Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite "smuts" i sökaren...

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena!

Ny kille på forumet, med en sprillans ny kamera! :) Jag är nybörjare, så mobba mig inte om jag inte använder den rätta terminologin!

Köpte precis en systemkamera (Canon EOS 300), och efter ett tags fixande så sitter det nu en film i och jag tror att jag har greppat några av funktionerna. :)

Har dock en liten fråga. När man tittar i kamerans sökare (?) alltså där man ser det man skall fotografera, så finns där några mikroskopiska fläckar. Ser ut som lite damm. Jag har kollat på linsen, men inte hittat någonting.

Det kanske bara är jag som är pjoskig (det syns ju knappt) men jag vill ändå fråga!

Så, tacksam för en liten förklaring, och eventuell lösning på detta.

/Chrille
 
Kan t.ex. sitta på spegeln också. När jag precis köpt min första systemkamera led jag av samma sak som du råkat ut för, och det tog ett bra tag innan jag kom på att det var spegeln som var smutsig. Rengöringsmetoder tänker jag inte rekommendera, ifall ifall det jag tänkte föreslå sabbar kameran för dig ;)
 
Om du ser damm genom sökaren så sitter det med största sannolikhet på mattskivan i själva sökaren. Mattskivan kan du se ovanför spegeln om du tar av linsen och tittar in genom linsfattningen.

Du kan vara helt säker på att det kommer att bli mycket mer damm här med tiden... Det är (i princip iaf) helt omöjligt att få mattskivan helt ren så för att undvika skaderisken bör man inte ens försöka förrän det är riktigt illa. Man lär sig leva med det efter ett tag. (Eller så skaffar man sig en annan hobby... =)

/Martin