Annons

Liten ryggsäck m stativfäste

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag är ute efter en liten fotoryggsäck som ändå är robust och som man kan fästa ett stativ på (Manfrotto 190). Jag köpte idag en Tamrac Expedition 3, som verkade helt perfekt, men väl hemma så insåg jag att min D200 helt enkelt är för fet. Den går ner, men det är lite för trångt.
Väskan behöver bara rymma hus med normalzoom plus 2-3 extra objektiv. Ett tele kan vara aktuellt, men i så fall ett kompakt sådant.
Väskan ska vara absolut så liten det bara går, förutsatt att prylarna går in i den. Budget är runt en tusenlapp.
Jag har funderat på att bygga nån slags väska själv, men inte hittat nån bra att utgå ifrån.

Några förslag? Axelväskor finns det fina i massor, men min rygg pallar inte att bära allt på ena axeln.

Lowepro Rover Light kanske? Jag vet inte riktigt vad du menar med liten. Men skall du ha stativ på det vill du nog inte ha för litet.

190 och Rover Light funkar kalas ihop. Den rymmer också utrustningen och ett par mackor.

jimh skrev:
Lowepro Rover Light kanske? Jag vet inte riktigt vad du menar med liten. Men skall du ha stativ på det vill du nog inte ha för litet.

190 och Rover Light funkar kalas ihop. Den rymmer också utrustningen och ett par mackor.
Med "liten" menar jag just så liten att det inte blir massa onödigt tomrum i säcken om man bara har kameran och kanske 3 objektiv. Det behöver inte vara plats för mer. Kanske ett par handskar eller så bara.
Är ryggan stabil så borde det gå bra att hänga på ett stativ även om den är liten.
Jag hittar inte Rover Light på Lowepro:s hemsida.

TML skrev:
Ett hett tips kan ju vara Arcteryx M40.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12795

Säcken är inte billig, men kvalitetskänslan är särdeles bra och stativ det tar den lätt. Finns även i mindre varianter.
Den är alldeles för stor. Måtten bör vara mindre än en vanlig Fjällräven Kånken, för att vara lite konkret. Jag vill nämligen kunna åka skidor med den.

Edit: Det är lite märkligt att det inte finns några säckar som är "toppmatade", det vill säga så att man kan komma åt kameran lätt utan att ta bort stativet.

Edit2: Lowepro Slingshot 200AW verkar ganska perfekt, men den har ju bara en axelrem:-(

Senast ändrad:
Vad med denna då?

http://www.arcteryx.com/product.aspx?M20#

Liten (liten nog?) anpassat för att bära skidor, men kan naturligtvis ta stativ lika lätt.

Säcken är på 20 liter, marginalt mera än Kånkens 16 liter. Den är tyngre, men M20 är helt säkert betydligt bättre på ryggen, med och utan skidor och med och utan fotoutrustning.

Tveksamt om du hittar en säck i närheten av Kånkens ynka 290 gram som även är behagelig att bära efter någon kilometer på skidor...

Och ... tack vara "rullöppning" på M20 kan du låta stativet vara fäst till säcken medan du letar rätt på tjocka kläder eller fotoutrustning i säcken.

Mvh

TML skrev:
Vad med denna då?

http://www.arcteryx.com/product.aspx?M20#

Liten (liten nog?) anpassat för att bära skidor, men kan naturligtvis ta stativ lika lätt.

Säcken är på 20 liter, marginalt mera än Kånkens 16 liter. Den är tyngre, men M20 är helt säkert betydligt bättre på ryggen, med och utan skidor och med och utan fotoutrustning.

Tveksamt om du hittar en säck i närheten av Kånkens ynka 290 gram som även är behagelig att bära efter någon kilometer på skidor...

Och ... tack vara "rullöppning" på M20 kan du låta stativet vara fäst till säcken medan du letar rätt på tjocka kläder eller fotoutrustning i säcken.
Alltså, hela idén är att säcken ska vara så liten som möjligt. Stativ har man ju inte alltid med sig, men det ska funka att fästa ett bakpå när det behövs. 20 liter är för stort, eftersom jag inte kommer att ha något annat än kamerautrustningen i väskan. Vi snackar fotoutflykter över dagen, och alpin skidåkning. Den ska alltså ha rejäla vadderade axelremmar och midjebälte.
Det verkar som att detta behov inte är direkt vanligt hos fotografer:-( Jag begriper verkligen inte alla dessa fläskiga ryggor där man måste öppna hela klabbet för att komma åt kameran! Det kanske blir att bygga en själv i alla fall, men jag måste ändå hitta nån lämplig säck att utgå ifrån.

Edit: Sen begriper jag inte riktigt priserna heller. För tusen spänn borde man lätt få det jag letar efter.

Jag har en LowePro MiniTrekker AW som har fäste för stativ. Den ryggsäcken är i minsta laget för att det ska vara bekvämt att bära med stativ, men det går. Och den ryggsäcken är uppenbarligen inte liten heller enligt dina önskemål.

Ett problem du kommer stöta på om du ska välja en liten ryggsäck är att stativet sticker ut både under och över väskan och att det därmed slänger en del när du rör dig. Inte otroligt att du får slag av stativhuvudet i ditt bakhuvud.

