Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite tåligare kompact med zoom...osv. Hjälp!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse-Olle

Aktiv medlem
Hej vänner.

Alldeles för sällan jag är inne här.

(Jag älskar det mesta inom foto)

Nu till min fråga..

Jag är på väg att skaffa mig en liten kamera som ska följa med på alla mina äventyr.

Jag är fiskare/jägare/fjällvandrare/skoteråkare med foto som gemensam nämnare.

Man blir ju helt jävlat knäpp av alla modeller och fabrikat.

Kom med förslag.

Önskemål:
*Compact
*Gärna Zoom
*Bra närbilder
*Köldtålig
*Batterisnål (gärna med AA eller AAA batt)
*10 Mpeg eller mer
*Tålig/stötskyddad
*Vridbar skärm

Finns denna kamera?

Andra förslag? Jag är helt öppen.

MVH Lasse-Olle
 
Nä, denna kamera finns inte. Men spana på kommande canon g11, eller nuvarande g10. Dessa kameror kommer hyfsat nära i alla fall!

Mvh,
Dan
 
Nä, denna kamera finns inte. Men spana på kommande canon g11, eller nuvarande g10. Dessa kameror kommer hyfsat nära i alla fall!
Nja, G11 uppfyller väl inte speciellt många av önskemålen. Väldigt o-kompakt för att vara en kompaktkamera, varken speciellt köldtålig eller stötskyddad, tar inte AA/AAA-batterier. Dessutom extremt dyr.

Å andra sidan är det nog svårt att hitta något som uppfyller hela kravlistan. Det finns några modeller som är speciellt stöt-, fukt- och köldtåliga, t ex Olympus µ Tough 6010, men då får man nog klara sig utan vridbar skärm och AA-batterier.

För övrigt tror jag att det där med AA-batterier inte är en lika bra idé som det låter som. Vanliga batterier funkar i praktiken inte i moderna kameror, man måste använda uppladdningsbara högkapacitetsbatterier.
 
Toppentack för svar.

Börjat förstå att jag måste göra en del avkall på mina krav.

Skriv vad ni skulle köpa.

Glöm inte att jag ÄR jägare/fiskare/fjällvandrare/skoteråkare.

Det är i den miljön kameran ska vara.

Kollat lite på Olympus Tough, men de har ju nästan ingen zoom.

Zoom är nåt jag gillar :(

Fast begriper att det är svårt i en Compakt, men ändå..

Fortsätt fylla på med förslag.

Jag fyller år snart, och ska få den kamera jag vill ha, men det är inte allt för lång tid att spela med.

Tack än en gång vänner för er hjälp. :)
 
Nja

Nja, G11 uppfyller väl inte speciellt många av önskemålen. Väldigt o-kompakt för att vara en kompaktkamera, varken speciellt köldtålig eller stötskyddad, tar inte AA/AAA-batterier. Dessutom extremt dyr.

Å andra sidan är det nog svårt att hitta något som uppfyller hela kravlistan. Det finns några modeller som är speciellt stöt-, fukt- och köldtåliga, t ex Olympus µ Tough 6010, men då får man nog klara sig utan vridbar skärm och AA-batterier.

För övrigt tror jag att det där med AA-batterier inte är en lika bra idé som det låter som. Vanliga batterier funkar i praktiken inte i moderna kameror, man måste använda uppladdningsbara högkapacitetsbatterier.

Stämmer nog inte till 100%. I min Powershot S5 (som är en otroligt bra långzommare) så går det bra att köra vanliga AA. Brukar räcka väldigt länge. Typ 300-400 bilder + en massa videosnuttar och ljudinspelningar. Vet inte om uppföljarna är lika bra. Brukar använda IKEAS alkaliska AA (10 st för 37 spänn) när jag inte har uppladdningsbart att tillgå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.