Annons

Liten och snabb

Produkter
(logga in för att koppla)

Ragnemalm

Aktiv medlem
Jag vill köpa en liten och snabb kamera. Den ska vara liten nog för fickan men framför allt så snabb att jag kan fotografera de där ögonblicken, slita upp kameran och trycka av innan chansen är förbi.

Snabb start är kul, men viktigaste snabbheten tycker jag är snabb fokusering. Felfokuserade bilder är så lagom kul. Snabbt avtryck när fokus är klart har de flesta kameror.

Andra saker, bildkvalitet, batteritid mm, är inte oviktiga men måste inte vara världsbäst, bara hyfsat. 3x zoom räcker bra, och 3-4 Mpix är fullt tillräckligt.

Följande kandidater har jag hittat:

Minolta G400 (G500/G600?)
Casio QV-R40/41/51
Ricoh Caplio G4 Wide

Minoltan och Casion är nätta saker, klart små nog. Dock är jag inte säker på att de fokuserar speciellt säkert när ljuset inte är så bra. Ricohn finns nästan ingenstans, så den har jag inte kunnat prova, bara läsa enstaka berömmande kommentarer om.

Finns det andra jag borde överväga?
 
Uppdateringen på tråden som Gud glömde. (Är det verkligen BARA jag som tycker att det är viktigt att en liten kamera också är snabb?)

Sonys nya W1 verkar ganska intressant, bra kvalitet och specar mycket lika Casio. Dyra minnen, tyvärr.

Casio har kommit med QV-R41 och R51. Enligt norska DigIT är det R41 man ska ha av dessa.

Ricoh har G4, G4wide, RX och GX. I Sverige säljs de av Carl Lamm, men när jag frågade hade de bara G4. TechnicDirekt har alla fyra, och det är billigt! Från 1400 till 2900 ligger de på. Hade jag ett kreditkort hade jag redan köpt en.

Minolta G400/500/600 har jag avfärdat efter att ha sett recensenter som klagar på att de inte kan fokusera speciellt bra. Ricoh, däremot, kan man ställa i ett läge för dunkelfotografering, och då fokuserar den, enligt recensenten, i MYCKET svagt ljus!

Ett problem med Ricoh verkar vara att det tar tid att skriva ner bilderna på minneskortet. Hjälper ett snabbare minneskort? Hur vet jag om det hjälper? Vilken punkt i specarna?
 
Och för att avsluta diskussionen med mig själv så blev det en Ricoh Caplio RX, och den är verkligen både liten och snabb, kanske marknadens snabbaste fickkamera. Prisvärd sak.
 
Du får lägga upp lite testbilder sen!

Jag vill också ha en liten, snabb för att komplettera min 300D. Det är bara så satanssvårt att välja! ;)

Funderar starkt på en Sony T1. Men jag får nog ta och fundera lite till *S*

Jag vet att det har varit sådana här trådar uppe förr, kanske därför så få svarar.

Till er som redan köpt en liten smidig:

Vad köpte ni, och varför?
 
zippedee skrev:
Till er som redan köpt en liten smidig:

Vad köpte ni, och varför?

Kompletterade min D70 med en Canon A80.

Varför kust denna ?
Jo....

- Compact Flash minneskort (samma som min D70)
- Lagom stor kamera (högst personlig åsikt) med skönt grepp
- "Vanliga" AA-batteri (har ett helt kilo laddbara sådana sen analogtiden)
- Inga "tramsbegränsningar" i mjukvaran, går att köra helt manuellt om man vill det.
- Vrid- och vändbar display, k(c)anonsmidigt.
- Bildkvalitet....helt fantastisk för det priset

Hitintills är jag mycket nöjd. Den här kameran är alltid med, även då jag är ute med systemkameran.

/Anders
 
Jag letade innan jag startade tråden, och hittade ingen om just liten+snabb, som var mitt strikta krav.

Jag håller med om allt gott som du säger om A80 (vridbar skärm, R6-batterier, bra bilder, suverän batteritid), men den är inte speciellt snabb.

Ricohn är inte i toppklass i bildkvalitet (vad ska man vänta sig för under 2000?), men det blir oftast bra och den har annat som gör att man i stället tar en massa av de där bilderna som andra kameror inte tar (för att de är för långsamma eller man inte orkade ta med för att de var för stora). Som många små kameror kommer man inte så långt inomhus utan blixt (exponeringstiderna blir gärna lite väl långa). Men den startar snabbt och fokuseringen är underbar, snabb i bra ljus och funkar även i dåligt. Den behöver ingen hjälplampa.
 
Testbild från Ricohn. Inte illa pinkat för en liten budgetkamera tycker jag. Inte världens svåraste motiv, men i alla fall.
 

Bilagor

  • burrigt.jpg
    burrigt.jpg
    35.1 KB · Visningar: 271
Ragnemalm skrev:
...men den är inte speciellt snabb.

Snabbheten stod också på min önskelista men där blev jag faktiskt lite beskviken. I många tester påstås det att den upplevs som snabb vilket jag inte kan hålla med om.

Har dock lärt mig att jämt och ständigt förfokusera på tänkbara mål och om man gör så funkar det rätt bra ändå. Men snabb.......nä, möjligtvis jämfört med Nikon Coolpix 5700 (som jag hade innan D70), här snackar vi 2s fokusering plus 1s shutterlag. Suck.....den var riktigt långsam, nästan oanvändbar.

Är dock väldigt nöjd med min lilla "kanon", den är ju "bärbar" och kan följa med överallt :)

/Anders
 
Anders_Dahl skrev:
I många tester påstås det att den upplevs som snabb vilket jag inte kan hålla med om.
Det är knasigt med testare, ibland upplever de lite vad de själva har lust med. Jag hade dock testat en A70 och visste att den var trevlig men inte snabb nog att komplettera min Olympus. Dessutom sade testet på Imaging Resource (tror jag det var) tydligt att A80 fokuserar långsamt. Synd på en kamera som annars är så bra.

Jag blev mycket imponerad när jag klämde av en bild med Ricohn (med blixt) i mörka källaren, och den rackarns kameran lyckas både fokusera och exponera vettigt på ingen tid alls. Jag har för mig att någon sade att Minoltas Z-serie har ett liknande fokuseringssystem. (Fast de är ju inte små förstås.)
 
Hej,
Håller med om "smått och snabbt". Kan acceptera lite sämre bildkvalitet bara kameran alltid finns till hands och startar och fokuserar snabbt. Jag har testat Minolta Dimage X-serien och de senaste modellerna tycker jag klart uppfyller kraven. Har inte upplevt några uppenbara fokuseringsproblem vid svagare belysning (inte becksvart dock..:)). Anser efter lite prov att X-serien är snabbare/säkrare avseende fokuseringen än vad t ex Dimage G400 är. Sen ger kanske G400 lite bättre resultat då allt fungerat bra !
Hälsningar
Roger
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.