/Erik

Makten skrev:
Alltså, hela idén är att säcken ska vara så liten som möjligt. Stativ har man ju inte alltid med sig, men det ska funka att fästa ett bakpå när det behövs. 20 liter är för stort, eftersom jag inte kommer att ha något annat än kamerautrustningen i väskan. Vi snackar fotoutflykter över dagen, och alpin skidåkning. Den ska alltså ha rejäla vadderade axelremmar och midjebälte.
Det verkar som att detta behov inte är direkt vanligt hos fotografer:-( Jag begriper verkligen inte alla dessa fläskiga ryggor där man måste öppna hela klabbet för att komma åt kameran! Det kanske blir att bygga en själv i alla fall, men jag måste ändå hitta nån lämplig säck att utgå ifrån.

Edit: Sen begriper jag inte riktigt priserna heller. För tusen spänn borde man lätt få det jag letar efter.

Tja,

förstår inte riktigt vart du är på väg... men om 20 liter är för stort (Kånken=16 liter) och du vill ha nåt som är skönt att bära (vadderad, bra midjebälte), det skall gå att fästa stativet, samt lätt tillgång, m.m. Du skall använda den alpint. Precis allt det du beskriver är M20, M30 eller M40 (gjorda för alpina äventyr med skidor och eller rep). Om du stoppar din kamerautrustning i inmaten av t.ex. en LowePro bag eller nåt annat (gärna hemgjort) och lägger detta i toppen på nämnda säck så har du ekstrem snabb tillgång till sakerna. Dessutom om du skall ha med stativ på ryggsäcken (midt på bak då det vanligtvis är bäst att bära då) så kommer du lätt åt det som är inuti säcken om du har rullöppning i topp (snabbt går det också). Om du däremot har t.ex. blixtlåsöppning på baksidan så är risken stor att du behöver lossa på stativet för att komma åt det du skall ta fram.

Vad jag ser är det enbart två nackdelar med denna säck. Det självklara att den är dyr. Den ligger dessutom an på ryggen så den kan bli lite varm, men den är extrem följsam och behaglig att bära. Personligen har jag M40, den kan bli varm under varma dar, men inget jag störs av nämnvärd, alla andra kvaliteter överväger ;-)

Smaken och behovet behöver ju inte vara samma, men varför inte ta en kik på nämnda säck i butik. Betydligt enklare att bilda sig en uppfattning än att jag försöker beskriva säcken i ord ;-)

Finns nog andra bra säckar också, men av de jag har tittat på (LowePro, små jaktsäckar från Norröna, m.fl.) så var valet mycket enkelt.

Mvh

Det där med att stativet inte skulle funka med en liten ryggsäck är ju nys. Jag har med gott resultat använt en väldigt bekväm 15-litersrygga där jag haft kameran i en annan väska inuti ryggsäcken, och det funkar utmärkt att snöra fast stativet bakpå. Som sagt så vill jag absolut inte ha en onödigt stor ryggsäck, och stativet är inte alltid med. Dessutom tycker jag att priserna på de större ryggsäckarna ofta är helt sinnessjuka. Det är ju en ryggsäck, inte en rymdraket;-)

Edit: Jag får nog helt enkelt inse att det bara är jag som har konstiga behov, för det verkar inte finnas nåt som passar:-(

Makten skrev:
Det där med att stativet inte skulle funka med en liten ryggsäck är ju nys. Jag har med gott resultat använt en väldigt bekväm 15-litersrygga där jag haft kameran i en annan väska inuti ryggsäcken, och det funkar utmärkt att snöra fast stativet bakpå.

Nej, det är en realitet!

Är anliggningsytan liten mellan rygg och ryggsäck så vinglar ryggsäcken.
Är anliggningsytan liten mellan ryggsäck och stativ så vinglar stativet.

Med en kort ryggsäck så brukar dessutom bärsystemet inte fungera bra, om man inte är mycket kort som person.

Men om du har så goda erfarenheter med en 15-liters ryggsäck, så varför använder du inte den?

Mitt råd är att satsa på en ryggsäck gjord för alpin skidåkning. Den ska därmed fungera bra att bära. Storleken är sekundär och styrs av ergonomin.

/Erik

eon skrev:
Nej, det är en realitet!

Är anliggningsytan liten mellan rygg och ryggsäck så vinglar ryggsäcken.
Är anliggningsytan liten mellan ryggsäck och stativ så vinglar stativet.

Med en kort ryggsäck så brukar dessutom bärsystemet inte fungera bra, om man inte är mycket kort som person.
Det beror ju på hur bra man snör fast den.

Men om du har så goda erfarenheter med en 15-liters ryggsäck, så varför använder du inte den?
För att det inte är en fotorygga, och den går inte att öppna ända ner i botten. Alltså olämplig för att bygga nån slags insats till. Annars är den helt perfekt i storlek.

Mitt råd är att satsa på en ryggsäck gjord för alpin skidåkning. Den ska därmed fungera bra att bära. Storleken är sekundär och styrs av ergonomin.
Ja, men såna är nog alldeles för dyra för mig tyvärr:-(

Jag var tillbaka och bytte väskan mot en Tamrac Adventure 74, och den verkar helt perfekt:)
Något större än Expedition 3, 50:- dyrare (800 spänn), samt robust och har stativfäste. Inga problem alls med mitt 190 bakpå.
Jag klämde även lite på Lowepro Minitrekker, men den kändes väldigt risig i jämförelse, även om den verkar ganska prisvärd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar