Annons

Liten blixt till Powershot G9

Produkter
(logga in för att koppla)

DD88

Medlem
Köpte mig en G9 vid release och ärligt talat så låg den mest hemma. Men i våras köpte jag mig en vidvinkelkonverter till den och det har aldrig varit roligare att knäppa.

Tyvärr så blockerar vidvinkeln blixten rätt ordentligt och lyser bara upp 1/3 av bilden, så nästa inköp ska bli en blixt.

Det jag letar efter är en minimal blixt, gärna med möjlighet att vinkla. Prisklass 1-5000 men prio ett är helt klart att den är liten och passar en G9.

Tacksam för svar.
 

Bilagor

  • img_0768.jpg
    img_0768.jpg
    69.1 KB · Visningar: 506
Ingen idé att rekommendera en 580 EX II, då? ;-)

Fast jag har provat den på en G9. Den passade och den fungerade mycket bättre än den inbyggda lysmasken.
Egentligen var den liten också, fast kameran var förstås mindre...
 
Jag tvivlar på det, faktiskt. En 430 är inte så mycket mindre än en 580. När vi satte min 580 EX II på kompisens G9 letade man febrilt efter något att hålla kameran i. Den är ju så liten, att det normala "greppet" blir nåt sånt där flimsigt, som ser ut som om användaren är rädd att bryta av en nagel eller nåt. Inte vidare smidigt när det kommit på något på toppen som är större än kameran själv.

Rent tekniskt fungerade dock 580 EX II utmärkt på G9. E-TTL osv arbetade till belåtenhet. Bilderna blev betydligt bättre än med den inbyggda blixten.
 
Har kollat på både 580 och 430 och de känns lite för stora. Visserligen så ger vidvinkeln ett bra grepp men kameran blir väldigt otymplig.

Tyvärr så verkar det som om Canon inte har den blixten jag söker i dagsläget. Vad missar man för funktioner om man köper en annan blixt?

I dagsläget så bär jag runt på kameren med axelrem, skulle gärna fortsätta med det :)
 
Annars kanske denna blixt - Soligor DG-340 DZ - kan göra jobbet?

"... En behändig och kompakt blixt för autofokuskameror med TTL-blixtjusmätning. Lämplig även för serietagning på grund av kort uppladdningstid (som minst 0.3 sekunder).

Passar till digitala kameror tack vare stöd för Canon E-TTL, Nikon D-TTL, samt de TTL-system som används på Sonys och Olympus digitalkameror..."



Själv använder jag min Canon 380EX med mycket gott resultat på min G9.


Fredrik jag är väldigt nyfiken på vidvinkelkonvertern till G9, skulle inte du kunna visa/maila mig bilder med och utan konvertern?
 
Senast ändrad:
Tack för svaren.

Under lunchen så ska kolla igenom de nya alternativen som kommit upp.

Joachim - Tyvärr så har pici semester men jag ska se om jag hittar någon annan server att ladda upp foton på. Några speciella önskemål?

Vill förövrigt påminna om att jag är en semesterfotograf och inget annat så förvänta dig inga stordåd :)
 
Ett tips är annars en blixtsladd. Då håller du kameran i ena handen och blixten i andra.
 
Köpte mig en Canon 430 men den är helt enkelt för stor. Får se om jag behåller den eller om jag gör mig av med den.

Åker först till tyskland och sen vidare ner till Hong Kong om någon vecka så jag tänkte kolla runt lite där med.

Har tyvärr inte hunnit ta några bilder då jag varit nere i tyskland i veckan och åkte direkt upp till örebro för att filma det här:

http://www.youtube.com/watch?v=aRtxsmgdB0M

Är faktiskt lite imponerad över att kameran klarar av så hög volym utan att låta skit (vidvinkeln sitter på)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.