finns kvar i Sandhem...

Lyckades iaf lösa problemet nu. Gick igenom ett gäng gamla macroringar som inte används och på ett ställe satt en likadan liten skruv då jag jämförde med de som satt i.

Tack för alla tips. kanske behövs i framtiden. De andra två satt också lite löst. Så det får man kanske kolla med jämna mellanrum så de inte gängar ur igen.

Lyckades iaf lösa problemet nu. Gick igenom ett gäng gamla macroringar som inte används och på ett ställe satt en likadan liten skruv då jag jämförde med de som satt i.

Tack för alla tips. kanske behövs i framtiden. De andra två satt också lite löst. Så det får man kanske kolla med jämna mellanrum så de inte gängar ur igen.
Någon på nätet satte ett gummiband runt kanten för att hålla skruvarna på plats. Annars lär väl Någon form av loctite göra jobbet

Någon på nätet satte ett gummiband runt kanten för att hålla skruvarna på plats. Annars lär väl Någon form av loctite göra jobbet
Ja, en droppe Loctite på skruvspetsen minskar radikalt risken för att skruven ska lossna.
Loctite Threadlocker heter produkten.

Loctite tillverkar även lim av cyanoakrylattyp (s.k. superlim). Ta inte miste på sånt lim och Threadlocker om du vill kunna lossa skruven senare …

Tappade en skurv på min E-M1X (på den utfällbara skärmen) men det var tydligen tvärnej på att skicka ut en sådan. Skickade inte in kameran även om det var under garantitiden, inte värt risken/besväret. Lånar en från en gammal E-M5 sålänge, var samma skruv...

Fuji var mycket bättre, fick ett litet kit med skruvar när min X-T2 tappat en skruv under garantitiden. Lättlöst och inget som behövs skickas in.

Tappade en skurv på min E-M1X (på den utfällbara skärmen) men det var tydligen tvärnej på att skicka ut en sådan. Skickade inte in kameran även om det var under garantitiden, inte värt risken/besväret. Lånar en från en gammal E-M5 sålänge, var samma skruv...

Fuji var mycket bättre, fick ett litet kit med skruvar när min X-T2 tappat en skruv under garantitiden. Lättlöst och inget som behövs skickas in.
Ja, en organisation som "försöker erbjuda den bästa servicen" kan behöva försöka lite till.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto