Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten digitalkamera med kort närgräns

Produkter
(logga in för att koppla)

Reograf

Aktiv medlem
Jag behöver tips på en liten, billig och enkel digitalkamera som har en bra närgräns! Eller egentligen är det bra närbilder jag behöver, men jag antar att det är närgränsen man skall gå på?

*Hjälp*

Nästan alla digitalkompakter har rätt bra närgräns. Hur billig ska den vara? 1500:-? 2500:-? Eller 3000:-? Canon a510 verkar riktigt trevlig för kring 2000:- Olympus C-480 Zoom för ca 1500:- verkar annars rätt trevlig. Pentax Optio 50 verkar också helt okej för strax under 2000:-

beccasin1 skrev:
Jag behöver tips på en liten, billig och enkel digitalkamera som har en bra närgräns! Eller egentligen är det bra närbilder jag behöver, men jag antar att det är närgränsen man skall gå på?

*Hjälp*

Vad är liten? Vad är billig? Vad är enkel? Vad är bra närgräns? ;-)

Det hänger inte bara på närgränsen. Oftast kommer man närmast i teleläget, så det "optimala" är en kamera med rätt mycket tele och så kort närgräns som möjligt. Det är ju också bra om det kan ta filter, då kan du sätta på närbildslinser och komma ännu närmare.

Men som sagt, vi behöver nog få lite klarare besked för att kunna ge bra råd.

Billig är helst under 2500.

Vi skall använda den på jobbet och då till att ta närbilder på skruvar eller liknande. Skruv kan givetvis ha många olika dimensioner, men önskvärt hade varit att en skruv på 2-3 cm täcker merparten av bilden. Jag bifogar en bild tagen med nuvarande kameran, en äldre Sony med närgräns 10 cm och 3x optisk zoom. Skruven på bilden är M8x14 så den är en av de mindre men vårt behov är att få mer detaljer på själva skruven, utan att man behöver lägga tid på så mycket efterbehandling (beskära, förstora mm).

Jag kanske har för höga krav i förhållande till priset? Det kanske är bättre zoom man skall satsa på?

Bilagor

• 050520 001.jpg
    050520 001.jpg
    11.5 KB · Visningar: 623
Taget med en Minolta Dimage X20.

Skruven är väl en M2 tror jag.. liten är den iaf..

Bilagor

• skruv.jpg
    skruv.jpg
    11.7 KB · Visningar: 646
Här är en bild på en vanlig tia.

Båda bilderna är tagna med blixt.

Bilagor

• tia.jpg
    tia.jpg
    36.6 KB · Visningar: 656
Jag kollade upp den tekniska "spec´en" för X20, det varkar inte skilja så mycket från kameran vi har. Närgränsen på 10cm gäller inte då jag zoomar, utan det är bara till att backa. Kan det vara det som skiljer dessa åt, att i utzoomatläge så kan man vara närmare med X20?

Olympus har ju några modeller som har rätt bra makrofunktion. C-310 eller C-370 tex. Även C-765 kan nog funka. Vi har en C-310 på jobbet som vi tar närbilder på elektronik med.
Konica Minolta har ju sina Z3 och Z20 tex som har riktigt kort närgräns. De kan nog åxå vara något. Med de tre sistnämnda kan man åxå, om jag inte minns helt galet, sätta dit närbildslinser för bättre närgräns.

Canon A510/A520 är åxå trevliga kameror. Hyfsad närgräns och även här möjlighet att sätta på närbildstillbehör.
Denna bild är tagen med en A70, som är föregångare till A510. Hålet mäter ca 5mm och bilden är bara en aning beskuren. (Med en 50mm bakvänt objektiv på)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=198189

Nedan en bild på en M3x6 tagen med en Olympus C-310.

Bilagor

• skruv.jpg
    skruv.jpg
    26.9 KB · Visningar: 565
Senast ändrad:
Re: M2!

beccasin1 skrev:
Jag kollade upp den tekniska "spec´en" för X20, det varkar inte skilja så mycket från kameran vi har. Närgränsen på 10cm gäller inte då jag zoomar, utan det är bara till att backa. Kan det vara det som skiljer dessa åt, att i utzoomatläge så kan man vara närmare med X20?

Jag har använt max optisk zoom, det är samma närgräns på X20 varesig man zoomar in eller inte... :)

Utsnitt i 100% på bilden av "min" skruv..

Bilagor

• crop_skruv.jpg
    crop_skruv.jpg
    29.6 KB · Visningar: 524
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar