Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite trixigt bröllopsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasP

Medlem
Skulle behöva lite tips å råd inför en stundande bröllopsfotografering. Har vänner som gifter sig och som bett mig ta lite bilder på dem.

Det som känns lite trixigt är att brudgummen sitter i rullstol. Så nu skulle jag vilja höra vad alla kunniga FS medlemmar har för tips å råd.

Vad bör jag tänka på? Det känns lite svårt med att ansiktena hamnar i olika höjd. Oroade mig redan för de allmänna svårigheterna med kontrast mellan det vita och svarta och annat som hör till när detta slog mig.

Så alla tips är välkomna.

/Jonas
 
Ett litet tips är att ställa henne långt fram och titta på sin bröllopsbukett tex eller titta på honom så man se klänningen bakifrån och den fina frisyren. och så kan du placera honom en liten bit bakom . Se bilden( killen på bilden är 2 huvuden kortare än tjejen) men när man ställer upp dom så här så tänker man inte på det så mycket. Det är ett tips bara. Kommer jag på flera så skriver jag igen :) mvh pia
 

Bilagor

  • fotosidan1.jpg
    fotosidan1.jpg
    36.2 KB · Visningar: 767
Jag tycker inte att du ska stirra dig blind på att rullstolen ska bli ett problem.
Så tänk bort den det är ju inte den du ska fota.
Jag jobbar lite extra som personlig assistent till en rullstolsburen kille och dom klarar ofta mer än man tror.
Jag tycker oxå du skall våga fråga honnom om det är nått du undrar. Tex fixar du att sitta där uppe om jag lyfter upp dig ovs.

Att huvudena kommer i olika höjd går ju att lösa med att endera han ställer sig upp om han klarar det (kan kanske luta sig mot en vägg om det går)eller att hon böjjer sig ner.

Eller flytta ner dom på en gräsmatta. Sätt dom på kyrktrappan, sätt dom i knä på varandra i rullstolen. använd fantasin och glöm rullstolen.


Annars kan du ju utnyttja rullstolen.
Jag skulle ha knytit fast några burkar bakom stolen och satt en "just maried" skyllt bakom.
Sedan en kul grejj vore om hon grenslade honnom och sträcker upp benen i vädret sedan fotar du dom bakifrån, kanske på en väg som försvinner i horrisonten som skulle symbolisera deras framtid tillsammans.

Det är bara tuta och köra!
Lycka till!

/Fredrik
 
Tackar för tipsen!

Jag har känt brudgumen i 16 år (ja jisses va tiden går) och han har suttit i stol så länge jag känt honom. Vi har varit på allehanda äventyr och kånkat upp å ner i Londons tunnlebana med nämnda stol så jag har inga större problem med just det.

Jag har lite bildidéer men vill gärna ha påfyllning av lite mer rutinerade bröllopsfotografer. Ett litet problem (som jag ska försöka komma runt med lite vitt tyg som skydd) är att rullstolar är ena riktiga skitsamlare och jag vågare inte ens tänka på en vit brud som drar kläningen längs ett av hjulen.

Vågar nog inte riskera vreden från en brud som får vanka runt resten av bröllopet med lite däcksmönster längs sidan för att fotograf/bestman hande "en så himla bra idé". :)
 
plocka bort stolen

Jag skulle nog sätta dem båda i gräset och låta honom ligga med huvudet i hennes knä tex. Som en variant i alla fall.
 
Jag skulle defenitivt utnyttja rullstolen och absolut inte försöka "gömma" den. Lite beroende på vad paret själv önskar naturligtvis. Men skulle jag som fotograf på eget initiativ försöka gömma stolen tycker jag är nervärderande. Det är ju inget någon behöver skämmas för liksom, ellet åtminstone borde det inte vara det.

Så jag skulle tvinga ner bruden på knä bredvid, eller sätta henne ner så de kom i jämnhöjd. Eller låta bruden huka sig ner bakom gummen och läggar armarna runt honom bakifrån(Om nån nu förstår hur jag menar).

Mvh
Maverick
 
Kan det vara en sån där smidig stol som man kan plocka av hjulen på?

Om det är det se till att låna ihop ett extra hjulpar som är rentvättade och som kan användas precis vid fotograferingsögonblicket. Byt hjul helt enkelt så borde ni klara känningen.
 
Tycker som några andra att du skall definitivt använda dig utav rullstolen.

Varför inte smycka den med släpande burkar och ballonger samt en skylt där det står "Nygifta" på.

Om det är möjligt att ta bilden snett bakifrån där skylten och burkarna syns samt att bägge sitter i stolen och tittar bakåt in i kameran.

Glöm inte att böja dig ner och ta bilden i samma nivå som brudparet.

Lycka till

mvh
Bengt
 
Alla varianter är bra utom att hon står vid sidan av rullsolen. Hon bör vara i samma huvudnivå för att det skall bli en bra bild. Sedan kan man hitta på olika saker som redan nämnts här i tråden. Om du gömmer rullstolen kommer säkert många att tänka.....Har ser ju inte handikappad ut på bilden! Det kan ju inte vara avsikten.
 
Det handlar ju inte om att gömma stolen! Hans identitet ligger väl inte i att han är handikappad? Massor med bröllopsbilder är av par som ligger, sitter etc utan att man tänker på om de är rörelsehindrade eller inte.
 
Hej!
eftersom du känner dem... ta chansen och iaktag dem innan, hur rör de sig mot och runt varandra, hur tar dom på varandra, hur står de osv....
Om du iaktager hur de brukar göra så ökar chansen att du hittar bra poser...

Kolla med bruden innan, vad är viktigast, att de har roligt och att bilderna blir bra eller att klänningen är ren vid altaret.

/b
 
Hur det än kan låta så är faktiskt rullsolen en del av den handikappades inentitet. Alla förknippar den rullstolsburne med en rullstol, även den handikappade själv! Har man ett träben blir det oxå lite av ens identitet. Glasögon lika så! Jag vet, för jag har en son som är rullstolsburen sedan födseln och är nu 27 år.
Själv bär jag glasögon...he he! Man får skoja med handikappde om deras handikapp. De kan skratta de oxå. Min son brukar säga att han gick till affären och handlade.....VAD! Detta var lite utanför ämnet men har ju en viss poäng.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.