Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite "smuts" i sökaren...

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena!

Ny kille på forumet, med en sprillans ny kamera! :) Jag är nybörjare, så mobba mig inte om jag inte använder den rätta terminologin!

Köpte precis en systemkamera (Canon EOS 300), och efter ett tags fixande så sitter det nu en film i och jag tror att jag har greppat några av funktionerna. :)

Har dock en liten fråga. När man tittar i kamerans sökare (?) alltså där man ser det man skall fotografera, så finns där några mikroskopiska fläckar. Ser ut som lite damm. Jag har kollat på linsen, men inte hittat någonting.

Det kanske bara är jag som är pjoskig (det syns ju knappt) men jag vill ändå fråga!

Så, tacksam för en liten förklaring, och eventuell lösning på detta.

/Chrille
 
Kan t.ex. sitta på spegeln också. När jag precis köpt min första systemkamera led jag av samma sak som du råkat ut för, och det tog ett bra tag innan jag kom på att det var spegeln som var smutsig. Rengöringsmetoder tänker jag inte rekommendera, ifall ifall det jag tänkte föreslå sabbar kameran för dig ;)
 
Om du ser damm genom sökaren så sitter det med största sannolikhet på mattskivan i själva sökaren. Mattskivan kan du se ovanför spegeln om du tar av linsen och tittar in genom linsfattningen.

Du kan vara helt säker på att det kommer att bli mycket mer damm här med tiden... Det är (i princip iaf) helt omöjligt att få mattskivan helt ren så för att undvika skaderisken bör man inte ens försöka förrän det är riktigt illa. Man lär sig leva med det efter ett tag. (Eller så skaffar man sig en annan hobby... =)

/Martin
 
Det kan även vara mattskivan som har dragit till sig lite smuts som den har en förmåga att göra. Mattskivan sitter emellan sökaren och spegeln. Även det är ingenting att bry sig om då det inte påverkar bilderna :)

/Anders
 
Suxeeder skrev:
Kommer denna lilla "fläck" synas på bilden? Annars så spelar det ju inte så stor roll.

Nej. Varken smuts på mattskiva, spegeln eller i sökarokularet kommer på minsta sätt att påverka bilden. När bilden tas så svänger spegeln upp ur vägen för ljuset från linsen och ingår inte längre i kamerans optiska system. Endast smuts på linsen påverkar bilderna, och då väldigt marginellt, främst genom att sänka kontrasten något och öka risken för ströljus vid motljusfotografering.

/Martin
 
Helt underbart forum, måste jag säga!


Här satt jag med gråten i halsen och trodde att jag skulle bli tvungen att gå tillbaks till affären med kameran.

Men nu är jag glad och harmonisk igen och hoppas att jag har valt en underbar hobby.

Nej, nu skall jag jaga katten och försöka få henne att fastna på bild! :)

/Chrille
 
Nej.. något byte blir det knappast tal om.. möjligen kan de hjälpa dig med dammet. Sitter det under mattskivan så får den lämnas in till Canon. Annars är det vanliga att det kommer utifrån och sitter på speglen eller undersidan av mattskivan.

Är det mycket och hur artar det sig i sökaren?
 
Det är bara en liten liten prick i sökaren.

och jag ser den när jag tar av objektivet och tittar på den där plattan som ligger ovanför spegeln.

Jag köpte kameran i förrgår, och fläcken var där från början. Blev bara lite nervös. Kanske är det så att ingen kamera är helt "ren".

Som jag har fattat det så är det någon ting man får vänja sig vid, och att det kommer att bli fler med tiden!
 
Japp.. Kamerorna är rena när det lämnar Canon-fabriken, men sen tas locket av och gluggen sätts på och tas av osv.. Det blir damm med tiden. En blåsborste (som man bara har till detta) kan vara ett tips om man är petig. Men som sagt.. Om du läser en grundbok i fotografering så kommer du att förstå hur en spegelreflexkamera är uppbyggd och därigenom inse att lite damm på spegel eller mattskiva inte kommer att påverka bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.